Ikona 5:00 min Ikona Natalia 07.03.2024

Przepisy RODO oraz wprowadzony 6 marca 2024 roku Digital Marketing Act zmusiły właścicieli stron internetowych do podjęcia działań, które mają na celu ochronę prywatności użytkowników. W celu lepszego bezpieczeństwa każdego z nas Google wprowadziło Consent Mode V2, a więc ulepszoną wersję trybu uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych na domenach internetowych. Poprawna implementacja tego rozwiązania jest niezwykle istotna zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów, by działać zgodnie z przepisami. Oczywiście, nie zawsze uda się wprowadzić zmiany bezbłędnie. Dlatego też przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, z którego dowiesz się, w jaki sposób możesz sprawdzić, czy tryb zgody został poprawnie wprowadzony na Twoją stronę.

Obowiązkowy status zgody – co oznacza dla właścicieli stron?

O ile wcześniej, przed Digital Marketing Act, możliwe było ignorowanie zgód, teraz nie ma już takiej możliwości. Google wymaga od każdego właściciela strony internetowej, aby użytkownik musiał wybrać jeden ze statusów zgody. W przypadku, kiedy potencjalny klient nie potwierdzi opcji zbierania danych czy też nie zrobi tego w jasny sposób, nie będzie możliwe zbieranie danych. Po wprowadzeniu Digital Marketing Act na każdej domenie wymagany jest kod śledzący zgody użytkownika. Dzięki niemu Google może zbierać dane w sposób transparentny i zgodny z prawem.

baner

Statusy zgody – jakie są?

Każdy z użytkowników już w tym momencie wybiera, na jaki status zgody się zgadza lub nie. W kodzie śledzącym mogą być zawarte cztery cele przetwarzania danych osobowych:

  • zgoda analityczna – analytics_storage;
  • zgoda na pomiar skuteczności reklam – ad_storage;
  • zgoda na wykorzystanie danych użytkownika przez Google w celach reklamowych – ad_user_data;
  • zgoda na reklamę spersonalizowaną – ad_personalization.

Musisz pamiętać, że w przypadku kiedy korzystasz z platform zarządzania zgodami (CMP), które są partnerami Google, nie musisz martwić się o status zgód. Wszystko dlatego, że narzędzia związane z potentatem z Doliny Krzemowej mają zautomatyzowany sposób zbierania i przekazywania informacji. W niektórych konfiguracjach może okazać się konieczne ręczne zainicjowanie aktualizacji czy też uzupełnienie kodu śledzenia. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz na stronie Google.

Oznaczenia statusów zgody – jak je rozróżnić?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, informacje o statusie zgód są przekazywane do Google. Jak do tego doszło? Klasyk zaśpiewałby, że nie wie. Jednak my doskonale wiemy! Odpowiedzialne za tego typu działania są parametry tagu Google: gcs i gcd.

Pierwszy z wymienionych (o wartości np. G007) odpowiada za dwa statusy – ad_storage i analytics_storage:

tryb zgody - tabelka

Są oczywiście również dodatkowe zmienne wprowadzone do Consent Mode V2. Chodzi o ad_user_data i ad_personalization. Definiuje je parametr gcd (przykład 11r1r1r1r3). Pozwala on na odczytanie informacji związanych z wartością domyślną, a także wartością po wyrażeniu zgody czy też odmowie przez potencjalnego klienta. Cały ten zapis może wyglądać następująco:

składnia-tryb zgody

Musisz wiedzieć, że wartości separatorów mogą wskazywać inną cyfrę (np. 2 zamiast 1). Statusy zgód są za to oznaczane następującymi literami:

tryb zgody V2

W zależności od litery Google kwalifikuje strony w różny sposób. Może dostać informację, że tryb Consent Mode został wdrożony lub też czy strona nie zakłada domyślnej zgody, co w tym momencie nie jest zgodne z przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych.

Nie potrzebujesz zaawansowanych narzędzi ani specjalistycznej wiedzy, by sprawdzić, czy nowe rozwiązania w kwestii przetwarzania danych osobowych dobrze działają. Z powodzeniem możesz wykorzystać swoją przeglądarkę!

  • Zamknij wszystkie karty (również z Twoją stroną).
  • Wyczyść dane przeglądania. Chodzi przede wszystkim o pliki cookie i inne informacje domen. Wystarczy, że wyczyścisz dane przeglądania za pomocą opcji „od początku”. Takie działanie pozwoli na zapisanie Twojej wizyty na stronie jako nowego użytkownika , który wcześniej nie wyrażał zgody.
  • Otwórz nową kartę w przeglądarce i wybierz w menu opcję Widok oraz Deweloper. Możesz również skorzystać z drugiej opcji – kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz polecenie Zbadaj.
zbaj
  • W Narzędziach dla deweloperów przejdź na kartę Sieć (Network).
network
  • Wejdź na Twoją stronę i nie reaguj na okno dotyczące plików cookie.
  • Skorzystaj z filtra, wpisując gcd. Następnie otwórz kartę Ładunek (Payload).
payload
  • Sprawdź parametry gcs i gcd dla każdego z zapytań.
sprawdzanie trybu zgody
  • Wyraź zgodę lub odmowę w CMP Twojej domeny. Sprawdź, jak wyglądają parametry zapytań partnerów Google.

Na Twojej domenie znajdziesz zapytania do różnych usług Google. Chodzi m.in. o analytics.google.com czy też google.pl/ads. Co prawda powinny mieć ten sam parametr gcd, jednak warto sprawdzić każdy z nich.

Jeśli Consent Mode V2 będzie odpowiednio skonfigurowany (przy przyjęciu domyślnej odmowy) można przyjąć, że pojawią się tylko litery p, q i r. Pozostałe z nich należy dokładnie sprawdzić.

Co ciekawe, przed wyrażeniem zgody w identyfikatorze gcd wartość powinna wynosić „p”. W przypadku odmowy litera powinna się zmienić na „q”. Jeśli użytkownik wyrazi zgodę, musi pojawić się „r”. Takie działania oznaczają prawidłowo wdrożony tryb zgody.

Inne litery w identyfikatorze – co zrobić?

Oczywiście może się także okazać, że po implementacji trybu zgody V2 doszło do błędów.

Jeśli w identyfikatorze występuje litera:

  • „l” (małe „L”), oznacza to, że Consent Mode nie został skonfigurowany. W przypadku, kiedy widzisz „L” tylko na dwóch ostatnich miejscach, tryb zgody nie jest aktualny;
  • „t”, „u”, „v” świadczą o tym, że w Consent Mode V2 doszło do zdefiniowanej domyślnej zgody, co nie powinno się mieć miejsca na pierwszej stronie, na którą wchodzi potencjalny klient;
  • „m” i „n”, oznacza to, że nie ma domyślnego stanu zgody.

W podstawowym trybie zgody (jeszcze przed wyrażeniem zgody) nie powinny zostać wysłane żadne zapytania do Google. Póki co nie wiemy jeszcze, jak potentat z Doliny Krzemowej będzie oceniał statusy „m” i „n”.

Kody Google a Consent Mode

Musisz wiedzieć, że Consent Mode jest kompatybilny z tagiem łączącym konwersję w Google. Co to konkretnie oznacza? Tryb zgody z powodzeniem łączy się z Google Ads, Analytics, a także Floodlight, czy li Google Marketing Platform. W przypadku, kiedy użytkownik wyraził zgodę, dane są zbierane i przetwarzane. Co jednak w momencie, kiedy potencjalny klient nie będzie chciał przekazywać informacji o swoich działaniach?

  1. Basic Consent Mode – dla właścicieli witryn, którzy nie chcieliby w żaden sposób przekazywać informacji do Google bez zgody potencjalnego klienta. Uproszczony tryb pozwala na to, by nie przekazywać Google żadnych danych – nawet tych o odmowie.
  2. Advanced Consent Mode – w tym przypadku, mimo odmowy użytkownika, pewne dane i tak będą przekazywane do Google. Jednak nie pobiorą informacji zawartych w plikach cookie czy innych rozwiązaniach mających na celu identyfikację urządzenia, czyli nie zostaną przypisane do konkretnego użytkownika. To, o czym potentat z Doliny Krzemowej będzie wiedział, to liczba wizyt, odsłony odwiedzanych stron, konwersja czy generowane przychody. Tego typu informacje są sortowane według kraju, pory dnia, a nawet typu przeglądarki.

W przypadku, kiedy użytkownik nie wyrazi zgody w Advanced Consent Mode:

  • adres IP je usuwany tuż po tym, jak dojdzie do zlokalizowania kraju;
  • nie jest tworzony fingerprint (identyfikacja urządzenia);
  • informacje o gclid mogą zostać zablokowane w Google Ads dzięki zastosowaniu ads_data_redaction=true;
  • nie dojdzie do instalacji plików cookie czy innych identyfikatorów w przeglądarce;
  • jeśli dodamy url_passthrough=true do URL, wewnątrz domeny utworzony zostanie dodatkowy parametr. Będzie on działał w momencie przejść ze strony docelowej na kolejne podstrony. Dzięki temu stworzone zostanie połączenie kolejnych wyświetleń w ramach sesji, jednak bez zapisu danych o urządzeniu.

Jak widać, nawet w Advanced Consent Mode nie dochodzi do łamania przepisów dotyczących prywatności. Google dostaje podstawowe informacje związane z krajem pochodzenia, przeglądarką czy godziną wyświetlenia.

Możemy to porównać do wypoczynku na plaży, na której znajdują się setki turystów. Przy dłuższej obserwacji, jesteś w stanie określić, ile osób chętniej przychodzi na plażę rano, a ile w godzinach popołudniowych. Z powodzeniem określisz, czy więcej jest dzieci, czy dorosłych i nie potrzebujesz do tego specjalnych i zaawansowanych danych. Takie obserwacje nie łamią więc prywatności.

Dopiero w przypadku, kiedy każdej osobie dałbyś kartkę z innym kolorem (cookie) i przez to byłbyś w stanie zidentyfikować daną osobę (device ID) bez wyrażenia zgody, naruszyłbyś przepisy prawne.

Jeśli wciąż nie jesteś przekonany o bezpieczeństwie Advanced Consent Mode, zawsze możesz skorzystać z opcji Basic Consent Mode. Dzięki temu nie będziesz przekazywał żadnych informacji Google, ponieważ skrypty będą zablokowane.

Wprowadzenie Digital Marketing Act wywołało spore zamieszanie. Jednak pamiętaj, aby zaimplementować poprawnie Consent Mode V2, by móc w pełni wykorzystywać narzędzia Google. Choć cała procedura może się wydawać nieco skomplikowana, warto podjąć wyzwanie, by mieć możliwość analizowania danych o Twoich potencjalnych i obecnych klientach. Dzięki temu łatwiej Ci będzie dostosować swoją stronę do ich oczekiwań, przez co zwiększysz szanse na lepszą konwersję. Oczywiście pamiętaj, by na bieżąco śledzić zmiany dotyczące trybu zgody. To wciąż nowe rozwiązanie, które z pewnością będzie aktualizowane.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.8 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 36

No votes so far! Be the first to rate this post.

Modele atrybucji konwersji w Google Ads Ikona 4:00 min 12.06.2023 W kwietniu Google poinformował, że wycofuje niektóre modele atrybucji konwersji. Co to oznacza? Skąd taka decyzja? Jakie modele przestaną być dostępne, a z jakich nadal będziemy mogli korzystać? Czym właściwie jest model atrybucji konwersji i jakie ma on znaczenie w realizowaniu kampanii Google Ads? Odpowiedzi na te pytania w poniższym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 31

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023 Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Google zbiera dane o nas i do czego je wykorzystuje Ikona 3:00 min 17.04.2023 Korzystając z usług Google, powierzamy mu swoje dane. Jakie? W jaki sposób są one zbierane, przechowywane i wykorzystywane? Na pewno nieraz się nad tym zastanawialiście. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania – przede wszystkim w kontekście Google Ads. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700