Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Najpopularniejszym sposobem rozliczania kampanii AdWords jest model CPC (ang. cost per click – płatność za kliknięcie). Za każdym razem gdy internauta kliknie w reklamę sponsorowaną z konta kampanii pobierana jest kwota adekwatna do pozycji reklamy, jakości słowa kluczowego i zasugerowanym w licytacji maks. CPC.
Model CPC dominuje niepodzielnie w kampaniach kierowanych na wyszukiwarkę Google.
Nieco inaczej może wyglądać licytacja w kampanii kierowanej na sieci Google, w miejscach docelowych i kampaniach remarketingowych. Tutaj mamy do czynienia zarówno z modelem CPC, jak i z modelem CPM (ang. cost per thousand – płatność za 1 000 wyświetleń reklam).
Model CPM opiera się na zasugerowaniu, ile maksymalnie chcemy zapłacić za 1 000 wyświetleń reklam w sieciach kontekstowych Google. Przypomnę tylko, w modelu CPC płacimy za kliknięcia. Mając na uwadze te różnicę, widać wyraźnie, że w tym momencie dochodzi do konfliktu dwóch różnych sposobów konkurowania o miejsce i pozycję linku sponsorowanego. Jak bowiem rozliczyć oba modele, skoro rywalizując między sobą w jednej przestrzeni (witryna reklamowa), różnią się od siebie diametralnie?
W takich sytuacjach z pomocą przychodzi efektywny CPM.
Google wskazuje wyraźnie, że żaden model rozliczania nie ma przewagi nad drugim. System AdWords dla oceny, który z dwóch linków sponsorowanych rozliczanych poprzez CPC i CPM zajmie miejsce reklamowe, wykorzystuje tzw. efektywny CPM – eCPM.
W sytuacji gdy mamy do czynienia z rozliczaniem reklam poprzez każde jedno kliknięcie (model CPC), system rankingowy AdWords przelicza model CPC na eCPM, uwzględniając stawkę w licytacji, współczynnik klikalności oraz szereg innych dodatkowych elementów, których Google nie ujawnia reklamodawcy. W ten sposób powstaje efektywny koszt tysiąca wyświetleń reklamy rozliczanej przez CPC. Po wykonaniu tych obliczeń oba odrębne modele zyskują wspólny mianownik (eCPM) a Google w kolejnych krokach porównuje oba parametry i reklama o najwyższej pozycji w rankingu zdobywa przestrzeń reklamową na stronie i jest wyświetlana użytkownikowi.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: