Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:20 min Ikona 18.03.2014

Responsywne strony – jak stworzyć serwis z myślą o SEO

Przeglądanie internetu przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych od dawna nie jest tylko fanaberią lub koniecznością w nagłych przypadkach. Jak pokazują badania, już w zeszłym roku 28% całkowitego ruchu sieciowego było generowanego z platform przenośnych jak smartfony czy tablety. Dlatego w trakcie tworzenia i pozycjonowania serwisu WWW trzeba przewidzieć, jak strona będzie prezentować się na ekranie mniejszym, niż standardowy monitor komputera lub wyświetlacz laptopa.

W końcu jeśli coś jest tworzone z myślą o użytkowniku – zostanie docenione także przez wyszukiwarkę, a o to przecież chodzi wszystkim umieszczającym i pozycjonującym witrynę w sieci.

Strony, które potrafią dostosować swój wygląd do urządzenia i wyglądają równie dobrze i intuicyjnie zarówno na ekranie 22”, jak i na małym ekranie telefonu, określa się właśnie mianem „responsive”. Szablony tworzone w ten sposób pozwalają na korzystanie z tej samej strony (a nie dwóch wersji – pełnej i mobilnej), przy użyciu wyświetlaczy o różnej wielkości.

 

Strony responsywne a SEO

 

Przede wszystkim, każdy chcący pozycjonować się w Google powinien brać pod uwagę publikowane przez tę firmę wytyczne dla webmasterów. Wśród rozmaitych ogłoszeń i porad pojawiła się informacja, że strony posiadające responsywny layout mają szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na urządzeniach mobilnych.

Oczywiście, jest to jak najbardziej logiczne – internauci dostają wartościową treść, którą dodatkowo są w stanie wygodnie przeglądać. Warto o tym pamiętać zwłaszcza, jeśli staramy się wypromować swój serwis na frazy lokalizowane. To właśnie takie zapytania, np. z nazwą miasta, są często wywoływane ze smartfonów i to zwłaszcza do nich Google dopasowuje witryny spełniające nowoczesne wymogi.

Tworząc serwis internetowy lub chociaż jego szablon, warto postawić się po stronie użytkownika. Każdy, kto dobrze zna dowolną witrynę, może czuć się zagubiony, jeśli po wejściu na nią przy użyciu tabletu, zostanie przeniesiony na inny adres i w dodatku zobaczy całkowicie zmienioną nawigację i szatę graficzną. Na dobre minęły już czasy, kiedy „odchudzało” się strony i wszystkie możliwe grafiki zastępowało się tekstem, aby ograniczyć zużycie cennych kilobajtów. Dziś, kiedy WiFi jest niemal wszechobecne, dba się raczej o jak największy komfort tych, którzy zdecydują się odwiedzić nasz portal.

Powoli przechodzimy do kwestii czysto technicznych – z satysfakcją użytkowników związany jest bezpośrednio tak zwany bounce rate, czyli wskaźnik „odbić”. Internauta przyzwyczajony do pełnej wersji strony, którą często przegląda w domu, może po zobaczeniu źle dopasowanej wersji mobilnej zwyczajnie z niej wyjść.

Takie szybkie opuszczenie wyszukanego serwisu zalicza się właśnie jako „odbicie” i jest prawdopodobnie źle widziane przez Google. Daje ono jasny sygnał, że ktoś odnalazł witrynę, jednak kiedy zobaczył jej treść – stwierdził że nie odpowiada jego potrzebom i szybko ją opuścił. To może oznaczać, że strona jest potencjalnie mało wartościowa. Od takiego stwierdzenia jest już krótka droga do osłabienia pozycji w wyszukiwarce, a tego przecież chcemy w pozycjonowaniu uniknąć.

Zwróćmy też uwagę na fakt, że obecnie wiele stron internetowych posiada mobilne wersje z oddzielnymi adresami. Najczęściej jest to prefiks przed domeną, po dodaniu którego otrzymujemy odnośnik taki jak http://m.nasza-domena.pl. Na pierwszy rzut oka widać, że jest to alternatywny wygląd serwisu nasza-domena.pl dostosowany do przeglądania na smartfonach lub tabletach.

Jednak rodzi się pytanie – jak rozkłada się moc linków? Jeśli pozycjonowany jest serwis z literką „m”, ucierpi na tym jego podstawowa wersja. Natomiast przy dbaniu jedynie o wysoki Page Rank dla „dużej” witryny, to właśnie ją najprawdopodobniej użytkownik znajdzie poprzez wyszukiwarkę. Jeśli natomiast odwiedzi on serwis niedostosowany do swojego urządzenia, może się do niego szybko zniechęcić. Dlatego też decydując się na dopasowującą się do typu sprzętu stronę, otrzymujemy zadowolenie internauty, a także podczas pozycjonowania serwisu, przekazujemy całą moc linków na jedną domenę.

Pamiętajmy także o robotach Google. Niezwykle ważne jest, aby pozwolić im odpowiednio zaindeksować wszystkie wartościowe treści na stronie. Jeśli do wersji mobilnej będzie prowadził jeden, mało widoczny link, algorytmy wyszukiwarki będą miały problem, aby odpowiednio ją ocenić. Natomiast jeśli będzie to ta sama witryna, zmieniająca się jedynie dzięki responsywnemu silnikowi, przy wykorzystaniu podstawowej nawigacji roboty odwiedzą wszystkie dostępne użytkownikowi podstrony.

Jeżeli jednak nie zdecydujemy się na responsywny szablon strony, to posługując się wytycznymi dla webmasterów, można rozwiązać problem niepoprawnego wykrywania mobilnej wersji witryny. Posiadając jej dwie osobne wersje, należy ułatwić robotom wyszukiwarki ich poprawną indeksację. Do tego celu Google poleca wstawienie znacznika canonical oraz tagu link rel=”alternate”. Określają one adres oryginalnej strony oraz wskazują algorytmom która wersja przeznaczona jest na platformy mobilne.

Termin „Responsive Web Design” jest znany już od dwóch lat. Wciąż jednak wielu twórców stron nie docenia potencjału urządzeń mobilnych. A to właśnie liczba użytkowników tego typu sprzętu rośnie z roku na rok.  Choć stworzenie odpowiedniego szablonu to dużo pracy, warto o jego budowie lub zakupie pomyśleć już na samym początku planowania struktury serwisu. To inwestycja, która zaowocuje na przyszłość i może nagrodzić nas uznaniem w oczach zarówno użytkowników, jak i Google.

Źródło: Search Engine Journal

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Foursqaure – geolokalizacja dla marketingu mobilnego Ikona 02:35 min 08.10.2012 Co to jest Foursquare? To pytanie często zadaje moja żona, gdy robię "check - in" (zameldowanie) w miejscu, w którym aktualnie przebywam. W wielkim skrócie Foursquare jest serwisem społecznościowym opartym na geolokalizacji z dedykowaną aplikacją mobilną, która służy do dzielenia się informacją o miejscu, w którym aktualnie przebywamy. Podczas każdego "check – in’u" możemy dodać zdjęcie czy też podzielić się wskazówką dla innych, którzy odwiedzą to miejsce w przyszłości. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poszukiwany, poszukiwana….Social Media Manager Ikona 01:20 min 25.03.2013 Czy nowoczesne media tworzą zawody? Oczywiście! Coraz większym zainteresowaniem cieszą się osoby, posiadające doświadczenie na płaszczyźnie mediów społecznościowych. Stosunkowo młody zawód – Social Media Manager – na stałe zagościł w gospodarce. Niemieckie przedsiębiorstwa zatrudniają coraz więcej specjalistów, którzy odpowiedzialni są za wykorzystywanie i integrację działań w obszarze mediów społecznościowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:45 min 23.04.2008 Szukanie drogi na skróty w pozycjonowaniu na dłuższą metę nie popłaca. Działania niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google, mogą nie tylko nie przynieść wysokich pozycji, ale wręcz spowodować nałożenie na witrynę kary. A kary Google bardzo trudno zdjąć i mogą się ciągnąć za stroną przez bardzo długi czas... czasem nawet konieczna jest całkowita zmiana domeny. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700