Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Czy warto inwestować w bannery reklamowe w Internecie?

Opublikowano: 16-04-2008
Czas potrzebny do przeczytania: 2:30 min

Click hereTo dość popularna forma reklamowania się w Internecie. Ale ... przypomnij sobie, ile razy kliknąłeś w banner wyskakujący na otwartej przez Ciebie stronie? Niewiele? No właśnie, to jest odpowiedź na pytanie o sensowność wydawania pieniędzy na tę formę promocji. Bannery są estetyczne, często niebanalne, wyróżniają się z witryny. Są ładne i ciekawe. I to jest ... ich wadą! Bo WYGLĄDAJĄ jak reklamy, a to ostatnia rzecz, jaką mają ochotę oglądać internauci. Kolejnym minusem jest sposób ich wykonania. Wykorzystanie efektownych programów takich jak Adobe Flash owocuje wizualnie atrakcyjną reklamą, ale jednocześnie spowalnia ich załadowanie na stronę – a „powoli” to nie jest ulubione słowo internautów serwujących po sieci niemal z prędkością światła (a na pewno z prędkością kliknięcia). Poza tym Adobe Flash wymaga, by użytkownik miał zainstalowaną i aktywną wtyczkę do odtwarzania elementów zrobionych w tym programie. A wielu internautów nie ma tego w swoich systemach i zobaczenie bannera jest w ich przypadku niemożliwe. Reklama, dość przecież kosztowna, trafia w próżnię, jest niezauważalna. Jest sztuką dla sztuki, nie dźwignią sprzedaży. Budowanie wizerunku marki za pomocą bannerów także mija się z celem – z powodów wymienionych przeze mnie powyżej. Internauta po prostu przeoczy coś, co prezentuje mu się jako reklamę. On szuka informacji, nie promocji, nie propagandy. Irytacja to najczęstsza reakcja na widok banneru. W swoim ostatnim badaniu ilościowym eye-tracking Jakob Nielsen wykazał, że:

  • reklamy bannerowe są omijane wzrokiem przez przytłaczającą większość użytkowników,
  • grupą, która nie jest „ślepa” na bannery, są jedynie dzieci do siódmego roku życia, które klikają na elementy wyróżniające się ilością kolorów i animacjami,
  • obrazki umieszczane w środku tekstu są często traktowane jako przeszkody i omijane, wyjątkiem są grafiki ściśle związane z tekstem,
  • grafiki rozmyte, małe, nieczytelne są automatycznie pomijane,
  • dużo większą uwagę badanych zwracały grafiki zawierające jakieś informacje, nie te mające jedynie walory estetyczne,
  • badani często patrzyli na fotografie, na których fotografowany patrzył prostu w obiektyw,
  • animacje przyciągają uwagę tylko wtedy, gdy są nieskomplikowane oraz mają związek z tekstem.

Krótko mówiąc, coraz trudniej zmusić użytkowników do kliknięcia. Alternatywą dla reklamy traktowanej jako zło konieczne jest reklama, której internauta sobie wręcz ZAŻYCZY. Czyli oferta pojawiająca się zgodnie z jego potrzebą. Możliwości takiej promocji, zwanej reklamą kontekstową, jest kilka. Należy do nich wykorzystanie wyszukiwarek oraz nakierowywanie linków sponsorowanych według ściśle dopasowanej grupy odbiorców. Można powiedzieć, że to reklama, o którą klient sam się prosi.

 

Autor
Małgorzata Kucharska
Ocena artykułu
0.00 - (0 głosów)
Komentarze
#1Ewa2008-04-18 07:29:50
"Bo WYGLĄDAJĄ jak reklamy, a to ostatnia rzecz, jaką mają ochotę oglądać internauci."
Święte słowa! Dziennie spędzam około 8-10h przed komputerem i przyznam szczerze, że nie zdarza mi się klikanie na tego typu reklamy.
Zawsze lepiej pozycjonować się np. w google.pl ;-)
A jak się ma do tego profesjonalnych pozycjonerów.....SUKCES GWARANTOWANY!
#2Michał2008-05-07 09:33:44
Jako osoba "wyszkolona" w reklamie - uważam, zę tekst powinien być uzupełniony.

Tj owszem ilość kliknięć w taką reklamę jest zmnikoma, i stąd banner jako narzędzie do skierowania internauty na naszą stronę jest mało skuteczny.

Jednak banner na stronie jako narzędzie to propagowania naszej marki jest nieoceniony!

Jak taniej i szybciej pokazać naszej grupie docelowej nasz produkt, czy logo?

Na podobnej zasadzie działają przecież plakaty, billboardy itp... Tu w internecei mozan je wzbogacić w ruch i dźwiek (Tylko badać, badać, badać... - żeby nie przesadzić).

No i najważniejsze. Jeśli mamy przekazać internaucie, nasz przekaz, w zaledwie kilka chwil, jakie poświęca na obejrzenei strony... Pzrekaz ten powinien być bardzo prosty, krótki... i wyrózniajacy się na tle strony.. o czym graficy tworzący swoje działa (bannery) zdają się zupełnie nie pamietać.

I właśnie w tym chyba tkwi głowny problem ew braku skuteczności w reklamie za pośrednictwem bannerów.

Mysleć! ;)
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się