Ikona 5:00 min Ikona Sunrise System 17.02.2025

Przyszłość reklam online jest optymistyczna – prognozuje się, że światowe wydatki na nią wzrosną o 5,9%. W Polsce za to koszty te zwiększą się o 6,7%. Wartość rynku reklamy w Polsce natomiast ocenia się na 2,933 mld dolarów. Przyjrzyjmy się zatem najnowszym statystykom. Jakie są główne wymagania względem reklamy display?

 

Reklama online w 2024 roku pod lupą – dane statystyczne

 

Jak wynika z danych statystycznych, rynek reklamy internetowej w Polsce w 2024 roku zaliczył wyraźny wzrost. Złożyły się na niego takie czynniki jak: emisja kreacji reklamowych, zasięg i wydatki.

 

Emisje i zasięg reklam w 2024 roku

 

Z początkiem 2024 roku zauważono ponad 87 mld emisji kreacji reklamowych. Z kolei średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika osiągnęła wynik ponad 3 tysięcy kontaktów. Przekłada się to na liczbę polskich internautów, do których trafiła w ponad 87%.

W maju 2024 roku odnotowano niewielki spadek.

  • Emisja kreacji reklamowych – ponad 83 mld,
  • Częstotliwość kontaktu – ponad 2 tysiące,
  • Zasięg reklamy – ponad 85%.

Pod koniec 2024 liczby te poszybowały w górę. Liczba emisji wyniosła ponad 92 mld. Średnia częstotliwość kontaktu osiągnęła wynik 3243.

 

Wydatki na reklamę w 2024 roku

 

W porównaniu do 2023 roku, w 2024 roku wydatki na reklamę internetową wzrosły o 16%. 6,4 mld złotych był warty rynek reklamy. Według IAB/PwC wyniki przedstawiają się następująco:

  • Display i Wideo – 43%,
  • SEM – 30%,
  • E-mail – 0,8%.

Widać także widoczną przewagę kanałów mobile-friendly i mediów społecznościowych.

 

Wydatki a branże w liczbach

 

Po 3 kwartałach 2024 roku zgromadzono dane, z których jasno wynika, że:

  1. Niekwestionowanym liderem spośród branż jest Handel (20%).
  2. miejsce zdobyła branża Komputerów i AV (10%).
  3. Podium zamyka Telekomunikacja (9%).

Kolejne branże to: Żywność, Napoje i alkohole, Media i książki oraz Motoryzacja i Odzież. Wydatki na poszczególne branże nie uległy większym zmianom. Handel elektroniczny wciąż wygrywa w rankingach reklamodawców.

 

Prognozowane wydatki na reklamę w Polsce

 

Rynek reklamy napawa optymizmem, o czym świadczą statystyki z 2024 roku. Duże znaczenie dla reklamy miały wydarzenia takie jak powódź w południowej Polsce. Sprawiło to że przesunął się planowany budżet na telewizję i Internet.

E-commerce w Polsce czeka świetlana przyszłość: do 2028 roku przewiduje się, że osiągnie wartość 192 mld złotych. Wideo online także wzrośnie i wyniesie 12%. Dla porównania, tradycyjne media np. telewizja utrzymają stabilny wzrost. Jeśli chodzi o radio, chociaż spada słuchalność, wydatki na reklamę audio uzyskają wzrost o 8%.

 

Branże a wydatki na reklamy 2024/2025

 

Największy wzrost odnotowała branża motoryzacji. W 2024 roku wzrosła o 1,5%, a w 2025 roku przewiduje się podobny postęp. Dla porównania, w 2023 roku udział samochodów elektrycznych wyniósł 3%. Eksperci uważają, że do 2025 roku dojdzie do wzrostu o prawie 15%. Do 2030 roku powinien osiągnąć wzrost 17,6%.

5,7% będzie wynosił odsetek wydatków na reklamę w branży państwowej, politycznej i społecznej. 2,7% wydatków na reklamę będzie skierowane na ofiary powodzi. Reklamować będą się firmy finansowe, banki i przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe.

Prognozy przewidują także wzrost w branży Media i Rozrywka o 2,6% oraz Turystycznej i Transportowej o 3,3%. Dodatkowo, wzrosną wydatki reklamowe w branżach:

  • finansowej – 6,4%,
  • farmaceutycznej – 5,8%,
  • turystycznej – 5,5%.

AI, innowacje i optymalizacje kampanii to główne kwestie, jakie nas czekają w kolejnych latach. Firmy powinny dostosować się do nowości i technologii.

 

Nowe wymagania dla reklamy display

 

Dzięki Aktualizacji Standardów Reklamy Display 2025 od IAB Polska możliwe będzie lepsze dopasowanie reklamy display do zmieniających się technologii. Wytyczne obejmują m.in. bezpieczeństwo i komfort użytkowników.

Czego dotyczą nowe zmiany?

  • Aktualizacji formatów reklamowych i typów plików,
  • Wprowadzenia standardów dla komputerów i urządzeń mobilnych,
  • Zasad emisji reklam z wideo,
  • Zwiększenia rozmiarów plików,
  • Czytelności,
  • Transparentności,
  • Bezpieczeństwa użytkowników.

W raporcie MAGNA „Global Ad Forecasts” w Polsce przewiduje się wzrost rynku reklamowego o 9,7%. Polska zajmuje przy tym 5. miejsce w rankingu najszybciej rosnących rynków reklamowych, zaraz po Ukrainie, Chorwacji, Węgrzech i Bułgarii.

 

Jakie są przewidywania w reklamie online w przyszłości?

 

Chociaż w 2025 roku nie planowane są żadne większe wydarzenia sportowe, wzrost rynku reklamowego wciąż będzie dostrzegalny. W Polsce wzrost PKB przyspieszy do +3,5%. Eksperci uważają przy tym, że polski rynek reklamowy wzrośnie o 9,7%. Jest to dobry wynik, jednak mniejszy od 11,5% w 2024 roku. O 13% wzrośnie w dodatku rynek cyfrowy. Jest to mniej niż w 2024, kiedy wzrost rynku reklamowego wynosił +14,5%.

 

Rynek e-commerce globalnie i państwowo

 

Jak wynika z raportu „E-commerce w 2025 roku” Interaktywnie.com globalny rynek reklamowy ma osiągnąć sumę 8 bln dolarów jeszcze do 2027 roku. W Polsce sytuacja wygląda równie dobrze – rynek reklam będzie warty aż 197 mld złotych.

Kupujących w Internecie w Polsce wciąż przybywa. Gemius podaje, że są to najczęściej osoby w wieku 35-49 lat (32%) i 50+ (35%). Większość internautów ma przy tym wykształcenie średnie lub wyższe.

 

Popularne branże e-commerce – co najczęściej kupują Polacy?

 

Co zalicza się do najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych  przez Polaków w Internecie?

  • Odzież, akcesoria i dodatki – 74%,
  • Obuwie – 65%,
  • Kosmetyki i perfumy – 62%.

Branże w liczbach:

  • 219 zł miesięcznie wydają internauci na Artykuły spożywcze.
  • 211 zł miesięcznie wydają internauci na Ubrania i akcesoria.
  • 185 zł miesięcznie wydają internauci na Zabawki.
  • 179 zł miesięcznie wydają internauci na Obuwie.
  • 139 zł miesięcznie wydają internauci na Kosmetyki i perfumy.

W kolejnych latach przepowiada się wzrost wartości takich branż jak Moda, Uroda, Elektronika czy Jedzenie.

 

Serwisy e-commerce w Polsce – ranking

 

Na 1. miejscu w sektorze największych serwisów zakupowych króluje niekwestionowanie Allegro z wynikiem 88%. 2. miejsce zajmuje OLX (35%), a 3. miejsce wygrywa nowość w Polsce – platforma Temu (20%).

Kolejne miejsca zdobywają:

  • Amazon – 19%,
  • Zalando – 13%,
  • AliExpres – 13%.

Przelicza się to na zasięg: Allegro (63,70%), Temu (61,28%), MediaExpert (48,22%) czy Empik (36,65%).

 

Reklama online a retail media

 

Retail media to w skrócie strategia reklamowa, która opiera się na stosowaniu platformy e-commerce i innych kanałów handlowych do promocji produktów bezpośrednio w miejscu, gdzie klienci je kupują. Są to np. banery czy oferty. Duże znaczenie mają:

  • bestsellerowe produkty,
  • portfolio okazyjne,
  • konkurencyjność cenowa (dorównanie do cen konkurencji).

Jak się okazuje, kanał retail media rośnie w siłę – w tym od wydatków na reklamę internetową. W ostatnich miesiącach tempo wzrostu wyniosło +30%.

 

Działania marketingowe sklepów internetowych – statystyki

 

Na koniec garść aktualnych danych od serwisu WebFx.

  • 56% internautów chętnie wraca do sklepów WWW polecających im produkty.
  • 52% badanych uznaje, że sprzedaż wielokanałowa zachęca ich do zakupów online.
  • 36% użytkowników uważa, że sklepy internetowe powinny oferować atrakcyjne doznania zakupowe.

W dodatku personalizacja zwiększa współczynnik o 10%!

 

„Tort reklamowy”

 

W 2024 roku wydano na reklamę internetową ponad 4 mld złotych. Największe wpływy na rynku reklamowym ma SEM – marketing w wyszukiwarkach. Obejmuje płatną promocję (PPC) i darmową (SEO). Jego udział określa się na ok. 30%, co daje wynik 1,3 mld złotych. Jak widać, jest to spora szansa na rozwój średnich i większych firm. Dane z Power Reviews wskazują, że aż 99% konsumentów przed transakcją zakupową szuka w wyszukiwarce informacje na temat produktu czy usługi. Oznacza to, że pozycja w Internecie jest ważna.

  • Display (26,6%),
  • Wideo (17,7%),
  • Native (1,6%)

– to pozostałe formy reklamy online, które się obecnie liczą.

 

Czy warto próbować sił w e-commerce?

 

Badanie “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowane przez  Allegro i agencję badawczą Minds & Roses wskazuje na stabilność rynku e-commerce w Polsce i na świecie.

Na sukces zakupów online składa się kilka czynników. Jak podaje 42% badanych, zaletą jest szybkość dostawy. 37% ceni możliwość posiadania konta na platformie, a 55% wskazuje na atrakcyjne cenniki. Co ciekawe, internauci kupujący w sieci to tzw. smart shopperzy. Stawiają oni na balans między jakością a ceną. Porównują różne oferty, zanim zdecydują się na zakupy.

Źródła: https://www.dentsu.com/news-releases/global-ad-spend-forecasts-2025

Gemius

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Vertical Wideo jako narzędzie marketingowe – zastosowanie, zalety i przydatne informacje Ikona 5:00 min 25.02.2025 Bycie obecnym na Social Mediach to podstawa budowania wizerunku marki w Internecie. Vertical Video Marketing jest strategią, która sprowadza się do tworzenia i publikowania materiałów wideo zoptymalizowanych do oglądania w pionowej orientacji. Taka forma jest dostosowana do urządzeń mobilnych np. smartfonów. Szczególnie że, jak pokazują badania, ich popularność rośnie i wynosi już ponad 53 mln użytkowników w Polsce. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

ai w marketingu Ikona 5:00 min 02.08.2024 Nawet jeśli dopiero rozkręcasz swój biznes, domyślam się, że mierzysz wysoko. Chcesz by był rozpoznawalny, rentowny, najlepszy. Aby taki właśnie się stał, ucz się od wyjadaczy marketingu. Oni już od dawna korzystają z AI. W jaki sposób? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Identyfikacja wizualna Ikona 5:00 min 16.04.2024 Chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i cieszyła się powodzeniem? Zadbaj o jej identyfikację wizualną. Dzięki niej stworzysz w wyobraźni swoich odbiorców dokładnie taki obraz Twojej marki, na jakim Ci zależy. A wszystko to za pomocą kilku prostych elementów! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.3 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700