Ikona 3:00 min Ikona Monika Olszańska 17.04.2023

Na co dzień wchodzimy w interakcję z systemami Google wiele razy, po prostu wykonując różne działania w Internecie. Oferta Google to nie tylko najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, czy jedna z najczęściej używanych przeglądarek – Chrome. To także serwis i aplikacja YouTube, system operacyjny Android, sklep z aplikacjami Google Play, Mapy Google, poczta internetowa Gmail itd. Rejestrując się do tych usług i narzędzi, powierzamy Google nasze dane, a korzystając z nich, przekazujemy mu informacje o nas. A Google skwapliwie je zbiera i wykorzystuje. Do czego?

Jakie informacje zbiera o nas Google?

Możemy podzielić na je na trzy główne grupy.


1. Informacje, które sami przekazujemy
Samodzielnie przekazujemy Google ważne informacje, na przykład tworząc konto Google. Podajemy wówczas nasze dane osobowe – imię i nazwisko, numer telefonu do weryfikacji logowania itp.


Google gromadzi też treści, które tworzymy, przesyłamy czy otrzymujemy podczas korzystania z jego usług. Są to np. pisane i odbierane maile, zdjęcia i filmy, dokumenty i arkusze kalkulacyjne oraz komentarze do filmów w YouTube.

baner

2. Dane techniczne dotyczące korzystania z usług Google
Są to informacje o aplikacjach, przeglądarkach i urządzeniach, na których działamy. Google rejestruje m.in.:

  • unikalne identyfikatory,
  • typ i ustawienia przeglądarki i urządzenia,
  • system operacyjny,
  • dane sieci komórkowej (nazwę operatora i numer telefonu) czy aplikacji.
dane-sieci-komorkowej

W trakcie korzystania z usług Google zbierane są dane o naszym adresie IP, raporty o awariach, dane o aktywności systemu oraz data, godzina i adres URL strony odsyłającej żądania.

3. Informacje dotyczące naszej aktywności w Google


Google zbiera i zapisuje:

  • wpisywane do wyszukiwarki hasła,
  • oglądane filmy,
  • wyświetlane reklamy oraz reakcje i interakcje z nimi,
  • szczegóły zakupów online,
  • dane osób, którymi się kontaktujemy lub którym udostępniamy materiały,
  • aktywność w witrynach i aplikacjach innych firm, które korzystają z usług Google,
  • informacje o lokalizacji, określane na podstawie danych GPS i z czujników urządzenia, adresu IP, aktywności w usługach Google (np. wyszukiwania i miejsca oznaczone jako „dom” czy „praca”).
dane-o-zakupach

W jaki sposób Google zbiera dane?

Kiedy jesteśmy zalogowani na konto Google, część danych może być pozyskana właśnie z niego. Jednak nawet jeśli nie logujemy się, zbierane informacje przechowywane są przy użyciu unikalnych identyfikatorów powiązanych z przeglądarką, aplikacją lub urządzeniem, z których korzystamy.

Do zbierania i przechowywania informacji Google używa różnych technologii, takich jak pliki cookie, tagi pikselowe, pamięć lokalna (np. przeglądarki lub aplikacji), bazy danych czy dzienniki serwera. Korzysta z automatycznych systemów, które analizują nasze treści oraz z algorytmów, które pozwalają rozpoznawać wzorce w danych. Może łączyć informacje zbierane na różnych usługach i urządzeniach, a także (w zależności od ustawień konta), powiązań działania w witrynach i aplikacjach z danymi osobowymi użytkownika.

centrum-reklam

W jakim celu Google zbiera informacje o użytkownikach?

Mówiąc najogólniej, aby oferować nam jak najlepsze usługi dopasowane do naszych potrzeb i preferencji.

Dzięki temu, że Google wcześniej dobrze nas poznał, przyciemni nam ekran, gdy spada poziom baterii, wyświetli stronę w języku polskim lub zaproponuje nam trafne wyniki wyszukiwania.

W przypadku niektórych usług (np. poczty Gmail, serwisu YouTube czy kierowania reklam do odbiorców) zbieranie danych o użytkownikach jest niezbędne do ich świadczenia, ulepszania i utrzymywania, zapewniania ich bezpieczeństwa, a także do tworzenia nowych. Poza tym Google analizuje treści w celu wykrywania naruszeń, na przykład spamu, złośliwego oprogramowania i materiałów niezgodnych z prawem.

Informacje, które przekazujemy Google, może on też wykorzystywać bezpośrednio do komunikacji z nami – np. poprzez wysyłanie nam powiadomień o podejrzanych aktywnościach na naszym koncie albo o aktualizacjach czy nowych usługach.

Google zbiera dane do różnego rodzaju pomiarów i analiz, które następnie pomagają w optymalizacji ustawień, zarówno kampanii reklamowych, jak i innych narzędzi Google. Dzięki danym zbieranym za pomocą takich narzędzi jak Google Analytics 4, Google Data Studio czy Google Trends, webmasterzy czy specjaliści Ads otrzymują informacje o zachowaniach użytkowników w obrębie danego serwisu internetowego lub o  trendach związanych z wyszukiwalnością haseł – marek, usług czy produktów.

Wykorzystanie danych o użytkownikach i urządzeniach w kontekście Google Ads

Zbieranie danych pozwala na dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych treści, w tym także tych reklamowych. Jeśli wyszukujemy np. frazę „buty sportowe Adidas”, wyszukiwarka może podpowiedzieć nam sneakersy konkurencyjnych marek, takich jak Nike czy Reebok.

Reklamy mogą pojawiać się, zarówno w wyszukiwarce, na innych stronach internetowych albo na kanałach YouTube.

Z drugiej strony zbierane o nas dane wykorzystywane są na poziomie tworzenia grup odbiorców, stosowanych przez reklamodawców podczas ustawiania i optymalizacji kampanii reklamowych.

Google tworzy grupy osób o określonych cechach demograficznych (jak płeć, grupa wiekowa, status rodzicielski itp.), o bardziej lub mniej szczegółowych zainteresowaniach oraz o konkretnych zamiarach zakupowych. Reklamy mogą być także kierowane do osób, które wcześniej odwiedzały strony zawierające określone słowa kluczowe albo które wcześniej wyszukiwały tych haseł.

W kierowaniu remarketingowym wykorzystywane są informacje o tym, że dane osoby odwiedziły konkretną stronę albo jej wskazane sekcje lub, że wykonały na niej konkretne działania (np. dodanie produktu do koszyka). A w remarketingu dynamicznym osoby te mają wyświetlane reklamy tych produktów, które wcześniej oglądały.

Z jakich danych Google nie korzysta?

Co ważne, Google zastrzega się, że nie zbiera i nie wykorzystuje danych wrażliwych. Do tej kategorii zaliczane są informacje dotyczące stanu zdrowia, orientacji seksualnej, religii oraz rasy – niezależnie od tego, w jaki sposób byłyby one pozyskane.

Do personalizacji reklam nie są wykorzystywane także treści z Dysku, Gmaila ani Zdjęć Google. A reklamodawcy nie mają udostępnianych informacji, które mogłyby umożliwić identyfikację konkretnej osoby, takich jak imię i nazwisko czy adres e-mail. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy użytkownik sam tego chce – np. w przypadku reklam generujących połączenie telefoniczne, gdzie kliknięcie powoduje zadzwonienie na numer reklamodawcy i w związku z tym nasz numer jest dla niego widoczny.

Tak jak wspomniałam, niektóre dane, zbierane o nas przez Google są niezbędne do funkcjonowania usług, z których korzystamy. Jednak w wielu przypadkach możemy sami decydować o tym, co Google o nas wie. Na przykład w kontekście Google Ads, możemy decydować, czy nasze dane mają być używane do pokazywania trafniejszych reklam, a nawet włączać lub wyłączać określone usługi reklamowe. W „Moim Centrum Reklam”, każdy z nas może dostosować reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google, w serwisie YouTube i na kartach Discover, oraz określić, jakich danych Google może do tego używać.

Jeśli chcemy pozostać bardziej tajemniczy, zawsze możemy też korzystać z przeglądarki w trybie incognito.

centrum-reklam-2
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 31

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023 Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 36

No votes so far! Be the first to rate this post.

Modele atrybucji konwersji w Google Ads Ikona 4:00 min 12.06.2023 W kwietniu Google poinformował, że wycofuje niektóre modele atrybucji konwersji. Co to oznacza? Skąd taka decyzja? Jakie modele przestaną być dostępne, a z jakich nadal będziemy mogli korzystać? Czym właściwie jest model atrybucji konwersji i jakie ma on znaczenie w realizowaniu kampanii Google Ads? Odpowiedzi na te pytania w poniższym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lead generation – czym jest i dlaczego warto stawiać na to rozwiązanie? Ikona 4:50 min 17.01.2023 Przyciąganie uwagi klientów nie jest prostym zadaniem, szczególnie na początku działalności. Jak sprawić, aby użytkownicy korzystali właśnie z Twoich usług? Z jakich metod korzystać, żeby uzyskać wysokie wyniki wyświetleń i sprzedaży? Czym jest lead generation? Dlaczego warto z niego korzystać? Sprawdź w naszym artykule i zacznij działać na korzyść swojego biznesu! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700