Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:05 min Ikona 17.01.2012

Skuteczność Rich Media, czyli interaktywnych formatów reklamowych

 

Rich Media to format reklamy wykorzystujący elementy interaktywne, zawierający dźwięk i obraz video. Podstawowym zadaniem tego formatu jest angażowanie odbiorcy nie tylko poprzez obraz, lecz również wywołując jego interakcje. Kreacje Rich Media mogą więc zawierać gry, mapy, playlisty, minisite, elementy 3D, ankiety i wiele innych. Istnieje duża dwolność w wykorzystaniu technologii, gdyż Rich Media stosują technologię flash, javascript, dhtml i in.

Opublikowane właśnie badanie, które przeprowadziła Agora, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR), firma MediaMind oraz dom mediowy ZenithOptimedia, miało za zadanie sprawdzenie, jaka jest rzeczywista skuteczność i perswazyjność reklamy Rich Media, w porównaniu z typowym formatem display (standard double billboard). W tym celu przenalizowano 2432 ankiety, na 1288 z nich odpowiedziały kobiety (we wrześniu 2011 roku), zaś na pozostałe 1144 mężczyźni (w październiku 2011 roku). Przebadano najpierw wywiady dotyczące dezodorantów w linii kobiecej marki Garnier-Invisi Mineral, następnie w męskiej linii Mineral Men tej samej marki. Aby uniknąć wpływu wyglądu kreacji na uzyskane wyniki, reklamy zostały stworzone w zbliżonym layoucie, wykorzystano w nich te same elementy grafiki oraz  komunikaty. Generalnie reklama RM stanowiła  rozwinięcie formatu double billboard – po rozwinięciu zawierała dodatkowo materiał video oraz możliwośd interakcji poprzez wzięcie udziału w grze.

Uzyskane rezultaty potwierdził skuteczność formatu Rich Media (RM). Są one generalnie bardziej interesujące dla odbiorców, niż formaty tradycyjne i zasadniczo wpływają na takie kluczowe parametry jak: świadomość marki, rozważanie jej zakupu oraz przekazywanie informacji z nią związanych. Zawdzięczamy to podjęciu interakcji, szczególnie tej sugerowanej przez reklamę.

Widać to choćby na przykładzie rozważania marki podczas zakupu.  Ankietowani, wystawieni na działanie reklamy w formacie RM, częściej niż odbiorcy standardowego formatu przyznawali, że wezmą pod uwagę markę Garnier podczas zakupu anty-perspirantu. Szczególnie dotyczyło to kobiet z dużych miast.

Wykres nr 1. Różnica pomiędzy poziomem wskazań podczas rozważania marki Garnier przy zakupie dezodorantu w poszczególnych grupach (w pkt. proc.)

Źródło: NetEffect dla marki Garnier, wrzesień-październik 2011.
odpowiednio N=524 (RM) i N=270 (standard) kobiet mających kontakt z reklamą linii kobiecej
oraz N=417 (RM) i N=140 (standard) mężczyzn mających kontakt z reklamą linii męskiej.

Istniały także widoczne różnice w działaniu różnych formatów reklam na postrzeganie marki i produktu. Badani mężczyźni – którym wyświetliła się kreacja RM – częściej uważali, że marka Garnier jest wyjątkowa oraz innowacyjna (cechy do których nawiązywała kampania), zaś kobiety częściej wskazywały, że jest to marka godna polecenia i zaufania. Ponadto reklama w formacie RM stawała się bardziej zauważalna i była dokładniej zapamiętana  niż typowy double billboard. Szczególnie dotyczyło to tych osób, które wykonały zaplanowaną w kreacji RM akcję, a więc zagrały w multimedialną grę.

Wykres 2. Różnica pomiędzy poziomem wskazań w zakresie dotarcia kampanii w poszczególnych grupach (w pkt. proc.)

Źródło: NetEffect dla marki Garnier, wrzesieo-październik 2011.
N=524 (RM), N=270 (standard), N= 260 (RM-brak interakcji), N=62 (RM-akcja) kobiet mających kontakt z kreacją RM linii kobiecej.
N=417 (RM), N=140 (standard), N=144 (RM-brak interakcji), N=92 (RM-akcja).
*Różnice pomiędzy grupami, które nie są istotne statystycznie.

A jak podsumowali to badanie eksperci? Oto dwie, dość wymowne wypowiedzi:

„Z różnych źródeł wiemy, że Rich Media są bardziej angażujące, a przez to i bardziej efektywne niż standardowe formaty reklamowe. Warto podkreślić, że zaangażowanie użytkownika w Rich Media zmienia wskaźniki świadomości marki wtedy, kiedy łączy się z silnym oraz dobrze wkomponowanym w kreację brandingiem. Pokazują to wyniki prowadzonych przez nas badań efektywności reklamowej”.
     Bartosz Wysocki, Dyrektor Sprzedaży, Grupa Gazeta.pl

„Ze względu na potencjał angażowania użytkowników oraz swoją pojemność kampanie wizerunkowe, np. takie jak kampania objęta naszym badaniem, to jedne z najczęstszych zastosowań formatów Rich Mediowych. Dlatego cieszy fakt, że dzięki temu projektowi pozyskaliśmy twarde dane potwierdzające skuteczność tego formatu. Ale nie zapominajmy, że Rich Media mogą być i są także wykorzystywane w przypadku, kiedy klient z różnych powodów nie planuje w ramach swojej kampanii dostosowania czy zmian kontentu na stronie docelowej”.
     Aleksandra Węgrowicz, Interactive Media Manager, Optimedia (ZenithOptimedia Group)

Zachęcamy do lektury pełnego raportu.

Źródło:Interaktywny Instytut Badań Rynkowych

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55