Ikona 04:15 min Ikona 28.04.2022
Pierwszy kwartał roku minął i okazał się wyjątkowo obfity w wydarzenia, w tym najważniejsze – konflikt zbrojny na Ukrainie. Nie sposób nie zacząć od tego tematu, który po ponad dwóch miesiącach nadal jest bardzo szeroko dyskutowany i analizowany.

Jak sytuacja wpłynęła na marketing?

Rzadko się zdarza, by jakieś wydarzenie tak błyskawicznie wpłynęło na nastroje i oczekiwania konsumentów, a marketingowcy musieli odpowiedzieć niemal natychmiastowo. Długofalowe strategie marketingowe musiały odejść w odstawkę, ponieważ planowane komunikaty marketingowe wydały się nieważne. Marki na cito próbowały dostosować się do oczekiwań konsumentów i na nowo uchwycić emocje.

Najczęstszą narracją było wsparcie okazywane Ukrainie, organizowanie zbiórek, akcji pomocowych czy bojkot produktów pochodzenia rosyjskiego. Takie marki jak np. Lilou wypuściły na rynek dedykowaną linię biżuterii, z której dochód jest przekazany na pomoc humanitarną; Rossmann wycofał z półek kosmetyki rosyjskich producentów.

Brandy, które oficjalnie odmówiły wprowadzenia “sankcji” i wycofania swoich sklepów z terenów państwa rosyjskiego – spotkały się z bojkotem i ostracyzmem – boleśnie przekonał się o tym Leroy Merlin, który chcąc zyskać PR-owo cofnął się wiele lat wstecz. Profitów takiej decyzji nie będziemy dziś oceniać.

Czy w skali globalnej wpłynęło to na zachowania konsumentów? Co zaskakujące – nie. Oczekujemy od naszych marek działań, odpowiedzialności społecznej i wszechobecnej żółci i błękitu która pojawiła się niemal na każdej stronie, ale w ogólnym rozrachunku nie wpłynęło to na decyzje o zakupach. Co nie znaczy, że nie trzeba pomagać!

 

Czy w marketingu wydarzyło się zatem coś jeszcze?

Natura nie lubi próżni, plany marketingowe uległy korekcie, ale znów widać poruszenie i konkretne działania. W komunikacji, zgodnie z oczekiwaniami – całkowicie zniknął temat Covid, a że o naturze mowa – znów wracamy do ekologii. Warto być eko – nie tylko jako wyraz dbania o środowisko i przyszłe pokolenia, ale to się zwyczajnie opłaca.

Takie działania podjęła np. Firma Pepsi Co, która od początku roku w Polsce produkuje butelki w całości wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu.

Przy budowaniu strategii marketingowych coraz większe znaczenie mają również badania mikrokultur. Szczególnie widać to na zachodzie, ale już teraz coraz więcej firm w Polsce uwzględnia te badania przy projektowaniu kampanii i prognozowaniu zachowań konsumenckich. Mają one ogromne znaczenie w budowaniu odpowiedniej komunikacji i personalizowania działań marki, więc warto pogłębić wiedzę w tym temacie.

Również w kwietniu niekwestionowany autorytet w świecie marketingu Deloitte Digital przedstawił wnioski z badania “Mity i fakty usług subskrybcyjnych”.

FAKT: Subskrypcja zwiększa lojalność klientów i ich wydatki!

Już 59% Polaków korzysta z abonamentów, a 41% po zakupie subskrypcji zrezygnowało z korzystania z alternatywnych i podobnych produktów. Co ciekawe, cytując Wiesława Koteckiego, który jest liderem zespołu customer strategy&design w regionie Europy Centralnej Deloitte Digital:

Atrakcyjna cena nie jest jedynym elementem wpływającym na decyzję o zakupie abonamentu. Odpowiednia propozycja wartości powinna być kombinacją korzyści cenowych oraz udogodnień (lub braku niedogodności). W większości przypadków punktem wyjścia będzie model freemium, oferujący darmowy dostęp do produktu lub usługi w ograniczonej wersji z opcją zakupu płatnego pakietu premium. Pozwoli to z jednej strony przetestować produkt, z drugiej – doświadczyć niedogodności związanych z ograniczeniem funkcjonalności.

 

Te fakty powinny wziąć pod uwagę wszystkie firmy usługowe, mogące świadczyć usługi wielorazowo lub długoterminowo.

 

Co przyniosą kolejne miesiące? Ciężko obecnie wyrokować. Pewnym jest, że przedłużający się konflikt zbrojny, kryzys gospodarczy i rosnące ceny na pewno wpłyną na działania marketingowe, jednak patrząc na doświadczenia z czasu pandemii – prawdopodobnie dużo szybciej wrócimy na wcześniejsze tory. Narracje i strategie marketingowe ulegną zmianie, jednak prawdopodobnie będą to działania kosmetyczne, a nie rewolucyjne. Z pewnych punktów, warto postawić na odpowiedzialność, ekologię i budowanie społeczności zadowolonych konsumentów przy wykorzystaniu Social Mediów.

Tymczasem do kolejnego podsumowania i miejmy nadzieję, że ponownie “przeczytamy się” już w bezpiecznym i spokojnym świecie!

 

Karolina – Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym.  W Sunrise od prawie 2 lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 7:10 min 28.04.2022 Najbardziej elitarny program informatycznego giganta to szansa na rozwój, dostęp do unikalnej wiedzy i najlepiej zoptymalizowanych kampanii online. Co oznacza posiadanie odznaki partnera Google i czy opłaca się spełniać wyśrubowane wymagania potentata z Mountain View? Dzisiaj przyjrzymy się programowi zrzeszającemu Certyfikowanych Partnerów Google i podpowiemy, jak dołączyć do prestiżowego grona. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing edukacyjny – dlaczego warto przekazywać wiedzę klientom? Ikona 05:55 min 04.05.2022 Czasy, gdy kontakt przedsiębiorcy z klientem ograniczał się do samej transakcji, sporadycznie wzbogaconej o odpowiedź na kilka pytań dotyczących towaru, dawno minęły. Obecnie warto zadbać o rozbudowanie tych relacji. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że to właśnie u nas klient dokona zakupu lub skorzysta z usług, a po pewnym czasie znowu do nas wróci.  Na czym polega tajemnica sukcesu marketingu edukacyjnego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czym jest marketing społecznie zaangażowany? Ikona 05:15 min 20.04.2022 Biznes coraz chętniej i odważniej wspiera różnego rodzaju inicjatywy społeczne. Mechanizm tego działania obliczony jest na korzyści obu stron, a bardzo ważnym aspektem jest jasna i zrozumiała komunikacja. Na czym opiera się marketing zaangażowany społecznie? Co stanowi o jego szczególnym charakterze? Jak działać w tym obszarze, aby nie zaliczyć wpadki wizerunkowej? Najważniejsze informacje znajdziesz w tym artykule! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700