Bycie obecnym na Social Mediach to podstawa budowania wizerunku marki w Internecie. Vertical Video Marketing jest strategią, która sprowadza się do tworzenia i publikowania materiałów wideo zoptymalizowanych do oglądania w pionowej orientacji. Taka forma jest dostosowana do urządzeń mobilnych np. smartfonów. Szczególnie że, jak pokazują badania, ich popularność rośnie i wynosi już ponad 53 mln użytkowników w Polsce.
Wzrastająca z biegiem lat popularność smartfonów przyczyniła się do powstania pionowego wideo dostosowanego do tych urządzeń. Co ciekawe, nie zawsze tak było. Wcześniej byliśmy przyzwyczajeni do poziomego formatu – wszystko za sprawą ekranów telewizorów, komputerów czy kin.
Za początek Vertical Video uważa się 2012 rok, kiedy po raz pierwszy pojawiło się to hasło w Google Trends. Zbiegło się to w czasie z powstaniem Snapchata. Kilka lat później Instagram stworzył swoje Stories, a w ślad za nim poszedł Facebook, X (Twitter) i Pinterest.
Pionowe wideo to udogodnienie, które docenią użytkownicy urządzeń mobilnych. Koniec z obracaniem ekranów podczas oglądania filmów – od teraz smartfony będzie się trzymać tak jak powinno, czyli pionowo.
Z najnowszych badań można się dowiedzieć, że aż 94% użytkowników trzyma telefon pionowo. Co ciekawe, robi to podczas oglądania, chociaż nagranie jest przeznaczone do poziomego odtwarzania. Natomiast aż 60% osób trzyma pionowo smartfon, kiedy scrolluje strony internetowe.
Wraz z ruchem mobilnym rośnie trend do oglądania wideo na smartfonach. W 2016 roku platforma Mediabrix przeprowadziła badania, z których wynikło, że pionowe reklamy wideo osiągnęły aż 90% wskaźnika ukończenia.
Testy Facebooka sprzed kilku lat potwierdzają potencjał pionowego wideo. Firma Buffer natomiast udowodniła w swoim eksperymencie, że filmy w pionie wiążą się z niższym kosztem kliknięcia (CPC), jak również wyświetlenia (CPV). Z badań wynikło także, że pionowe wideo przyciąga więcej trwających 3 sekundy wyświetleń i stanowi ponad 50% pełnego czasu oglądania.
Vertical Video można podzielić na następujące typy:
Pionowy format sprawdzi się także w transmisjach na żywo czy filmach interaktywnych.
Filmiki na TikToka, rolki na Instagramie i shorty na YouTubie rządzą się własnymi prawami. Do głównych cech Vertical Video należą:
Jak się okazuje, Vertical Wideo może być używane przy wielu okazjach, takich jak:
Zastanawiasz się, dlaczego wertykalne wideo odnosi taki sukces w mediach społecznościowych? Oto główne powody:
Jak zastosować wobec tego Vertical Wideo w swoich działaniach marketingowych, aby przyniosło to zadowalające efekty?
Do atrakcyjnych elementów graficznych można zaliczyć m.in. tekst, nakładki, strzałki, wskaźniki, napisy czy animację poklatkową.
Aby edytować pionowe wideo, wykorzystaj takie dostępne narzędzia jak:
Możesz także sprawdzić inne edytory, takie jak m.in. Adobe Premiere Pro, Lightworks, iMovie, VideoPad.
Tworzenie kampanii w oparciu o Vertical Video sprowadzić można do kilku kroków. Po utworzeniu koncepcji – wyborze sposobu narracji, przekazu czy tonu – przygotuj scenariusz i storyboard. Wyszukaj odpowiednią platformę np. Instagram Stories, IGTV czy YouTube Shorts.
Planując utworzenie pionowego wideo, pamiętaj o:
Nie zapomnij również o zachęcaniu do interakcji. Do interaktywnych elementów należą m.in. ankiety, quizy czy slajdy. Testuj, analizuj i postaw na jakość i autentyczność. Nie bój się eksperymentować.
Nie masz pomysłu na posty wykorzystujące pionowe wideo? Zaprezentuj odpowiednio produkt. Pokaż jego główne cechy i zalety. Dostosuj nagranie do urządzeń mobilnych.
Przygotuj krótki film z poradami branżowymi. Podziel się swoją wiedzą eksperta. Możesz również pokazać działanie swojej firmy za kulisami. Pokaż proces produkcji czy pracę zespołu. W dodatku dobrym pomysłem będzie podzielenie się w nagraniach wideo historiami klientów.
Inną propozycją może być utworzenie wydarzenia na żywo. W ten sposób dotrzesz ze swoją marką do szerszej publiczności. Możesz poza tym stworzyć nagranie w pionie, w którym porównasz swoje produkty czy usługi. Przy okazji przedstaw najważniejsze korzyści i różnice.
Filmy instruktażowe zawsze się sprawdzą, szczególnie w formie wertykalnej. Elementy graficzne jeszcze bardziej ułatwią przekaz, który przedstawi sposoby korzystania z Twoich produktów lub usług.
Rzucenie wyzwania obserwatorom, aby nagrali i podzielili się swoimi wideo w pionie, które będzie związane z Twoimi produktami czy usługami, to inny warty sprawdzenia pomysł. Możesz także pokusić się o udostępnianie recenzji czy opinii w formie wideo.
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz dotrzeć do szerokiej publiczności ze swoimi produktami? Inspiracji szukaj u konkurencji. Śledź, jakie treści udostępnia i proponuj swoje własne rozwiązania.
Innym źródłem inspiracji mogą być recenzje pozostawiane przez Twoich klientów. Podobnie możesz wykorzystać ich historie.
Pierwszym krokiem do tworzenia pionowych wideo jest dostosowanie się do powyższych wskazówek. Poza tym:
Przy tym nie trzeba specjalnie dopasowywać formatu reklamy do mediów społecznościowych. Prostota kreacji i kreatywność są szczególnie w cenie.
Weź także pod uwagę limit czasowy. Większą popularność zdobędą nagrania wideo krótsze niż 60 sekund.
Video Marketing jak widzisz ma potencjał. Warto go wykorzystać w swoich działaniach marketingowych.
Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2025-global-overview-report
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: