Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 27.04.2016

Cyfryzacja muzyki

Jeszcze tak niedawno prawdziwi muzykoholicy przechowywali w swoich domach imponujące kolekcje płyt CD oraz winylowych krążków. Dla wielu z nich wiązało się to z koniecznością zaaranżowania dodatkowego pomieszczenia, w którym mieścić się mógł cały ich zbiór, uzupełniany latami.

Dzisiaj – dostęp do muzyki jest o wiele prostszy i wygodniejszy. Jej cyfryzacja znacznie ułatwia też życie tym, którzy nie wyobrażają sobie przejścia obojętnie obok płytowych premier. Każdy z nas, bez wychodzenia z domu i obawy, że nowa płyta nie zmieści się już na półce, może zakupić jej wersję cyfrową, dostarczaną w postaci plików mp3 przez wydawnictwa fonograficzne bądź portale strumieniujące.

 

Trochę statystyk na dobry początek

 

Dlaczego temat ten warto poruszyć? Ponieważ właśnie mamy do czynienia z przełomem. Rok 2015 był pierwszym, w którym dochód ze sprzedaży muzyki cyfrowej przerósł zyski pochodzące ze sprzedaży nośników fizycznych. Prawdziwy „bum” na muzykę cyfrową, którą przecież o wiele łatwiej zabrać ze sobą w podróż, do pracy czy na codzienny jogging.

O tych danych przypominają nam liczne felietony, których autorzy zachwycali się zmianami w mentalności odbiorców. Ba! Wróżono nawet szybki zmierzch ery płyt kompaktowych, które – zgodnie z przewidywaniami niektórych – miały zejść do lamusa. Era muzyki cyfrowej miała całkowicie wyprzeć tradycyjne wydawnictwa.

 

Co się jednak zmieniło?

 

Na przełomie roku 2014/2015, oprócz wielkiego „bumu” na muzykę cyfrową, nastąpił także sentymentalny powrót do winyli. Bo, jak się okazało, lubimy trzymać w domu coś namacalnego, spoglądać na estetyczne okładki płyt lub po prostu je kolekcjonować. Nawet o wiele prostszy dostęp do muzyki cyfrowej (niż do tradycyjnych wydawnictw płytowych) nie jest nam w stanie tego zastąpić.

W roku 2015 zyski ze sprzedaży plików muzycznych nieznacznie przewyższyły te, które wygenerowała sprzedaż CD. Dodatkowo – od tego czasu stale też wzrastało zainteresowanie serwisami strumieniowymi, takimi jak Spotify, Dreezer czy Apple Music. Coraz więcej odbiorców – dotyczy to również Polski – decydowało i nadal decyduje się na wykupienie abonamentu, dzięki któremu zyskują stały i nieograniczony dostęp do muzyki – różnych gatunków, różnych wykonawców, różnych dekad…

Nie można jednak powiedzieć, że zainteresowanie fizycznymi albumami drastycznie spada. Zgodnie z przedstawionymi danymi, w przypadku polskiego rynku fonograficznego jest to spadek o zaledwie 0,5% rocznie. Biorąc pod uwagę dostępność muzyki w wersji cyfrowej, jest to naprawdę bardzo dobry wynik, świadczący o sporej stabilności wydawnictw płytowych.

Wychodzi jednak na to, że chociaż całkowicie zanurzyliśmy się w erze cyfrowej, to jednak wciąż, z sentymentem, wracamy do tego, co było przed nią. Dla przykładu – zysk polskiego rynku muzycznego w roku minionym sięgnął kwoty ponad 430 mln zł, z czego wpływy ze sprzedaży muzyki cyfrowej to zaledwie (i zarazem AŻ) 95,4 mln zł.

 

Podsumowanie

 

Wracając dzisiaj do felietonów sprzed roku bądź kilku lat można bardzo łatwo zauważyć, w jak nieprzewidywalnych czasach żyjemy. Dynamiczny rozwój cyfryzacji, która wkrada się już w niemal każdą przestrzeń naszej codzienności, nie jest powodem do podnoszenia alarmów.

Jak pokazują aktualne statystki – lubimy korzystać z jej dobrobytu, ale też ciężko nam zrezygnować z wieloletnich przyzwyczajeń. I dobrze. Dzięki temu jesteśmy i nowocześni, i sentymentalni zarazem. Otwarci na nowoczesność, ale też dzielący się bogactwem przeszłości. A moda, jak to moda – historia uczy, że powraca. Doskonale przypominają o tym obecne na naszych półkach winyle.

Źródła: rp.pl (2016), rp.pl (2015), KomputerŚwiat (2012)

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 01:05 min 26.05.2010 Obecność samochodów Google z charakterystycznymi kamerami na ulicach miast  wywołuje zawsze sporą ekscytację. Dzięki temu na zarejestrowanych przez nie obrazach można zaobserwować sporo nietypowych i jednocześnie zabawnych sytuacji. Widzimy m.in. ludzi cieszących się na widok samochodu, ale zdarzają się również tajemnicze widoki. Kilkoma z nich dzielimy się dzisiaj na blogu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 19.08.2014 Media społecznościowe, w szczególności Facebook, zdecydowanie ułatwiają tzw. skrzykiwanie się w konkretnej sprawie. Wyobraźnia oraz kreatywność Internatuów jest w tym zakresie niegraniczona. Społeczności w Sieci motywują do przyjęcia określonej postawy, jak bycie alternatywnym, rezygnację z objadania się w kinie, walkę z cenzurą w Sieci, a także dużo poważniejszych problemów jak walkę z jazdą pod wpływem alkoholu, walkę z kazirodztwem, walkę z przemocą. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 00:00 min 22.05.2014 Konferencja Google w Budapeszcie pozostawiła wiele pozytywnych wrażeń. Ciekawe wystąpienia, charyzmatyczni specjaliści, dzielący się swoją pasją oraz doświadczeniami, urokliwe miasto. Na tegoroczne spotkanie stawiło się przeszło 250 osób z większości krajów Europy Środkowo - Wschodniej. Najliczniejszą grupę stanowili pracownicy polskich agencji, dlatego mimo lokalizacji, język polski był dosyć popularny.  Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700