Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:45 min Ikona 11.01.2022

Algorytmiczne podsumowanie roku 2021

Kolejny rok, kolejne zmiany, kolejny ciężki orzech do zgryzienia. Choć tym razem Google zachowywało się mniej tajemniczo i nawet informowało o tematyce niektórych aktualizacji algorytmu, to tradycyjnie część z nich odziedziczyło swoją nazwę po miesiącu publikacji i nie wskazywało na konkretny obszar zmian.  Jedno jest pewne – ostatni rok pokazał jak bardzo technologia wyszukiwarki Google jest dynamiczna. Liczba oficjalnych aktualizacji jest coraz większa, a głowy specjalistów SEO coraz cięższe.

Zapraszamy na krótką przejażdżkę po najważniejszych wydarzeniach roku 2021 w algorytmach Google.

 

Co wydarzyło się w algorytmach Google w 2021 roku?

 

Passage Indexing (luty 2021)
Google stale zwiększa znaczenie szybkich odpowiedzi w wynikach wyszukiwania i wyświetla częściej wynik zerowy, ukazując najbardziej dopasowany fragment treści. Aktualizacja mogła wpływać na ruch z wyszukiwarki.

Aktualizacja zliczania obrazów w wynikach wyszukiwania (kwiecień 2021)
Z punktu widzenia rankingu zmiana była mniej istotna, ale ograniczająca i wpływająca na dane statystyczne dotyczące widoczności witryny. Część serwisów mogła odnotować znaczne spadki liczby wyświetleń grafiki w Google Search Console.

Product Reviews Update (kwiecień 2021)
Pierwsza w 2021 roku aktualizacja dotycząca jakości recenzji produktów. Google zwraca coraz większą uwagę na zawartość oraz eksperckość opinii.

June 2021 Core / Spam Update (czerwiec 2021)
Aktualizacja głównego algorytmu – równie tajemnicza, co wpływowa. Odnotowaliśmy znaczne zmiany w wynikach wyszukiwania. Od razu po jej zakończeniu rozpoczęto wprowadzanie aktualizacji, dotyczącej spamerskich oraz przesyconych treści, wznawianej w obrębie miesiąca kilkukrotnie.

Page Experience Update – Core Web Vitals (czerwiec-wrzesień 2021)
Długo zapowiadana i oficjalna aktualizacja algorytmu Google określona jako Page Expierence – zwiększyła znaczenie wprowadzanych wcześniej jakościowych wskaźników stron internetowych. Mocno wstrząsnęła światem SEO i odcisnęła piętno w podejściu do metryk Core Web Vitals. Jej wprowadzenie było kilkukrotnie opóźniane i trwało kilka miesięcy.   

July 2021 Core update (lipiec 2021)
Kolejny update głównego rdzenia algorytmu wyszukiwarki. Swój start miał bezpośrednio po zakończeniu aktualizacji czerwcowych –  tak samo nieodkryty jak poprzedni.

Link Spam Update (lipiec 2021)
Lipcowa aktualizacja walcząca ze spamerskimi linkami zewnętrznymi, która ma pomagać wyszukiwarce jeszcze lepiej odczytywać nienaturalne linki. Zmiana wprowadzona w wielu językach. 

Zmiana sposobu wyświetlania tytułów (sierpień 2021)
Aktualizacja wyników wyszukiwania – Google po blisko 10 latach zmieniło metodę wyświetlania tytułów w SERP. Więcej pisaliśmy o tym w blogowym artykule.
November 2021 Spam update (listopad 2021)
Kolejna aktualizacja wychwytująca treści niezgodne z wytycznymi Google dla webmasterów. Niezmiennie podkreślamy, jak ważne dla pozycjonowania są odpowiednio zoptymalizowane treści.

November 2021 Core Update (listopad 2021)
Tuż po zakończeniu aktualizacji dotyczącej spamu i uporaniu się z kolejnymi problemami Google z indeksacją, rozpoczęła się następna oficjalna aktualizacja rdzenia – klasycznie jej nazwa pochodzi od miesiąca, w którym nastąpiła. Niestety Google nie podało szczegółów zmian.

Aktualizacja wyszukiwania lokalnego (listopad-grudzień 2021)
Oficjalna aktualizacja wyszukiwania lokalnego – zmiany dotyczyły głównie odległości od szukającego: im bliżej, tym lepiej. Potwierdzają się sygnały o niekorzystnym umieszczaniu wyrażeń kluczowych w nazwie firmy w mapach Google.  

December 2021 Product Reviews Update
Kolejne i mocniejsze podejście do opinii użytkowników w Internecie. Google wyróżniać będzie treści oparte na doświadczeniach recenzującego (najlepiej z dowodem testu, np. realnym zdjęciem) oraz doceni linkowanie do wielu sprzedawców, które daje użytkownikowi możliwość wyboru.


W skrócie – zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany. Nasi specjaliści i redaktorzy odnotowali blisko 51(!) sygnałów o potencjalnych zmianach w algorytmie – czyli blisko jedną na tydzień. Warto podkreślić, że Google w 2021 roku to nie tylko aktualizacje algorytmów – to zmiany w wyglądzie oraz funkcjonalności narzędzi Google Search ConsolePageSpeed Insights. To także ciągnące się problemy z indeksacją nowych podstron, ogłoszenie nowych technologii czy dalszy wzrost popularności zakupów online.

 

Co nas czeka w 2022 roku?

 

Kolejny rok zapewne zakończy kwestię wprowadzenia Google Page Experience oraz Core Web Vitals – w tym zakresie możemy spodziewać się finalnych poprawek i udoskonaleń.  Przyszłość stoi jednak wprowadzeniem nowych technologii, korzystających z mechanizmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Google w połowie roku zaprezentowało technologię MUM, która ma odpowiadać na najbardziej skomplikowane i najtrudniejsze pytania, a same wyszukiwanie może zmienić się w rozmowę.  To właśnie rola użytkownika będzie kluczowa w przyszłości, stąd wzrost znaczenia SXO (połączenie UX z SEO) czy właśnie MUM. Ma być szybciej, wygodniej i prościej. I będzie, ale z pewnością nie dla branży SEO.

Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też: gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko  jedna córka i  jedna żona. Liczby to cały jego świat.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy pokoleniom X, Y i Z YouTube smakuje tak samo? Ikona 03:00 min 07.04.2017 Czy wiesz, że rok, w którym przyszedłeś na świat, ma wpływ na treści wideo wybierane przez Ciebie w internecie? Najnowszy raport Influenster nie pozostawia co do tego żadnych wątpliwości. Badania wyraźnie wskazują, że pokolenia X, Y oraz Z zupełnie inaczej wykorzystują YouTube'a, pozyskując z niego wiedzę pasującą do ich własnych preferencji. Co ogląda "zet", co woli "iks", a przed czym wzbrania się "igrek"? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 00:40 min 21.10.2008 Certyfikat Google AdWords Professional to wspaniałe wyróżnienie, zdobywanie którego było nie tylko wymagającą pracą, ale także ogromną przyjemnością. Wyróżnienie to cieszy, ponieważ niesie za sobą mnóstwo cennych informacji dotyczących funkcjonowania wyszukiwarek internetowych. Więcej wiedzy, więcej narzędzi, a co za tym idzie, więcej inspiracji do dalszego kształcenia się! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing automation – co to jest i jak działa? Ikona 05:05 min 27.10.2022 Marketing to bardzo dynamiczna branża, która bez przerwy oferuje nowe rozwiązania, mające pomóc w skuteczniejszym dotarciu do klienta zwiększeniu zysków, a także w lepszej organizacji pracy. Nie ma w tym nic dziwnego, w dzisiejszych czasach bycie na bieżąco to podstawa, jeśli chcesz prowadzić biznes przynoszący zyski. W dzisiejszym artykule piszemy o tym, jak efektywnie zautomatyzować codzienną pracę. Przeczytajcie koniecznie! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700