Ikona 01:55 min Ikona Sunrise System 21.10.2013

Nie tylko Polacy mają problemy z ortografią i prawidłową pisownią wyrazów w swoim języku. Jak się okazuje Rosjanie również borykają się z kruczkami, zawiłościami i „ulubionymi” wyjątkami od reguły. Również Yandex padł ofiarą oskarżeń internautów o błędną pisownię swojej nazwy. Otóż na podstawie m. in. cenionego portalu Gramota.ru stwierdzają oni, że Яндекс, to nie Яндекс, a „Яндекс” i właśnie taka pisownia powinna obowiązywać w jego serwisach. Szach mat, Yan… tzn. „Yandex”!

Jeden z ekspertów językowych Yandex, a mianowicie Lew Kantor, znalazł jednak chwilę czasu, aby wyjaśnić nam w jak dużym błędzie tkwimy.

Po pierwsze – pamiętaj, internauto, o historii

W 1997 roku nazwa firmy były „hybrydą” językową – Яndex. Pisownia wyrazów stworzonych z połączenia liter łacińskich i rosyjskich nie jest w żaden sposób regulowana, nie było więc też powodów, dla których należałoby umieścić nazwę w cudzysłowie. W 2008 roku, po zmianie logotypu, zdecydowano się pozostawić nazwę bez cudzysłowu.

Po drugie – kontekst is king!

Jeśli mówi się o nazwie firmy, „Яндекс” zawsze pisze się w cudzysłowie i firma zawsze używała i używać będzie takiej formy. Natomiast obecnie nazwa ta odnosi się nie tylko do serwisu internetowego, czy też firmy, ale obejmuje ogromną ilość stron, programów, wydarzeń, serwisów w różnych językach. I wszystko to zebrane jest pod ogólnym pojęciem Яндекс, przy czym tego typu „kompleksowe” nazwy nie są regulowane od strony formalnej. Sam Yandex przyznaje się, że nie jest do końca pewien do jakiej kategorii odnieść swoją nazwę, ale jedno jest pewne – zaklasyfikowanie Яндекс do grupy „serwisów internetowych i programów komputerowych” jest zdecydowanie zbyt mało precyzyjne.

Po trzecie – przyczyna pozajęzykowa

Język zmienia się wraz z jego użytkownikami. Biorąc pierwszy z brzegu przykład z języka polskiego: adidasy już dawno przestano utożsamiać z konkretną firmą produkującą obuwie, co przełożyło się na pisownię tego wyrazu. Podobnie w języku rosyjskim, angielskim i innych językach świata, pewne wyrażenia wchodzą do użytku powszechnego i zmieniają się reguły ich pisowni. Znakomitym przykładem może być chociażby wyrażenie „to google”, czyli (w wolnym tłumaczeniu) „guglować”, szukać informacji w Google. Zostało ono w 2006 roku dodane do oksfordzkiego słownika jako oficjalne i zupełnie prawidłowe wyrażenie. Bardzo podobną sytuację obserwować można w przypadku giganta z Rosji.

Po czwarte – „wyjątek potwierdza regułę”

Tak jak w przypadku wszystkich reguł, zawsze znajdzie się jakiś wyjątek. Niektóre agencje informacyjne pisane są bez cudzysłowu, choć ogólne reguły twierdzą inaczej. Dlaczego Яндекс nie potraktować w podobny sposób? W końcu serwisów internetowych jest bardzo wiele, ale Яндекс jest tylko jeden.

Naturalnie sama firma nie ustala sztywno zasad pisowni swojej nazwy – na pewno nikt się nie obrazi na „Яндекс” ani nikt nie będzie wymagał pisania Яндекс bez cudzysłowu lub nawet z małej litery.

Trzeba przyznać, że Lew Kantor kompleksowo podszedł do całej sprawy. Usatysfakcjonowani wyjaśnieniami pracownika firmy „Яндекс” już na spokojnie przystępujemy do pracy z serwisami Яндекса. Do czego zachęcamy również i Was!

Źródło: Blog.Yandex

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:00 min 17.12.2013 Zaczęło od pięciu amerykańskich miast, teraz kontynuuje przygodę w zoo, pod wodą, w kopalniach, a nawet magicznej krainie Hobbitów. Chodzi o funkcję Google Maps i Google Earth, czyli Street View, dzięki której każdego dnia możemy oglądać nie tylko swoje rodzinne miasto, ulicę, na której mieszkamy, czy własny dom, ale także przenieść się do najpopularniejszych miejsc na Ziemi (i nie tylko!). Przedstawiamy następne dzieła, wykonane za pomocą Trekkera Street View. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 19.12.2013 Jak co roku Google raczy nas listą najbardziej popularnych zapytań, jakie wpisywaliśmy do wyszukiwarki internetowej. Spośród milinów poszukiwanych przez Internautów haseł Google przygotowało dla nas zestawianie tych, które w 2013 roku generowały większy ruch na stronach internetowych niż w 2012 roku. Sprawdźmy zatem, które osoby oraz zagadnienia cieszyły się największą popularnością wśród polskich oraz światowych użytkowników. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 00:30 min 16.10.2013 Sunrise System we współpracy z bydgoskimi i poznańskimi szkołami średnimi i wyższymi organizuje cykl otwartych, bezpłatnych warsztatów na temat pozycjonowania. Zajęcia kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych tematyką SEM/SEO, w szczególności informatyków i absolwentów kierunków ścisłych wiążących swoją zawodową przyszłość z profesjonalnym marketingiem internetowym. Dla zainteresowanych - możliwość zweryfikowania swoich umiejętności na rozmowie rekrutacyjnej na stanowisko pozycjonera. Czeka kilkadziesiąt etatów na różnych poziomach zaawansowania. Zapraszamy! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700