Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:00 min Ikona Natalia Golik 09.05.2023

Jak korzystać z Google Trends?

Jeśli nie wiesz, co dzieje się w kraju lub na świecie, zamiast na jeden z popularnych portali informacyjnych możesz zajrzeć właśnie tam. Ponadto to przestrzeń dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej i być zawsze o krok przed innymi. Zbiór internetowych trendów – najchętniej opisywanych, omawianych i komentowanych tematów w sieci – okazuje się przydatny także dla osób prowadzących biznes online. Dowiedz się, jak korzystać z zasobów Google Trends.

Google Trends: zbiór tematów na czasie

Wśród darmowych narzędzi Google znajdziemy takie, które w kilka chwil pozwoli sprawdzić nam najczęściej zadawane wyszukiwarce pytania z uwzględnieniem czasu, położenia geograficznego, a nawet języka użytkowników sieci. Dane zbierane są w nim na zasadzie trendów (czyli tematów pogrupowanych według dziedzin życia i w określonym czasie). Wszystkie informacje otrzymujemy w postaci wykresów, z których możemy odczytywać m. in. kiedy i gdzie dane zjawisko cieszyło się popularnością, a także co miało wpływ na częstotliwość zadawania pytań.

W czym tkwi potencjał marketingowy Google Trends? W tym, że umożliwia sprawdzenie, czy i jakim powodzeniem wśród użytkowników sieci cieszy się dane zapytanie. Mamy tu do czynienia z narzędziem przypominającym nieco platformy przeznaczone do planowania słów kluczowych. Zyskujemy tu jednak coś znacznie cenniejszego, a mianowicie wiedzę na temat tego, czy dane określenie w ogóle spotka się z zainteresowaniem osób, do których chcemy dotrzeć.

Narzędzie do śledzenia trendów w kraju i na świecie

Chcąc sprawdzić, w jaki sposób działa wyszukiwarka trendów, wystarczy wejść na stronę https://trends.google.pl/. Już na wstępie dowiemy się, jakie zjawiska, osobistości czy wydarzenia są właśnie wyszukiwane przez użytkowników sieci. Komunikat ze strony tytułowej zachęca, żeby sprawdzić, które tematy są popularne w danym regionie (w Polsce i na świecie) oraz okresie (ostatnia doba).

Zauważysz dzięki temu pierwszą zaletę tego narzędzia: dane otrzymujesz w czasie rzeczywistym. Wiesz więc, co dzieje się właśnie tu i teraz w wyszukiwarce Google; jak rośnie zainteresowanie hasłem „Powidz””, „Chelsea” czy „Smolasty” (w momencie, gdy powstaje ten artykuł, należą one do popularnych zapytań).

blue-design-03

Narzędzie daje również możliwość samodzielnego wyszukiwania pojęć, które nas interesują. Tematy można ze sobą porównywać, sprawdzać ich popularność na przestrzeni lat, przyglądać się temu, jak zmieniały się trendy w zależności od tego, w jakim regionie się znajdujemy. W ten sposób zyskujemy przekrój ludzkich zainteresowań z kraju i ze świata; zagadnień, które najsilniej rozpalają wyobraźnię lub wiążą się z aktualnymi potrzebami. Informacje te mogą być naprawdę cenne, na przykład w rękach dziennikarza poszukującego tematu do artykułu, komentatora sceny politycznej, gospodarczej lub kulturalnej, a także zwykłego użytkownika, który chce być na bieżąco z faktami na temat świata.

Jak to wszystko może pomóc z planowaniu kampanii marketingowej? Narzędzie jest na tyle proste i intuicyjne w użyciu, że bardzo szybko można zorientować się, w czym rzecz!

Jak korzystać z Google Trends – przykłady

Wyobraźmy sobie taką sytuację:

Jest połowa roku 2021. Prowadzisz stacjonarny sklep ze sprzętem ogrodniczym w centrum Warszawy. Ciekawi Cię, czy klienci wciąż są zainteresowani zakupem spalinowych dmuchaw do liści. Sprzęt od kilku tygodni zalega w magazynie, mimo że właśnie przyszedł sezon na porządki w ogrodzie. Szukasz więc odpowiedzi na pytanie, dlaczego asortyment nie cieszy się już taką popularnością, jak jeszcze kilka sezonów temu.

Co robisz? W Google Trends wpisujesz hasło „spalinowe dmuchawy do liści” i sprawdzasz, czy temat ten cieszył się popularnością w ciągu kilku ostatnich miesięcy. Z wykresu wnioskujesz, że sporo pytań na ten temat zadano na początku roku. Wystarczy się już tylko poszperać w danych, aby dowiedzieć się, co może być przyczyną spadku sprzedaży: wprowadzenie zakazu używania spalinowych dmuchaw do liści wraz z 1 stycznia 2021 roku na terenie województwa mazowieckiego. Czas na zmianę asortymentu czy może poszerzenie sprzedaży na całą Polskę?

Inny, bardziej aktualny przykład:

Współczesność. Prowadzisz internetowy sklep wielobranżowy, w którym dominują akcesoria kuchenne, dekoracje do wnętrz oraz zabawki dla dzieci. Zastanawiasz się nad poszerzeniem asortymentu, aby zachęcić do zakupów grupę klientów, którzy potencjalnie nie są zainteresowani Twoją ofertą.

Co robisz? Zaglądasz do Google Trends, aby zorientować się, jakie hasła cieszyły się popularnością w ciągu ostatnich 30 dni. Wśród wyszukiwanych tematów widzisz „grill”, „grill gazowy”, „leżak” i „parasol”. Przy wyszukiwanych hasłach widnieje natomiast m.in.: „leżaki ogrodowe”, „grill węglowy”. Co to oznacza? Że wśród użytkowników sieci jest mnóstwo fanów spędzania czasu na świeżym powietrzu. Być może w Twoim sklepie powinna znaleźć się kategoria produktowa właśnie dla nich?

google_trends

Google Trends jako przydatne narzędzie marketingowe

To praktyczne, wszechstronne narzędzie do śledzenia trendów internetowych prezentuje, jak na przestrzeni dni, tygodni, miesięcy, a nawet lat brzmiały najczęściej zadawane pytania zadawane wyszukiwarce Google. Podpowiada, w którą stronę podążać, po jakie sposoby sięgać oraz z czego rezygnować, aby wzbudzić zainteresowanie wśród naszych potencjalnych odbiorców.

Google Trends to świetne narzędzie dla każdego, kto prowadzi biznes i pozycjonuje stronę internetową. Pozwala na wizualne porównywanie różnic między zapytaniami oraz sprawdzanie popularności słów kluczowych. To z kolei może przełożyć się na szukanie pomysłów na artykuły branżowe, doskonalenie oferty pod kątem potrzeb użytkowników sieci, a co za tym idzie, wpływanie na UX, czyli pozytywne doświadczenia odbiorców oferty.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55