Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 5:00 min Ikona Natalia Golik 09.05.2023

Jeśli nie wiesz, co dzieje się w kraju lub na świecie, zamiast na jeden z popularnych portali informacyjnych możesz zajrzeć właśnie tam. Ponadto to przestrzeń dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej i być zawsze o krok przed innymi. Zbiór internetowych trendów – najchętniej opisywanych, omawianych i komentowanych tematów w sieci – okazuje się przydatny także dla osób prowadzących biznes online. Dowiedz się, jak korzystać z zasobów Google Trends.

Google Trends: zbiór tematów na czasie

Wśród darmowych narzędzi Google znajdziemy takie, które w kilka chwil pozwoli sprawdzić nam najczęściej zadawane wyszukiwarce pytania z uwzględnieniem czasu, położenia geograficznego, a nawet języka użytkowników sieci. Dane zbierane są w nim na zasadzie trendów (czyli tematów pogrupowanych według dziedzin życia i w określonym czasie). Wszystkie informacje otrzymujemy w postaci wykresów, z których możemy odczytywać m. in. kiedy i gdzie dane zjawisko cieszyło się popularnością, a także co miało wpływ na częstotliwość zadawania pytań.

W czym tkwi potencjał marketingowy Google Trends? W tym, że umożliwia sprawdzenie, czy i jakim powodzeniem wśród użytkowników sieci cieszy się dane zapytanie. Mamy tu do czynienia z narzędziem przypominającym nieco platformy przeznaczone do planowania słów kluczowych. Zyskujemy tu jednak coś znacznie cenniejszego, a mianowicie wiedzę na temat tego, czy dane określenie w ogóle spotka się z zainteresowaniem osób, do których chcemy dotrzeć.

Narzędzie do śledzenia trendów w kraju i na świecie

Chcąc sprawdzić, w jaki sposób działa wyszukiwarka trendów, wystarczy wejść na stronę https://trends.google.pl/. Już na wstępie dowiemy się, jakie zjawiska, osobistości czy wydarzenia są właśnie wyszukiwane przez użytkowników sieci. Komunikat ze strony tytułowej zachęca, żeby sprawdzić, które tematy są popularne w danym regionie (w Polsce i na świecie) oraz okresie (ostatnia doba).

Zauważysz dzięki temu pierwszą zaletę tego narzędzia: dane otrzymujesz w czasie rzeczywistym. Wiesz więc, co dzieje się właśnie tu i teraz w wyszukiwarce Google; jak rośnie zainteresowanie hasłem „Powidz””, „Chelsea” czy „Smolasty” (w momencie, gdy powstaje ten artykuł, należą one do popularnych zapytań).

blue-design-03

Narzędzie daje również możliwość samodzielnego wyszukiwania pojęć, które nas interesują. Tematy można ze sobą porównywać, sprawdzać ich popularność na przestrzeni lat, przyglądać się temu, jak zmieniały się trendy w zależności od tego, w jakim regionie się znajdujemy. W ten sposób zyskujemy przekrój ludzkich zainteresowań z kraju i ze świata; zagadnień, które najsilniej rozpalają wyobraźnię lub wiążą się z aktualnymi potrzebami. Informacje te mogą być naprawdę cenne, na przykład w rękach dziennikarza poszukującego tematu do artykułu, komentatora sceny politycznej, gospodarczej lub kulturalnej, a także zwykłego użytkownika, który chce być na bieżąco z faktami na temat świata.

Jak to wszystko może pomóc z planowaniu kampanii marketingowej? Narzędzie jest na tyle proste i intuicyjne w użyciu, że bardzo szybko można zorientować się, w czym rzecz!

Wyobraźmy sobie taką sytuację:

Jest połowa roku 2021. Prowadzisz stacjonarny sklep ze sprzętem ogrodniczym w centrum Warszawy. Ciekawi Cię, czy klienci wciąż są zainteresowani zakupem spalinowych dmuchaw do liści. Sprzęt od kilku tygodni zalega w magazynie, mimo że właśnie przyszedł sezon na porządki w ogrodzie. Szukasz więc odpowiedzi na pytanie, dlaczego asortyment nie cieszy się już taką popularnością, jak jeszcze kilka sezonów temu.

Co robisz? W Google Trends wpisujesz hasło „spalinowe dmuchawy do liści” i sprawdzasz, czy temat ten cieszył się popularnością w ciągu kilku ostatnich miesięcy. Z wykresu wnioskujesz, że sporo pytań na ten temat zadano na początku roku. Wystarczy się już tylko poszperać w danych, aby dowiedzieć się, co może być przyczyną spadku sprzedaży: wprowadzenie zakazu używania spalinowych dmuchaw do liści wraz z 1 stycznia 2021 roku na terenie województwa mazowieckiego. Czas na zmianę asortymentu czy może poszerzenie sprzedaży na całą Polskę?

Inny, bardziej aktualny przykład:

Współczesność. Prowadzisz internetowy sklep wielobranżowy, w którym dominują akcesoria kuchenne, dekoracje do wnętrz oraz zabawki dla dzieci. Zastanawiasz się nad poszerzeniem asortymentu, aby zachęcić do zakupów grupę klientów, którzy potencjalnie nie są zainteresowani Twoją ofertą.

Co robisz? Zaglądasz do Google Trends, aby zorientować się, jakie hasła cieszyły się popularnością w ciągu ostatnich 30 dni. Wśród wyszukiwanych tematów widzisz „grill”, „grill gazowy”, „leżak” i „parasol”. Przy wyszukiwanych hasłach widnieje natomiast m.in.: „leżaki ogrodowe”, „grill węglowy”. Co to oznacza? Że wśród użytkowników sieci jest mnóstwo fanów spędzania czasu na świeżym powietrzu. Być może w Twoim sklepie powinna znaleźć się kategoria produktowa właśnie dla nich?

google_trends

To praktyczne, wszechstronne narzędzie do śledzenia trendów internetowych prezentuje, jak na przestrzeni dni, tygodni, miesięcy, a nawet lat brzmiały najczęściej zadawane pytania zadawane wyszukiwarce Google. Podpowiada, w którą stronę podążać, po jakie sposoby sięgać oraz z czego rezygnować, aby wzbudzić zainteresowanie wśród naszych potencjalnych odbiorców.

Google Trends to świetne narzędzie dla każdego, kto prowadzi biznes i pozycjonuje stronę internetową. Pozwala na wizualne porównywanie różnic między zapytaniami oraz sprawdzanie popularności słów kluczowych. To z kolei może przełożyć się na szukanie pomysłów na artykuły branżowe, doskonalenie oferty pod kątem potrzeb użytkowników sieci, a co za tym idzie, wpływanie na UX, czyli pozytywne doświadczenia odbiorców oferty.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 17

No votes so far! Be the first to rate this post.

Newsletter – nowoczesny list do klienta Ikona 4:00 min 28.07.2023 Prowadzisz działalność internetową i zastanawiasz się, jak utrzymać klientów? Zacznij wysyłać newsletter! Czym dokładnie jest, jak go napisać i dlaczego warto z niego korzystać? Dowiesz się tego w poniższym artykule. Podajemy też trzy przykłady ciekawych poradników z branży SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 44

No votes so far! Be the first to rate this post.

Klastry tematyczne w strategii SEO Ikona 9:00 min 03.10.2023 Poznaj jedną z najlepszych metod zarządzania contentem w witrynie internetowej. Klastry tematyczne pomagają zapanować nad rozrastającymi się treściami na stronie. Sprawdź, jak to się robi. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poznaj 15 zasad SEO Copywritingu! Ikona 5:40 min 28.04.2023 Jak pisać, by tekst trafił zarówno do człowieka, jak i algorytmów Google? Z pomocą przychodzi SEO Copywriting, czyli tworzenie treści dla współczesnych użytkowników sieci oraz robotów, które przemierzają strony internetowe. Dzięki temu artykułowi poznasz kilka najważniejszych zasad tej sztuki. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700