Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:15 min Ikona 28.04.2022

Co działo się w marketingu cyfrowym w kwietniu 2022?

Pierwszy kwartał roku minął i okazał się wyjątkowo obfity w wydarzenia, w tym najważniejsze – konflikt zbrojny na Ukrainie. Nie sposób nie zacząć od tego tematu, który po ponad dwóch miesiącach nadal jest bardzo szeroko dyskutowany i analizowany.

Jak sytuacja wpłynęła na marketing?

Rzadko się zdarza, by jakieś wydarzenie tak błyskawicznie wpłynęło na nastroje i oczekiwania konsumentów, a marketingowcy musieli odpowiedzieć niemal natychmiastowo. Długofalowe strategie marketingowe musiały odejść w odstawkę, ponieważ planowane komunikaty marketingowe wydały się nieważne. Marki na cito próbowały dostosować się do oczekiwań konsumentów i na nowo uchwycić emocje.

Najczęstszą narracją było wsparcie okazywane Ukrainie, organizowanie zbiórek, akcji pomocowych czy bojkot produktów pochodzenia rosyjskiego. Takie marki jak np. Lilou wypuściły na rynek dedykowaną linię biżuterii, z której dochód jest przekazany na pomoc humanitarną; Rossmann wycofał z półek kosmetyki rosyjskich producentów.

Brandy, które oficjalnie odmówiły wprowadzenia “sankcji” i wycofania swoich sklepów z terenów państwa rosyjskiego – spotkały się z bojkotem i ostracyzmem – boleśnie przekonał się o tym Leroy Merlin, który chcąc zyskać PR-owo cofnął się wiele lat wstecz. Profitów takiej decyzji nie będziemy dziś oceniać.

Czy w skali globalnej wpłynęło to na zachowania konsumentów? Co zaskakujące – nie. Oczekujemy od naszych marek działań, odpowiedzialności społecznej i wszechobecnej żółci i błękitu która pojawiła się niemal na każdej stronie, ale w ogólnym rozrachunku nie wpłynęło to na decyzje o zakupach. Co nie znaczy, że nie trzeba pomagać!

 

Czy w marketingu wydarzyło się zatem coś jeszcze?

Natura nie lubi próżni, plany marketingowe uległy korekcie, ale znów widać poruszenie i konkretne działania. W komunikacji, zgodnie z oczekiwaniami – całkowicie zniknął temat Covid, a że o naturze mowa – znów wracamy do ekologii. Warto być eko – nie tylko jako wyraz dbania o środowisko i przyszłe pokolenia, ale to się zwyczajnie opłaca.

Takie działania podjęła np. Firma Pepsi Co, która od początku roku w Polsce produkuje butelki w całości wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu.

Przy budowaniu strategii marketingowych coraz większe znaczenie mają również badania mikrokultur. Szczególnie widać to na zachodzie, ale już teraz coraz więcej firm w Polsce uwzględnia te badania przy projektowaniu kampanii i prognozowaniu zachowań konsumenckich. Mają one ogromne znaczenie w budowaniu odpowiedniej komunikacji i personalizowania działań marki, więc warto pogłębić wiedzę w tym temacie.

Również w kwietniu niekwestionowany autorytet w świecie marketingu Deloitte Digital przedstawił wnioski z badania “Mity i fakty usług subskrybcyjnych”.

FAKT: Subskrypcja zwiększa lojalność klientów i ich wydatki!

Już 59% Polaków korzysta z abonamentów, a 41% po zakupie subskrypcji zrezygnowało z korzystania z alternatywnych i podobnych produktów. Co ciekawe, cytując Wiesława Koteckiego, który jest liderem zespołu customer strategy&design w regionie Europy Centralnej Deloitte Digital:

Atrakcyjna cena nie jest jedynym elementem wpływającym na decyzję o zakupie abonamentu. Odpowiednia propozycja wartości powinna być kombinacją korzyści cenowych oraz udogodnień (lub braku niedogodności). W większości przypadków punktem wyjścia będzie model freemium, oferujący darmowy dostęp do produktu lub usługi w ograniczonej wersji z opcją zakupu płatnego pakietu premium. Pozwoli to z jednej strony przetestować produkt, z drugiej – doświadczyć niedogodności związanych z ograniczeniem funkcjonalności.

 

Te fakty powinny wziąć pod uwagę wszystkie firmy usługowe, mogące świadczyć usługi wielorazowo lub długoterminowo.

 

Co przyniosą kolejne miesiące? Ciężko obecnie wyrokować. Pewnym jest, że przedłużający się konflikt zbrojny, kryzys gospodarczy i rosnące ceny na pewno wpłyną na działania marketingowe, jednak patrząc na doświadczenia z czasu pandemii – prawdopodobnie dużo szybciej wrócimy na wcześniejsze tory. Narracje i strategie marketingowe ulegną zmianie, jednak prawdopodobnie będą to działania kosmetyczne, a nie rewolucyjne. Z pewnych punktów, warto postawić na odpowiedzialność, ekologię i budowanie społeczności zadowolonych konsumentów przy wykorzystaniu Social Mediów.

Tymczasem do kolejnego podsumowania i miejmy nadzieję, że ponownie “przeczytamy się” już w bezpiecznym i spokojnym świecie!

 

Karolina – Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym.  W Sunrise od prawie 2 lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:15 min 18.05.2009 W kontekście pozycjonowania mówi się bardzo dużo o duplikatach treści. Są one bardzo szkodliwe i mogą zniweczyć nawet wielomiesięczne działania SEO. Dlatego tak istotne jest, aby unikać kopiowania treści i to nie tylko z innych stron internetowych. Również wewnątrz jednego serwisu wszystkie treści powinny być unikalne - a te, które takie nie są: zablokowane przed indeksowaniem. Czytaj więcej
LC Elektronik: TOP 10 wyników dzięki Sunrise System Ikona 06:15 min LC Elektronik istnieje od 1988 roku i zapewnia kompleksowe rozwiązania dla producentów elektroniki. Firma z powodzeniem realizuje projekty łączące klawiatury i obudowy wykonywane w wielu zaawansowanych technologiach z bogatą gamą elementów i usług dodatkowych. O budowaniu renomy firmy w Internecie rozmawiamy z jej Prezesem, Leszkiem Czabakiem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bite, snack, meal – najlepszy przepis na apetyczny content. Nie tylko przy wigilijnym stole Ikona 04:45 min 22.12.2021 8 sekund! Tylko tyle czasu ma copywrier na przyciągnięcie uwagi skanującego treści użytkownika. Mało? Spokojnie, regularnie opowiadamy o tym, co zrobić, żeby treści były skuteczne. Dzisiaj na naszym blogu zrobi się wyjątkowo świątecznie, ale i smakowicie. Przybliżymy jedną z bardziej apetycznych technik tworzenia tekstów o wdzięcznej nazwie „bite, snack, meal” i podpowiemy, jak zaspokoić głód użytkowników. Będzie pysznie! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700