Przyszłość reklam online jest optymistyczna – prognozuje się, że światowe wydatki na nią wzrosną o 5,9%. W Polsce za to koszty te zwiększą się o 6,7%. Wartość rynku reklamy w Polsce natomiast ocenia się na 2,933 mld dolarów. Przyjrzyjmy się zatem najnowszym statystykom. Jakie są główne wymagania względem reklamy display?
Jak wynika z danych statystycznych, rynek reklamy internetowej w Polsce w 2024 roku zaliczył wyraźny wzrost. Złożyły się na niego takie czynniki jak: emisja kreacji reklamowych, zasięg i wydatki.
Z początkiem 2024 roku zauważono ponad 87 mld emisji kreacji reklamowych. Z kolei średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika osiągnęła wynik ponad 3 tysięcy kontaktów. Przekłada się to na liczbę polskich internautów, do których trafiła w ponad 87%.
W maju 2024 roku odnotowano niewielki spadek.
Pod koniec 2024 liczby te poszybowały w górę. Liczba emisji wyniosła ponad 92 mld. Średnia częstotliwość kontaktu osiągnęła wynik 3243.
W porównaniu do 2023 roku, w 2024 roku wydatki na reklamę internetową wzrosły o 16%. 6,4 mld złotych był warty rynek reklamy. Według IAB/PwC wyniki przedstawiają się następująco:
Widać także widoczną przewagę kanałów mobile-friendly i mediów społecznościowych.
Po 3 kwartałach 2024 roku zgromadzono dane, z których jasno wynika, że:
Kolejne branże to: Żywność, Napoje i alkohole, Media i książki oraz Motoryzacja i Odzież. Wydatki na poszczególne branże nie uległy większym zmianom. Handel elektroniczny wciąż wygrywa w rankingach reklamodawców.
Rynek reklamy napawa optymizmem, o czym świadczą statystyki z 2024 roku. Duże znaczenie dla reklamy miały wydarzenia takie jak powódź w południowej Polsce. Sprawiło to że przesunął się planowany budżet na telewizję i Internet.
E-commerce w Polsce czeka świetlana przyszłość: do 2028 roku przewiduje się, że osiągnie wartość 192 mld złotych. Wideo online także wzrośnie i wyniesie 12%. Dla porównania, tradycyjne media np. telewizja utrzymają stabilny wzrost. Jeśli chodzi o radio, chociaż spada słuchalność, wydatki na reklamę audio uzyskają wzrost o 8%.
Największy wzrost odnotowała branża motoryzacji. W 2024 roku wzrosła o 1,5%, a w 2025 roku przewiduje się podobny postęp. Dla porównania, w 2023 roku udział samochodów elektrycznych wyniósł 3%. Eksperci uważają, że do 2025 roku dojdzie do wzrostu o prawie 15%. Do 2030 roku powinien osiągnąć wzrost 17,6%.
5,7% będzie wynosił odsetek wydatków na reklamę w branży państwowej, politycznej i społecznej. 2,7% wydatków na reklamę będzie skierowane na ofiary powodzi. Reklamować będą się firmy finansowe, banki i przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe.
Prognozy przewidują także wzrost w branży Media i Rozrywka o 2,6% oraz Turystycznej i Transportowej o 3,3%. Dodatkowo, wzrosną wydatki reklamowe w branżach:
AI, innowacje i optymalizacje kampanii to główne kwestie, jakie nas czekają w kolejnych latach. Firmy powinny dostosować się do nowości i technologii.
Dzięki Aktualizacji Standardów Reklamy Display 2025 od IAB Polska możliwe będzie lepsze dopasowanie reklamy display do zmieniających się technologii. Wytyczne obejmują m.in. bezpieczeństwo i komfort użytkowników.
Czego dotyczą nowe zmiany?
W raporcie MAGNA „Global Ad Forecasts” w Polsce przewiduje się wzrost rynku reklamowego o 9,7%. Polska zajmuje przy tym 5. miejsce w rankingu najszybciej rosnących rynków reklamowych, zaraz po Ukrainie, Chorwacji, Węgrzech i Bułgarii.
Chociaż w 2025 roku nie planowane są żadne większe wydarzenia sportowe, wzrost rynku reklamowego wciąż będzie dostrzegalny. W Polsce wzrost PKB przyspieszy do +3,5%. Eksperci uważają przy tym, że polski rynek reklamowy wzrośnie o 9,7%. Jest to dobry wynik, jednak mniejszy od 11,5% w 2024 roku. O 13% wzrośnie w dodatku rynek cyfrowy. Jest to mniej niż w 2024, kiedy wzrost rynku reklamowego wynosił +14,5%.
Jak wynika z raportu „E-commerce w 2025 roku” Interaktywnie.com globalny rynek reklamowy ma osiągnąć sumę 8 bln dolarów jeszcze do 2027 roku. W Polsce sytuacja wygląda równie dobrze – rynek reklam będzie warty aż 197 mld złotych.
Kupujących w Internecie w Polsce wciąż przybywa. Gemius podaje, że są to najczęściej osoby w wieku 35-49 lat (32%) i 50+ (35%). Większość internautów ma przy tym wykształcenie średnie lub wyższe.
Co zalicza się do najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych przez Polaków w Internecie?
Branże w liczbach:
W kolejnych latach przepowiada się wzrost wartości takich branż jak Moda, Uroda, Elektronika czy Jedzenie.
Na 1. miejscu w sektorze największych serwisów zakupowych króluje niekwestionowanie Allegro z wynikiem 88%. 2. miejsce zajmuje OLX (35%), a 3. miejsce wygrywa nowość w Polsce – platforma Temu (20%).
Kolejne miejsca zdobywają:
Przelicza się to na zasięg: Allegro (63,70%), Temu (61,28%), MediaExpert (48,22%) czy Empik (36,65%).
Retail media to w skrócie strategia reklamowa, która opiera się na stosowaniu platformy e-commerce i innych kanałów handlowych do promocji produktów bezpośrednio w miejscu, gdzie klienci je kupują. Są to np. banery czy oferty. Duże znaczenie mają:
Jak się okazuje, kanał retail media rośnie w siłę – w tym od wydatków na reklamę internetową. W ostatnich miesiącach tempo wzrostu wyniosło +30%.
Na koniec garść aktualnych danych od serwisu WebFx.
W dodatku personalizacja zwiększa współczynnik o 10%!
W 2024 roku wydano na reklamę internetową ponad 4 mld złotych. Największe wpływy na rynku reklamowym ma SEM – marketing w wyszukiwarkach. Obejmuje płatną promocję (PPC) i darmową (SEO). Jego udział określa się na ok. 30%, co daje wynik 1,3 mld złotych. Jak widać, jest to spora szansa na rozwój średnich i większych firm. Dane z Power Reviews wskazują, że aż 99% konsumentów przed transakcją zakupową szuka w wyszukiwarce informacje na temat produktu czy usługi. Oznacza to, że pozycja w Internecie jest ważna.
– to pozostałe formy reklamy online, które się obecnie liczą.
Badanie “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowane przez Allegro i agencję badawczą Minds & Roses wskazuje na stabilność rynku e-commerce w Polsce i na świecie.
Na sukces zakupów online składa się kilka czynników. Jak podaje 42% badanych, zaletą jest szybkość dostawy. 37% ceni możliwość posiadania konta na platformie, a 55% wskazuje na atrakcyjne cenniki. Co ciekawe, internauci kupujący w sieci to tzw. smart shopperzy. Stawiają oni na balans między jakością a ceną. Porównują różne oferty, zanim zdecydują się na zakupy.
Źródła: https://www.dentsu.com/news-releases/global-ad-spend-forecasts-2025
Gemius
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: