Ikona 5:00 min Ikona Sunrise System 25.02.2025

Bycie obecnym na Social Mediach to podstawa budowania wizerunku marki w Internecie. Vertical Video Marketing jest strategią, która sprowadza się do tworzenia i publikowania materiałów wideo zoptymalizowanych do oglądania w pionowej orientacji. Taka forma jest dostosowana do urządzeń mobilnych np. smartfonów. Szczególnie że, jak pokazują badania, ich popularność rośnie i wynosi już ponad 53 mln użytkowników w Polsce.

Początki Vertical Wideo marketingu

Wzrastająca z biegiem lat popularność smartfonów przyczyniła się do powstania pionowego wideo dostosowanego do tych urządzeń. Co ciekawe, nie zawsze tak było. Wcześniej byliśmy przyzwyczajeni do poziomego formatu – wszystko za sprawą ekranów telewizorów, komputerów czy kin.

Za początek Vertical Video uważa się 2012 rok, kiedy po raz pierwszy pojawiło się to hasło w Google Trends. Zbiegło się to w czasie z powstaniem Snapchata. Kilka lat później Instagram stworzył swoje Stories, a w ślad za nim poszedł Facebook, X (Twitter) i Pinterest.

Ruch na urządzeniach mobilnych i wydajność pionowego wideo

Pionowe wideo to udogodnienie, które docenią użytkownicy urządzeń mobilnych. Koniec z obracaniem ekranów podczas oglądania filmów – od teraz smartfony będzie się trzymać tak jak powinno, czyli pionowo.

Z najnowszych badań można się dowiedzieć, że aż 94% użytkowników trzyma telefon pionowo. Co ciekawe, robi to podczas oglądania, chociaż nagranie jest przeznaczone do poziomego odtwarzania. Natomiast aż 60% osób trzyma pionowo smartfon, kiedy scrolluje strony internetowe.

Wraz z ruchem mobilnym rośnie trend do oglądania wideo na smartfonach. W 2016 roku platforma Mediabrix przeprowadziła badania, z których wynikło, że pionowe reklamy wideo osiągnęły aż 90% wskaźnika ukończenia.

Testy Facebooka sprzed kilku lat potwierdzają potencjał pionowego wideo. Firma Buffer natomiast udowodniła w swoim eksperymencie, że filmy w pionie wiążą się z niższym kosztem kliknięcia (CPC), jak również wyświetlenia (CPV). Z badań wynikło także, że pionowe wideo przyciąga więcej trwających 3 sekundy wyświetleń i stanowi ponad 50% pełnego czasu oglądania.

Rodzaje Vertical Video

Vertical Video można podzielić na następujące typy:

  • reklamowe,
  • produktowe,
  • promocyjne,
  • wizerunkowe,
  • korporacyjne,
  • instruktażowe i szkoleniowe.

Pionowy format sprawdzi się także w transmisjach na żywo czy filmach interaktywnych.

Najważniejsze cechy Vertical Video

Filmiki na TikToka, rolki na Instagramie i shorty na YouTubie rządzą się własnymi prawami. Do głównych cech Vertical Video należą:

  • pionowy format – materiały nagrywa się w formacie 9:16. Wysokość jest zatem ważniejsza niż szerokość. Jest to popularny format w Social Mediach,
  • dopasowanie do wymagań młodszych odbiorców – pokolenia millenialsów i Z wolą treści w tym formacie,
  • wzrost oglądalności – z powyższych danych wynika, że format ten ma duży potencjał.

Gdzie może być stosowane?

Jak się okazuje, Vertical Wideo może być używane przy wielu okazjach, takich jak:

  • kampanie reklamowe,
  • materiały edukacyjne,
  • historie klientów,
  • relacje na żywo.

Dlaczego pionowe wideo jest skuteczne?

Zastanawiasz się, dlaczego wertykalne wideo odnosi taki sukces w mediach społecznościowych? Oto główne powody:

  • pozwala na skupienie całej uwagi na oglądanym materiale,
  • pozostawia wrażenie bezpośredniości i intymności,
  • przyciąga uwagę odbiorców.

Przydatne wskazówki, które warto wprowadzić w marketingu

Jak zastosować wobec tego Vertical Wideo w swoich działaniach marketingowych, aby przyniosło to zadowalające efekty?

  1. Kieruj wzrok na widza,
  2. Stosuj elementy graficzne,
  3. Dziel ekran na części.

Do atrakcyjnych elementów graficznych można zaliczyć m.in. tekst, nakładki, strzałki, wskaźniki, napisy czy animację poklatkową.

Jakie narzędzia są polecane do Vertical Video marketingu?

Aby edytować pionowe wideo, wykorzystaj takie dostępne narzędzia jak:

  • Clipchamp – do tworzenia formatów pionowych i kwadratowych. Umożliwia m.in. zmianę prędkości odtwarzania,
  • Quik – pozwala na intuicyjną edycję wideo czy zmianę proporcji filmu,
  • FilmoraGo – ułatwia przycinanie czy dzielenie filmów,
  • PowerDirector – udostępnia wiele ciekawych funkcji np. narzędzia do przycinania.

Możesz także sprawdzić inne edytory, takie jak m.in. Adobe Premiere Pro, Lightworks, iMovie, VideoPad.

Jak tworzyć kampanie video marketingowe?

Tworzenie kampanii w oparciu o Vertical Video sprowadzić można do kilku kroków. Po utworzeniu koncepcji – wyborze sposobu narracji, przekazu czy tonu – przygotuj scenariusz i storyboard. Wyszukaj odpowiednią platformę np. Instagram Stories, IGTV czy YouTube Shorts.

Planując utworzenie pionowego wideo, pamiętaj o:

  • kompozycji,
  • ruchu kamery.

Nie zapomnij również o zachęcaniu do interakcji. Do interaktywnych elementów należą m.in. ankiety, quizy czy slajdy. Testuj, analizuj i postaw na jakość i autentyczność. Nie bój się eksperymentować.

Pomysły na Vertical Video

Nie masz pomysłu na posty wykorzystujące pionowe wideo? Zaprezentuj odpowiednio produkt. Pokaż jego główne cechy i zalety. Dostosuj nagranie do urządzeń mobilnych.

Przygotuj krótki film z poradami branżowymi. Podziel się swoją wiedzą eksperta. Możesz również pokazać działanie swojej firmy za kulisami. Pokaż proces produkcji czy pracę zespołu. W dodatku dobrym pomysłem będzie podzielenie się w nagraniach wideo historiami klientów.

Inną propozycją może być utworzenie wydarzenia na żywo. W ten sposób dotrzesz ze swoją marką do szerszej publiczności. Możesz poza tym stworzyć nagranie w pionie, w którym porównasz swoje produkty czy usługi. Przy okazji przedstaw najważniejsze korzyści i różnice.

Filmy instruktażowe zawsze się sprawdzą, szczególnie w formie wertykalnej. Elementy graficzne jeszcze bardziej ułatwią przekaz, który przedstawi sposoby korzystania z Twoich produktów lub usług.

Rzucenie wyzwania obserwatorom, aby nagrali i podzielili się swoimi wideo w pionie, które będzie związane z Twoimi produktami czy usługami, to inny warty sprawdzenia pomysł. Możesz także pokusić się o udostępnianie recenzji czy opinii w formie wideo.

Jak szukać inspiracji?

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz dotrzeć do szerokiej publiczności ze swoimi produktami? Inspiracji szukaj u konkurencji. Śledź, jakie treści udostępnia i proponuj swoje własne rozwiązania.

Innym źródłem inspiracji mogą być recenzje pozostawiane przez Twoich klientów. Podobnie możesz wykorzystać ich historie.

Vertical Wideo – podsumowanie

Pierwszym krokiem do tworzenia pionowych wideo jest dostosowanie się do powyższych wskazówek. Poza tym:

  • Stosuj ciasne kadry,
  • Używaj pełnego ekranu,
  • Zmniejsz ryzyko gwałtownych i niespodziewanych ruchów kamery,
  • Dodawaj treść.

Przy tym nie trzeba specjalnie dopasowywać formatu reklamy do mediów społecznościowych. Prostota kreacji i kreatywność są szczególnie w cenie.

Weź także pod uwagę limit czasowy. Większą popularność zdobędą nagrania wideo krótsze niż 60 sekund.

Video Marketing jak widzisz ma potencjał. Warto go wykorzystać w swoich działaniach marketingowych.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2025-global-overview-report

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklama online w liczbach – statystyki i standardy 2025 Ikona 5:00 min 17.02.2025 Przyszłość reklam online jest optymistyczna – prognozuje się, że światowe wydatki na nią wzrosną o 5,9%. W Polsce za to koszty te zwiększą się o 6,7%. Wartość rynku reklamy w Polsce natomiast ocenia się na 2,933 mld dolarów. Przyjrzyjmy się zatem najnowszym statystykom. Jakie są główne wymagania względem reklamy display? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

ai w marketingu Ikona 5:00 min 02.08.2024 Nawet jeśli dopiero rozkręcasz swój biznes, domyślam się, że mierzysz wysoko. Chcesz by był rozpoznawalny, rentowny, najlepszy. Aby taki właśnie się stał, ucz się od wyjadaczy marketingu. Oni już od dawna korzystają z AI. W jaki sposób? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Identyfikacja wizualna Ikona 5:00 min 16.04.2024 Chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i cieszyła się powodzeniem? Zadbaj o jej identyfikację wizualną. Dzięki niej stworzysz w wyobraźni swoich odbiorców dokładnie taki obraz Twojej marki, na jakim Ci zależy. A wszystko to za pomocą kilku prostych elementów! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.3 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700