Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:25 min Ikona Magda Drajkowska 28.12.2022

Czy EVP są każdemu potrzebne?

W obszarze Employer brandingu, stojącego na pograniczu Brand marketingu i miękkiego HRu, jedną z kart w talii, wyciąganą z reguły na początku rozrywki, są EVP. Termin definiowany w bardzo zróżnicowany sposób przez praktyków i teoretyków, ale też wyjątkowo ciekawy aspekt pracy, który – zdaje się – nabiera coraz większego znaczenia tak dla pracowników, jak i pracodawców. Zacznijmy od kluczowego pytania.

Czym są EVP?

Employee Value Proposition (EVP) jest terminem, który trudno jednoznacznie przetłumaczyć na język polski. Wykorzystując tłumaczenie bezpośrednie otrzymamy określenie, które nie mieści w sobie całego ładunku, jaki znaczeniowo faktycznie niesie za sobą ten zwrot. „Propozycja wartości dla pracowników” po pierwsze zbyt kierunkuje wyrażenie na wartości firmowe, które owszem zawierają się w EVP, ale nie wypełniają tego terminu wyłącznie sobą; po drugie, określenie brzmi dla mnie nieco jak towar luksusowy ze sklepów z żółtymi firankami z czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, a takim absolutnie nie powinien być.

Jak więc traktować EVP? Z pewnością szerzej. Na trop naprowadziła mnie Urszula Zając-Pałdyna w „Employer Branding po polsku”, która termin EVP wyjaśnia następująco:

„[…] jest to styl zarządzania, sposób komunikacji, jakość relacji, ale także ciekawa misja, udogodnienia związane z lokalizacją czy miejscem pracy. Są to charakterystyczne dla danej organizacji wyróżniki, które na co dzień powodują, że pracownicy chcą w niej pracować, rozwijać swoje kompetencje, a przy okazji wspierać rozwój swojego pracodawcy.”

 

EVP można więc traktować jako zbiór charakterystycznych cech, wyróżników marki danego pracodawcy w oczach jego pracowników. To rodzaj pewnego barteru pozafinansowego między firmą, a zatrudnionym – pakietem korzyści, jaki otrzymuje od pracodawcy w zamian za doświadczenie i umiejętności wnoszone do organizacji. Jak widać, EVP nie można sprowadzać tylko do wartości firmowych, systemu benefitów czy misji i wizji, to zdecydowanie pojemniejsze zjawisko.

 

Kto potrzebuje EVP?

Traktując EVP jako wyróżnik marki pracodawcy w oczach jej pracowników (aktualnych oraz potencjalnych) można śmiało powiedzieć, że potrzebuje ich każdy, a właściwie każda… firma. Stanowią elementy, które na tle innych organizacji pozwalają się wyróżnić, a tym samym przyciągnąć do organizacji osoby z rynku pracy, ale też zatrzymać w organizacji te już pozyskane talenty. Jednocześnie EVP mogą wspierać budowanie świadomości marki, poprzez prezentowane wyróżniki. Organizacja pokazuje swoją kulturę organizacyjną, zachęcając osoby, które z określonymi jej elementami się identyfikują do wejścia właśnie do tej konkretnej firmy spośród wielu innych o podobnym profilu biznesowym.

Gdzie można wykorzystać EVP?

Z powyższego bardzo jasno wynika już pierwsza korzyść posiadania w organizacji jasno określonych EVP. Jest nią możliwość zastosowanie ich w procesie rekrutacji. Należy przy tym pamiętać, że kluczowe jest ich świadome określenie (najlepiej zbudowanie ich na bazie badań wśród pracowników), jak również nadanie im przynajmniej formy spisanej. Dzięki temu, dystrybuowanie ich wewnątrz i na zewnątrz organizacji będzie dużo prostsze oraz spójne pomimo wykorzystania wielu kanałów, a jednym z nich mogą być oferty pracy.

 

Jak wspomniałam, EVP jest wręcz idealnym instrumentem do wykorzystania w procesach rekrutacyjnych – zarówno w budowaniu zakładek kariery na stronach firmowych, jak i bezpośrednio w tworzeniu ogłoszeń o pracę. Ponadto elementy EVP – nie zawsze wszystkie, bowiem zawsze uzależnione jest to od kontekstu – można i warto stosować w komunikacji wewnętrznej, np. onboardingu, informowaniu o zmianach organizacyjnych, coachingu, prowadzeniu projektów, itp; komunikacji zewnętrznej, np. informowaniu o wydarzeniach, nagrodach, udziale pracowników w konferencjach i prowadzeniu prelekcji, itp. EVP pomaga też w budowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników. Kierują bowiem uwagę na to, na co zwracają uwagę właśnie pracownicy, jakie pola warto rozwijać w organizacji, a nad którymi warto się dodatkowo pochylić.

 

Wyróżniki marki jako pracodawcy w oczach pracowników dają przestrzeń do budowania więzi z osobami – już zatrudnionymi, jak też potencjalnie zainteresowanymi zatrudnieniem w firmie. Stanowią elementy przyciągające kandydatów do firmy oraz decydujące o tym, że talenty w organizacji pozostają. EVP obejmują zbiór cech, charakterystycznych dla danej firmy, pomocnych w identyfikowaniu kultury organizacyjnej i jej rozumieniu.

 

Magda – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ekspert w obszarze content marketingu. Związana z branżą SEO/SEM od 10 lat, skoncentrowana na tworzeniu treści online w oparciu o trendy. Fanka social mediów i nowych technologii, uwielbia wyzwania dotyczące języka komunikacji, zachwycona real time marketingiem i czule spoglądająca na obszar employer brandingu. Prywatnie uwielbia  podróże po świecie, długie spacery ze swoimi psami, dobry reportaż do mocnej kawy bez cukru.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:20 min 13.05.2011 W ostatnim czasie grupa aktywistów-programistów z Archive Team nawołuje do pozbycia się pliku robots.txt ze stron www, określając go tylko jako „szkodę i tymczasowe szaleństwo”. Plik robots.txt został stworzony przez Martina Kojstera w czasach, gdy Internet w postaci sieci tekstowej Gophera zaczął zastępować Word Wide Web. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:55 min 06.11.2018 Uniwersalny sposób na stworzenie treści dla każdej branży i na każdą stronę? Nie, to nie chwyt marketingowy, a faktyczna metoda ułatwiająca pisanie na strony i podstrony. Korzystając ze szkieletowej metafory wyjaśniamy, jak skonstruować tekst na podstawie produktu i oczekiwań klienta, jak wypełnić go treścią, a wreszcie – jak używać słów kluczowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 00:50 min 26.02.2008 W kampanii AdWords wielokrotnie spotkacie się z pojęciem kliknięć. Dziś chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę na kliknięcia nieprawidłowego. Czym one są, jakie są ich konsekwencje dla reklamodawcy oraz jak ich uniknąć? To przypadkowe kliknięcia, a może celowe działania konkurencji? Odpowiedzi na te i inne pytania szukajcie u naszych certyfikowanych specjalistów od AdWords. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700