Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 06:30 min Ikona Kinga Biegańska 23.11.2022

Cross-selling i Up-selling – jak je stosować, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie?


Cross-selling i Up-selling to popularne techniki sprzedaży, które nie bez powodu cieszą się dużą popularnością. Zanim jednak do nich przejdziemy, w pierwszej kolejności skupimy się na kilku podstawowych elementach, których skuteczność ocenisz w krótkim czasie, wystarczy, że przejrzysz swoją stronę. To bardzo ważny krok, może się bowiem okazać, że nawet najlepsza technika nie zadziała, dopóki nie zoptymalizujesz niektórych funkcji.

Weryfikację sklepu zacznij od…


Postawienia się na miejscu potencjalnego klienta i sprawdzenia czy w Twoim sklepie znajduje się:

  • Dobra nawigacja: czy produkty zostały podzielone na kategorie? Czy można je filtrować? Czy na stronie znajduje się szukajka ułatwiająca znalezienie danego produktu? Czy w razie przejścia na niewłaściwą podstronę Klient ma szansę wrócić do głównej? – Jeśli na któreś pytanie odpowiedziałeś nie, czas wprowadzić zmiany.
  • Atrakcyjna szata graficzna: czyli taka, która zwróci uwagę użytkownika i wyróżni się na tle konkurencji. Wskazówka – > Zadbaj o ciekawe grafiki i zdjęcia, przedstaw na nich zalety produktów, a także wielość zastosowań. 
  • Sprawna wersja desktopowa strony: coraz więcej użytkowników robi zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych. Wskazówka – > Sprawdź jak Twoja domena wygląda na smartfonie, czy szybko się ładuje, a produkty są widoczne? Czy nie ma problemów z dodaniem produktów do koszyka lub dokonaniem płatności?

Techniki sprzedaży, które warto znać

Skoro wiesz już, na jakie elementy zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, czas na główny punkt artykułu, czyli techniki sprzedaży. Nie martw się, sposoby, które przedstawię nie są nachalne, wręcz przeciwnie odpowiadają na potrzeby Klientów, a jednocześnie zwiększają szansę na dokonanie zakupu.

Cross-selling

Nazwa tej techniki podchodzi od angielskich słów i oznacza sprzedaż krzyżową. Najczęściej stosuje się ją wobec stałych klientów, ale także tych, którzy aktualnie dokonują zakupów w Twoim sklepie. Cross-selling polega na zaoferowaniu podobnego do wybranego produktu, który dopełni koszyk zakupowy użytkownika.  

Przykład:
Klientka kupuje sukienkę, w propozycjach pojawia jej się marynarka, która idealnie komponuje się z sukienką, więc ją też dorzuca do koszyka. Inny przykład: Klient wybiera buty, zanim dokona transakcji w propozycjach otrzymuje preparaty impregnujące i czyszczące, chętnie się na nie decyduje.  Dzięki nim zadba o to,  aby obuwie było czyste, a jednocześnie odporne na działanie zmiennych czynników atmosferycznych.
Cross-selling stosowany jest wobec klientów robiących zakupy, można jednak użyć tej techniki również wobec tych, którzy już je zrobili. W jaki sposób?
Przykład:
Po upływie czasu, przypomnij się użytkownikowi, np. mailowo lub przy pomocy sms proponując mu inny, najlepiej kompatybilny z tym, który już posiada produkt. Wyobraź sobie np., że Twój klient kupił odkurzacz, wyślij mu maila z propozycją wymiennej szczotki lub zestawu worków. Pamiętaj, żeby wybrać okres, w którym prawdopodobnie poprzednie worki już się klientowi skończyły, a szczotka zużyła.

Cross-selling – dlaczego warto go stosować?

  • Lepsze zyski: dzięki temu, że klient zwiększy wartość koszyka zakupowego dokładając do niego dodatkowe produkty.
  • Zwiększenie zainteresowania ofertą: pokazując klientowi podobne produkty, może okazać się, że wcześniej o nich nie wiedział, a są dla niego przydatne.
  • Zatrzymanie klienta: cross-selling zwiększa szansę na to, że użytkownik wróci do naszego sklepu na zakupy. Takie rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne niż próby pozyskania nowych kupujących.

Up-selling

Up-selling znany jest również pod nazwą sprzedaż uzupełniająca/dodatkowa. W odróżnieniu od cross-sellingu nie polega na proponowaniu kupującym dodatkowych produktów. Wręcz przeciwnie skupia się na jednym przedmiocie i pozawala zaproponować klientowi jego droższy/bardziej zaawansowany wariant. Technika ta stosowana jest podczas procesu zakupowego, jeszcze zanim użytkownik dokona płatności. Najlepiej działa na stałych klientów, którzy znają dany sklep i przy zaproponowaniu droższego wariantu nie będą czuli, że ktoś chce ich naciągnąć.
Przykład:
Klientka szuka botków na jesień, znajduje ładny model wykonany z tworzywa sztucznego. Na podstawie jej wyboru proponujemy podobne buty jednak zrobione ze skóry, które są trochę droższe od tych wykonanych ze sztucznego materiału. Jeśli ich cena nie będzie zbyt wygórowana, a produkt będzie posiadał więcej atutów, jest duża szansa, że kupująca wybierze model skórzany.

Up-selling – dlaczego warto go stosować?

  • Podniesienie wartości koszyka: mimo że klient kupuje jeden produkt, to wybierając droższy wariant zwiększa zyski Twojego sklepu.
  • Budowanie lojalności wśród użytkowników: jeśli zaproponowany model się sprawdzi, to z pewnością doceniony zostanie produkt, który był droższy, ale praktycznie bezawaryjny.
  • Zwiększanie satysfakcji klientów: nienachalna propozycja droższego wariantu sprawi, że kupujący poczuje się zaopiekowany, a jeśli przedmiot się sprawdzi chętniej nam zaufa, a być może nawet poleci innym.

Na koniec najważniejsze

Jak widać, w żadnej z powyższych sytuacji Klient nie czuje się atakowany, wręcz przeciwnie cieszy się, że zaproponowano mu produkty, z pomocą których to co kupił będzie się lepiej lub dłużej prezentowało. Zarówno cross-, jaki i up-selling to nienachalne techniki, które potrafią być naprawdę skuteczne, wystarczy tylko odpowiednio je stosować. Na szczęście, dzięki powyższym wskazówkom nikt nie powinien mieć z tym problemu. Nie ma na co czekać, dlatego zacznij wdrażać je w swoim sklepie jeszcze dziś!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:05 min 26.01.2009 Już od dawna nie jest tajemnicą, że Internet zmienia otaczającą nas rzeczywistość. Za jego sprawą myślimy i działamy inaczej, dostrzegamy inne zjawiska, inaczej je też odbieramy. Czasem jednak za bardzo wkracza w nasze życie, doprowadzając do sytuacji, jaka miała miejsce w przytoczonym przez nas przykładzie. Śmiać się czy może głębiej nad tym zastanowić? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:50 min 20.12.2016 Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować, że już od początku listopada zaczyna się prawdziwy wyścig świąteczny. Sklepy powoli stroją witryny w choinki i światełka, zaś w Internecie pojawiają się pierwsze nieśmiałe spoty reklamowe. Na tydzień przed Wigilią to już prawdziwa batalia. Wszyscy liczą na zapominalskich, którzy kupno prezentu pozostawili na ostatnią chwilę albo jeszcze nie przygotowali zapasów w lodówce na biesiadowanie w rodzinnym gronie. Jak w tej batalii wygrać? Na co postawić? A może wzruszyć? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:35 min 20.04.2020 Panująca obecnie sytuacja skłania do zmiany w podejściu do marketingu w sieci. Obserwując zachowania konsumentów warto dostosować swoje działania do ich potrzeb, aby efektywniej wykorzystać własne zasoby i możliwości. Przekonaj się, które kanały komunikacji na obecną chwilę i przy ograniczonym budżecie możesz wykorzystać w działaniach marketingowych. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700