Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:15 min Ikona 13.04.2017

Czy komputer stworzy nam content?

Komputery do piór!… Klawiatur!

 

Osoby śledzące nowinki w IT z pewnością pamiętają, jak przed rokiem świat obiegła sensacyjna wiadomość o książce napisanej przy współudziale komputerowych algorytmów. Powieść nie tylko została opublikowana i życzliwie przyjęta przez niektórych krytyków, ale przeszła nawet wstępny etap eliminacji w japońskim konkursie literackim. Oczywiście program nie napisał swojego dzieła od podstaw, a bazował na słowach, frazach i całych zdaniach wprowadzonych przez informatyków. Z drugiej jednak strony – konstrukcja, fabuła, dialogi to jego dzieło, może więc najuczciwiej byłoby tu mówić o współautorstwie kilku ludzi oraz maszyny.

Nieco wcześniej, w 2010 roku, w Stanach Zjednoczonych założono firmę dostarczającą oprogramowanie i nazwano ją „Narrative Science”. Trudno oddać pełne znaczenie tego terminu, ponieważ w języku polskim słowo „nauka” może oznaczać zarówno humanistykę, jak i przedmioty ścisłe. Tymczasem w angielskim (przynajmniej dotychczas) słowo science odnosiło się do nauk przyrodniczych, a narrative (narracja) było pojęciem przewijającym się jedynie w literaturoznawstwie i naukach społecznych. Amerykański koncern połączył obie dziedziny wiedzy, by dostarczyć swoim klientom aplikacje rozwiązujące różne językowe problemy.

Jednym z jego dzieci jest StatsMonkey, czyli tzw. „robot dziennikarski”. Ten program, analizując wyniki meczów baseballowych i statystyki poszczególnych zawodników, potrafi napisać artykuł do gazety sportowej.

Innym programem jest Quill (ang. „gęsie pióro”), który świetnie odnajduje się w wielu znanych i cenionych firmach. Działa on podobnie, jak StatsMonkey – analizując dane biznesowe, wybiera to, co w nich najważniejsze, by stworzyć zrozumiałe, trafiające do czytelnika teksty.

Przepis… a może kod na bestseller?

 

Równie ciekawych odkryć dokonali naukowcy z Literary Lab. Swoją drogą, jest to kolejne połączenie słów, które zwykle, także w języku polskim, nie występowały obok siebie inaczej jak w formie metafory – „literackie laboratorium”. Stworzony przez nich algorytm opiera się na zastosowaniu technologii Big Data. Dzięki niej komputer jest w stanie „przeczytać” 5000 książek. Krytykowi literackiemu zeszłoby na to prawie 14 lat (zakładając optymistycznie, że byłby w stanie czytać jedną powieść dziennie). Na podstawie lektury algorytm wyciąga wszystkie cechy wspólne bestsellerów i pozwala oszacować, czy kolejna książka okaże się wydawniczym hitem.

Czy copywriterzy przestaną być potrzebni?

Dziś już wielu ludziom wydaje się oczywiste, że kwestią czasu pozostaje wyparcie z rynku pracowników fizycznych i zastąpienie ich maszynami oraz robotami. Czy podobny los czeka copywriterów?

Na tę chwilę nie wiadomo, czy programy poradziłyby sobie z napisaniem nawet najprostszych tekstów reklamowych, zapełnieniem katalogów sklepów internetowych czy choćby publikacją krótkiego „precla”. Tym bardziej więc wątpliwe wydaje się, by roboty były w stanie zrealizować wartościową kampanię content marketingową.

W internecie, w którym jest mnóstwo produkowanego przez roboty spamu, użytkownicy coraz częściej szukają szczerych i autentycznych treści, które są produktem ludzi z krwi i kości. Dobry content marketing wzbudza emocje, prezentuje korzyści, a przede wszystkim jest całkowicie unikalny, ponieważ nosi na sobie ślad wyjątkowości jego twórcy. Jego cechą podstawą jest właśnie to, że nie powstał w sposób mechaniczny, ale w pocie czoła.

A nawet jeśli aplikacje będą potrafiły napisać bardzo przekonujące artykuły, to jest jeszcze druga strona medalu. Tekst zawsze był wymianą myśli pomiędzy ludźmi różnych poglądów, odmiennych racji i wartości. Zasiadając do lektury, zasiada się tak naprawdę do spotkania z drugim człowiekiem. Zastąpienie tej tekstowej relacji międzyludzkiej czytaniem mechanicznie stworzonych artykułów, byłoby dość ponurą realizacją antyutopijnej wizji, w której roboty pojawiają się w życiu towarzyskim ludzi.

Poza tym programiści Google i innych wyszukiwarek cały czas ulepszają swoje algorytmy, by skuteczniej odróżniać wartościowe treści od spamu. Nietrudno wyobrazić sobie, że odpowiedzią na powstanie komputerowych copywriterów mogłyby być nowe klasy kodu chroniące użytkownika przed tekstami generowanymi przez algorytmy.

Czy kod może być kreatywny?

Ciężko też mówić o twórczości programu sensu stricto. Obojętnie jak skomplikowany nie jest kod, z którego składa się program, to każdy przejaw jego twórczości jest tylko iluzją. A bez dobrego pomysłu żadna kampania content marketingowa nie ruszy.

Można tu podać najprostszy przykład z symulacją przypadku przez komputer. Wszystkie liczby losowe w grach RPG, w programach do statystyk i innych aplikacjach są tak naprawdę liczbami pseudolosowymi. Znając odpowiednią ilość danych, bylibyśmy w stanie wskazać, jaką cyfrę wygeneruje program. Oczywiście nie jesteśmy w stanie tego zrobić, dlatego mamy wrażenie, że aplikacja zadziałała w sposób nieprzewidywalny.

Podobnie jest z twórczością. Na wejściu programu musi się pojawić szereg danych – słów kluczowych, fraz, a nawet całych zdań, z których algorytm składa później cały tekst. Bez nich aplikacja nie jest w stanie ruszyć z miejsca. Jeśli więc twórczość oznacza tworzenie czegoś z niczego, to roboty najprawdopodobniej nigdy nie będą w stanie naśladować pod tym względem ludzi. A co za tym idzie – nie zaprogramują strategii reklamowej, która chwyci odbiorców za serca.

To często pierwiastek przypadku decyduje o wartości tekstu. Co więcej, ślepy los ma swój udział również w typowaniu bestsellerów – wspomniany wyżej program do badania potencjalnej popularności danej powieści, uznał sukces Gry o Tron George’a R. R. Martina za aberrację.

Tylko teksty copywriterów (a także dziennikarzy i pisarzy) są prawdziwie twórcze, dlatego na tę chwilę maszyny nie są w stanie wyręczyć ich w pracy. Dobry content marketing wymaga ludzkiego wysiłku i ludzkich emocji, które pozostają na tę chwilę niezastąpione przez zerojedynkowy kod. Ale w przyszłości? Kto wie…

Źródła: Wikipedia, Spider’s Web, Narrative Science, Polska Times

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poznaj przepis na udaną rozmowę rekrutacyjną Ikona 9:25 min 26.10.2022 Rozmowy rekrutacyjne często powodują stres, składa się na to kilka czynników. Jednak najczęstszą przyczyną jest to, że nie wiemy czego się spodziewać. Zastanawiamy się o co zapyta nas rekruter i jak odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie, tak aby był zadowolony. Mimo, że nie możemy dokładnie przewidzieć jak potoczy się rozmowa, posiadamy szereg cennych wskazówek, które pomogą się przygotować, a co za tym idzie zminimalizować stres. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie Ikona 5:05 min 08.02.2023 W dzisiejszych czasach na rynku jest wiele towarów i usług, po które mogą sięgać konsumenci. Ze względu na bardzo szeroką ofertę, coraz częściej mają trudności z dokonaniem wyboru. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sprzedawca, który nawiązuje relację z klientem i nakłania do zakupienia proponowanego przez niego produktu. Żeby więź między nimi była możliwa, niezbędna jest komunikacja. Dzielimy ją na werbalną i niewerbalną, czyli tzw. mowę ciała — jest ona szczególnie ważna w biznesie. Dlaczego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:35 min 01.08.2017 Codziennie na świecie dochodzi do sytuacji kryzysowych. Katastrofy naturalne, akty terroryzmu czy zamachy w wielu miejscach zdarzają się z dużą częstotliwością. W dzisiejszych czasach zazwyczaj pierwszą rzeczą, po którą sięgamy w niebezpieczeństwie, jest telefon. Świadomi tego pracownicy Google stworzyli Alerty SOS, które mają informować o sytuacji kryzysowej w danym miejscu oraz przekazywać garść wskazówek dla osób znajdujących się w ogniu wydarzeń. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700