Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:00 min Ikona 27.04.2017

Fake newsy – koniec fałszywych informacji w Google?

Niesprawdzone, celowo zmanipulowane lub wprost nieprawdziwe – takie informacje w ostatnim czasie szczególnie często zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, osiągając swoje apogeum w trakcie kampanii wyborczej w USA.

 

Z uwagi na specyfikę takich elementów, jak autouzupełnianie, czy fragmenty z odpowiedzią, spamerzy poprzez sztuczki pozycjonerskie, znaleźli świetny sposób na przemycenie swoich treści – np. w celu zyskania szybkiego dochodu z reklam na stronie, czy nawet pobudek ideologicznych.

 

Niezależnie jednak od celów, jakie przyświecały spamerom, Google został postawiony przed bardzo dużym problemem: jak radzić sobie z „fake news”? Jak oczyścić wyniki wyszukiwania i podnieść ich jakość? Jak walczyć z takimi wątpliwymi taktykami pozycjonowania?

 

Reakcja Google: projekt „Sowa”

 

 
Rosnący problem oczywiście nie pozostawił Google obojętnym – w końcu celem wyszukiwarki jest dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi użytkownikowi. W ramach projektu, nazwanego wewnętrznie „Sowa” (w końcu to symbol mądrości), wyszukiwarka wprowadziła kilka zmian:

 
– w wytycznych dla ręcznych „raterów” Google – dodatkowy nacisk położony jest na weryfikowanie prawdziwości podawanych informacji, ich zgodności z faktami;

 

Raterzy jakości wyszukiwania Google – osoby zatrudnione przez wyszukiwarkę w celu ręcznej oceny jakości wyników wyszukiwania. Raterzy działają na podstawie specjalnego dokumenty z wytycznymi, przygotowanego przez Google.

w rankingu wyników wyszukiwania – czynniki wpływające na pozycje stron zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby promować witryny o dużym autorytecie, a obniżacie te, których zawartość jest niskiej jakości (a więc autorytet w pozycjonowaniu stał się jeszcze ważniejszy);

 

Na przykład: w grudniu 2016 roku na pytanie „did the Holocaust happen” („czy Holokaust miał miejsce”) wyszukiwarka na pierwszym miejscu wyświetlała witrynę zawierającą… 10 powodów, dla których Holokaust się nie wydarzył.

w autouzupełnianiu i fragmentach z odpowiedzią w wyszukiwarce – dodano możliwość zgłoszenia podpowiedzi i odpowiedzi, które są niedokładne/obraźliwe lub niespodziewane (w danym kontekście).

Źródło grafik: Blog Google dla Webmasterów

Autouzupełnianie i fragmenty z odpowiedzią – są tworzone algorytmicznie na podstawie zapytań użytkowników wpisywanych do wyszukiwarki, a także materiałów dostępnych w sieci. Stąd istnieje możliwość manipulacji tymi wynikami.

 

Wnioski i przyszłość wynikóww wyszukiwania

 

 

Pod naciskiem opinii społecznej (i nie tylko) Google zintensyfikował prace nad dostarczaniem użytkownikom sprawdzonych faktów, zamiast mieszanki faktów i „fake newsów”. Ryzyko pojawienia się w wynikach wyszukiwania informacji fałszywych, celowo zmanipulowanych już jest znacznie mniejsza, a z biegiem czasu najprawdopodobniej jeszcze zmaleje. Trudno jednak będzie całkowicie wyeliminować to zjawisko.

 

To jednak dodatkowy sygnał dla właścicieli stron, szczególnie tych informacyjnych, że autorytet jaki sobie budujemy i wysokiej jakości zawartość strony (content) będzie miał coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu… a życie spamerów będzie coraz trudniejsze!

 

p.s. Warto też rzucić okiem na stronę pomocy Google wyjaśniającą zasady autouzupełniania, a także stroną opisującą jak działa wyszukiwarka.

 

Źródła: Blog Google dla Webmasterów; Search Engine Land

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy można reklamować papierosy w kampaniach Google AdWords? Ikona 01:15 min 22.01.2013 Po temacie linków sponsorowanych o alkoholu zajmę się papierosami, wyrobami tytoniowymi i akcesoriami dla osób palących. Czy można reklamować tego typu produkty w reklamach AdWords? Czy jeśli nie można to czy są odstępstwa od tych zasad? A jeśli można, to czy są jakiekolwiek ograniczenia? I czy można - choćby spróbować - „oszukać” system Google AdWords? Czytaj więcej
Z życia firmy Ikona 01:20 min Czasem nie wystarczy spora popularność w Sieci - potrzebne okazuje się również przemyślane wsparcie pozycjonerskie, aby być o krok przed konkurencją. Tak było w przypadku sklepu internetowego intymnabielizna.pl, prowadzonym przez firmę Abby. E-sklep uzyskał znakomite wyniki dzięki współpracy z Sunrise System, a do tego stał się lepiej widoczny i co za tym idzie, rozpoznawalny. Czytaj więcej
KONT-DAR, czyli jak rozwinąć skrzydła z SEM Ikona 02:10 min Praca całego sztabu specjalistów - Pozycjonera, SEO Copywriterów, certyfikowanego specjalisty Google AdWords, Specjalistów ds. Mediów Społecznościowych oraz eksperta SEM - przyniósł firmie KONT-DAR znaczący wzrost liczby odwiedzin z wyników naturalnych oraz sponsorowanych. Sukces w ramach kompleksowego Pakietu SEM Concierge przełożył się na sukces w realnym świecie i dalszy rozwój firmy.   Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700