Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:05 min Ikona 18.05.2010

CPC vs. CPM

Najpopularniejszym sposobem rozliczania kampanii AdWords jest model CPC (ang. cost per click – płatność za kliknięcie). Za każdym razem gdy internauta kliknie w reklamę sponsorowaną z konta kampanii pobierana jest kwota adekwatna do pozycji reklamy, jakości słowa kluczowego i zasugerowanym w licytacji maks. CPC.

 

CPC vs. CPM – wprowadzenie

 

Model CPC dominuje niepodzielnie w kampaniach kierowanych na wyszukiwarkę Google.

Nieco inaczej może wyglądać licytacja w kampanii kierowanej na sieci Google, w miejscach docelowych i kampaniach remarketingowych. Tutaj mamy do czynienia zarówno z modelem CPC, jak i z modelem CPM (ang. cost per thousand – płatność za 1 000 wyświetleń reklam).

Wybranie metody CPM sugeruje się reklamodawcom, którym zależy na szerokim rozpropagowaniu marki. Tutaj nie płaci się za wejście, a jedynie za tysiąc wyświetleń. W modelu CPM możemy więc nie uzyskać żadnego wejścia, zyskujemy za to wiele wyświetleń, budując świadomość marki wśród potencjalnych konsumentów. Przy okazji tych zasad warto również wspomnieć o nieco innym sposobie tworzenia tekstów reklam. W kampanii kierowanej na wyszukiwarkę (tylko model CPC) eksponujemy najczęściej konkretne produkty czy usługi. Powód? Chcemy przyciągnąć do strony użytkownika i zachęcić do wykonania żądanej akcji. Natomiast jeśli korzystamy z kampanii w sieciach (model CPM) powinniśmy przyjąć inną strategię i eksponować przede wszystkim nazwę firmy, markę czy wybraną linię produktów lub hasło reklamowe. W ten sposób budujemy świadomość marki, która zaowocuje w kolejnych miesiącach i latach istnienia firmy czy marki.

 

CPC vs. CPM  –  rywalizacja

 

Model CPM opiera się na zasugerowaniu, ile maksymalnie chcemy zapłacić za 1 000 wyświetleń reklam w sieciach kontekstowych Google. Przypomnę tylko, w modelu CPC płacimy za kliknięcia. Mając na uwadze te różnicę, widać wyraźnie, że w tym momencie dochodzi do konfliktu dwóch różnych sposobów konkurowania o miejsce i pozycję linku sponsorowanego. Jak bowiem rozliczyć oba modele, skoro rywalizując między sobą w jednej przestrzeni (witryna reklamowa), różnią się od siebie diametralnie?

W takich sytuacjach z pomocą przychodzi efektywny CPM.

 

CPC vs. CPM –  zgoda

 

Google wskazuje wyraźnie, że żaden model rozliczania nie ma przewagi nad drugim. System AdWords dla oceny, który z dwóch linków sponsorowanych rozliczanych poprzez CPC i CPM zajmie miejsce reklamowe, wykorzystuje tzw. efektywny CPM – eCPM.

W sytuacji gdy mamy do czynienia z rozliczaniem reklam poprzez każde jedno kliknięcie (model CPC), system rankingowy AdWords przelicza model CPC na eCPM, uwzględniając stawkę w licytacji, współczynnik klikalności oraz szereg innych dodatkowych elementów, których Google nie ujawnia reklamodawcy. W ten sposób powstaje efektywny koszt tysiąca wyświetleń reklamy rozliczanej przez CPC. Po wykonaniu tych obliczeń oba odrębne modele zyskują wspólny mianownik (eCPM) a Google w kolejnych krokach porównuje oba parametry i reklama o najwyższej pozycji w rankingu zdobywa przestrzeń reklamową na stronie i jest wyświetlana użytkownikowi.

Naturalnie porównywanie dwóch eCPM ma miejsca za każdym razem, gdy strona docelowa udziela powierzchni reklamowej linkom sponsorowanym Google AdWords. Rywalizacja trwa zatem aż do wyczerpania środków w budżecie dziennym.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55