Ikona 00:00 min Ikona 04.05.2016

Krótka historia mailowego spamu

Daty oddzielające w historii jedno wydarzenie od drugiego są często bardzo umowne. Zachowując więc pewien faktograficzny dystans, w momencie, gdy w 1978 roku Gary Thuerk wysłał reklamowego maila do zawrotnej ilości 600 osób, rozpoczęła się epoka spamu. Epoka niechlubna, przez którą wielu naiwnych użytkowników Internetu zostało nie tylko przytłoczonych setkami niechcianych informacji, ale i oszukanych oraz wykorzystanych przez przebiegłych crackerów.

 

Nieznany szerszej publiczności Amerykanin, zapoczątkowując na swój sposób czasy agresywnej reklamy i phishingu, ale i, połowicznie, choćby sprytnych autorseponderów wykorzystywanych na co dzień przez biznesmenów i liczne firmy, stał się więc niemal takim samym wieszczem mentalnej kondycji naszych przepełnionych szumem informacyjnym czasów, jak choćby filmowcy łamiący niewiele przed nim obowiązujący w hollywoodzkiej kinematografii kodeks Haysa i dostarczający żądnym krwi i nagości widzom odpowiednich bodźców.

 

Istnieje też inna filmowa konotacja świata filmu ze spamem – sama nazwa zjawiska wzięła się ze skeczu Monty Pythona.

 

Bieżący ranking państw generujących największy odsetek niechcianych wiadomości – od USA, przez Wietnam, Indie i Niemcy, aż po Argentynę – jasno pokazuje z jak globalnym procesem mamy do czynienia, choć i Polska nie tak dawno była w ścisłej czołówce (brawo!).

 

W jaki sposób oszuści konstruują swój przekaz, tak by wyglądał on maksymalnie wiarygodnie? Przede wszystkim ich wiadomości odnoszą się do zagadnień o dużym potencjale socjotechnicznym, jak prowadzenie konta bankowego, możliwość szybkiego wzbogacenia się czy cudowne a nieznane (i najczęściej ukrywane rzekomo przez koncerny farmaceutyczne) medykamenty, które pozwolą odmienić swoje życie.

 

W efekcie wiele osób, zwłaszcza niezaznajomionych jeszcze z tym, jak bezlitosna może być sieć, nie może się powstrzymać przed sprawdzeniem, czy za intrygującą informacją nie kryje się coś więcej.

Z jednej strony stosuje się automatycznie generowane treści, masowo przesyłane na tysiące wirtualnych skrzynek i atakujące bogu ducha winnych użytkowników po kliknięciu w link, z drugiej zaś za wszystkim stoi wyrachowany człowiek. Kapitalny przykład nieustępliwości tego drugiego obrazuje wystąpienie Jamesa Veitcha w ramach TED Talks, który przez dłuższy czas wpuszczał łasego na jego portfel spamera w maliny, sprowadzając rozmowę z nim do coraz większego absurdu, ale udając jednocześnie swoje zaangażowanie – koniecznie obejrzyjcie.

 

Oczywiście zdarzają się też zachęcające do lektury abstrakcje – możemy się dowiedzieć, że ziemia jednak nie jest okrągła, albo znaleźć poradnik jak harmonijnie żyć z… dwiema żonami. Z ręką na sercu, kogo nie korciłoby, żeby kliknąć i dotrzeć do źródła tej niesamowitej wiedzy? No właśnie. Więcej takich smaczków znajdziecie tutaj (nie, to nie spam).

 

A już tak zupełnie na serio, to w trakcie korzystania z Internetu warto zawsze się nieco samodyscyplinować i odłożyć czasem ciekawość na boczny tor. Finansowe czy wizerunkowe koszty nieodpowiedzialnej decyzji, jak w życiu, mogą być bowiem bardzo wysokie i mam tu na myśli znacznie poważniejsze konsekwencje niż wpadka we wspomnianym harmonijnym życiu z dwiema żonami.

 

Jeśli zaś jesteśmy odpowiedzialni za kreację przekazu marketingowego – np. przez regularne docieranie do obiorców z naszej listy mailingowej – warto zatroszczyć się o jakość i unikalność treści, tak by te nie prowokowały potencjalnego klienta (bądź jego filtru antyspamowego) do automatycznego przenoszenia wiadomości do kosza, co dzieje się współcześnie dość często, zwłaszcza że inne formy komunikacji (jak choćby social media) stają się coraz popularniejsze.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:30 min 13.05.2016 Minęły już czasy kiedy produkt z metką  „made in Poland” uznawało się za tandetny, mniej wartościowy czy też zwyczajnie obciachowy. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z tak zwanym patriotyzmem konsumenckim – wybieramy wyroby wyprodukowane w Polsce oraz angażujemy się w lokalne akcje, promujące polskość lub krajowych przedsiębiorców. Przejściowa moda? A może rosnąca świadomość konsumentów? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:00 min 20.05.2016 Sztuczna inteligencja rozwija się w błyskawicznym tempie, a kolejnym krokiem do podniesienia jej poziomu ma być Google Assistant – wirtualny pomocnik, który ma udzielać nam odpowiedzi na różne pytania, załatwiać za nas wiele spraw i... stać się naszym codziennym towarzyszem. Nowa koncepcja została zaprezentowana na corocznej konferencji dla deweloperów, organizowanej przez Google w Mountain View w Kaliforni. Czego możemy się spodziewać? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 28.04.2016 Użytkownicy Androida są łakomym kąskiem dla hakerów z całego świata. Dość regularnie słychać przecież, że znów jakiś wirus sieje spustoszenie na urządzeniach mobilnych wyposażonych w system operacyjny należący do Google. Zastanawialiście się kiedyś, co dokładnie robi gigant z Mountain View, by ochronić użytkowników najsłodszej na rynku platformy? Jeśli tak, zachęcamy do zapoznania się z naszym krótkim podsumowaniem raportu Google o bezpieczeństwie Androida za rok 2015. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700