Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak tego nie robić, czyli słów kilka o Black Hat SEO

Opublikowano: 25-09-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 4:55 min
Czym jest tajemnicze Black Hat SEO? Techniki te często oceniane są jako ryzykowne, ponieważ  nie są zgodne z wytycznymi Google, a jak wiadomo – owoc zakazany smakuje lepiej… Tym bardziej, że osoby i agencje, które z nich korzystają, obiecują o wiele szybsze efekty niż w przypadku White Hat SEO (pozycjonowania zgodnego z zaleceniami wyszukiwarki Google).

Pozycjonowanie to złożony proces i jego efekty są widoczne zazwyczaj po kilku miesiącach… Zatem, jak to możliwe, że istnieją szybsze techniki, które nie są powszechnie stosowane?

Kilka słów o Black Hat SEO…

Kto zna choć trochę język angielski, wie, że „black hat”  nie ma pozytywnych skojarzeń. W dosłownym tłumaczeniu jest to „czarny kapelusz”. Określenia tego używano zazwyczaj w odniesieniu do czarnych charakterów w filmach, których znakiem rozpoznawczym było właśnie charakterystyczne nakrycie głowy.

Źródło: Giphy.com

W branży SEO terminem tym określa się wszystkie techniki, które mają na celu obejście systemu. Działania te nie są zgodne z wytycznymi Google i polegają na manipulowaniu wyszukiwarką, czego konsekwencją może być m.in. wprowadzenie użytkownika w błąd.

A konkretniej?

Na Black Hat SEO składają się różne techniki. Sprawdź, na czym one polegają - może któreś z nich są już stosowane w pozycjonowaniu Twojej witryny?

  • Przeładowanie treści na stronie słowami kluczowymi (tzw. keyword stuffing) – nienaturalne zagęszczenie fraz kluczowych w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarce może jednak przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
  • Cloaking – polega na pokazywaniu robotom wyszukiwarki innych treści bądź adresów URL niż zwykłym użytkownikom.
  • Invisible text  – są to techniki ukrywania treści bądź linków, co może mieć na celu wprowadzenie w błąd robotów indeksujących. Może to być np. zmiana rozmiaru czcionki na zerowy, stosowanie białego koloru czcionki na białym tle i nie tylko.
  • Niejawne przekierowania – przełączenie użytkowników pod inny adres URL niż w oryginalnym żądaniu bez ich wiedzy.
  • Farma linków – umieszczanie odnośników do naszej strony na witrynach, które zawierają setki takich odnośników. Z punktu widzenia wyszukiwarki linki zamieszczone na takich witrynach uważane są za bezwartościowe i nie są brane pod uwagę przy indeksowaniu strony.
  • Duplikaty treści  – zamieszczanie na stronie materiałów z innych witryn, w całości bądź po niewielkiej modyfikacji. Skopiowane treści nie mają dla użytkowników żadnej wartości, nie podnoszą pozycji strony, a w niektórych przypadkach mogą naruszać prawa autorskie.
  • Doorway pages  – tworzenie stron i podstron przejściowych tylko po to, by umieszczać na nich adres URL pozycjonowanej witryny – często o odmiennej tematyce.
Źródło: Giphy.com
To jak – warto?

Stosowane techniki Black Hat SEO mogą często przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Może to być obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania, wykluczenie z indeksu wyszukiwarki czy też zmniejszenie zaufania do pozycjonowanej strony.

Ponadto może nas zaskoczyć niemiła niespodzianka od samego Google… Za stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki mogą nas spotkać:
  • Kary ręczne – nakładane są przez pracownika Google. Po ich nałożeniu otrzymujemy komunikat w Google Search Console.
  • Kary algorytmiczne  są nakładane automatycznie przez algorytmy Google i po ich nałożeniu nie otrzymujemy żadnego powiadomienia. Dlatego też zlokalizowanie przyczyny kary algorytmicznej oraz jej usunięcie jest bardzo czasochłonne i o wiele trudniejsze niż w przypadku kar ręcznych.


Co zrobić, jeżeli Google nałożyło na nas karę?

W przypadku, gdy została na nas nałożona kara ręczna za stosowanie technik Black Hat SEO, musimy podjąć się analizy witryny i naprawić błędy. Musimy m.in. przeanalizować profil linkowy, przeredagować treść na stronie i skontaktować się z Google z prośbą o zdjęcie kary, przedstawiając podjęte działania naprawcze.

W przypadku nałożenia przez Google kar algorytmicznych czeka nas o wiele więcej pracy, by odbudować zaufanie wyszukiwarki do naszej witryny. W podjęciu działań naprawczych przyda się szczegółowy audyt SEO. Może okazać się, że nasza witryna przepełniona jest duplikatami treści i trzeba będzie stworzyć unikalne teksty na każdą z podstron. Witryna może też być przesycona frazami kluczowymi, co oznacza, że konieczne jest przeredagowanie treści.

Warto pamiętać, że nałożenie kary wiąże się ze spadkiem liczby odwiedzin naszej witryny, pozycji fraz, itp. Dlatego działania naprawcze należy podjąć możliwie jak najszybciej.


Co dalej?

Odzyskanie zaufania wyszukiwarki Google do naszej witryny jest procesem czasochłonnym. Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość, opracować długoterminową strategię, która pozwoli na poprawę reputacji strony w oczach wyszukiwarki. Niestety, raczej nie możemy liczyć na to, że po okazaniu skruchy, Google od razu spojrzy na nas łaskawszym okiem. Podstawowym działaniem w takiej sytuacji jest nieustanne ulepszanie zawartości witryny. Może to być wdrażanie unikatowych tekstów na stronie oraz ich bieżące aktualizowanie, a także rozbudowa o dodatkowe, atrakcyjne dla użytkownika treści.

Ważna jest również regularna analiza strony pod kątem wytycznych Google oraz podjęcie natychmiastowych działań naprawczych w przypadku wykrycia niezgodności z zaleceniami wyszukiwarki.

Mamy nadzieję, że choć trochę przybliżyliśmy Ci istotę Black Hat SEO i już wiesz, że droga na skróty nie zawsze prowadzi do celu!

Źródła: Support Google, Search Engine Land
Autor
Michalina Jaśniewska
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się