61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Storytelling – recepta na udany spot reklamowy

Opublikowano: 07-04-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 3:40 min
Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat – bawią, uczą i pokazują (w dużym uproszczeniu) jak działa świat. Gdy dorastamy zamieniamy je na filmy, już nie tak delikatne, jednak wciąż przedstawiające jakąś utopijną wizję. I chociaż wiemy, że historie są zmyślone i raczej nie wydarzą się w rzeczywistości, to je lubimy, bo dają nadzieję. Dobra fabuła nie tylko pełni funkcję rozrywkową, ale także zapada w pamięć, a to jest przecież najważniejsza dla każdego marketingowca.

Spoty reklamowe – co zrobić, aby przestały nudzić, a zaczęły bawić?

Codziennie ogromna liczba reklam dociera do nas z każdej strony. Takie działanie sprawia, że stajemy się obojętni i coraz częściej nie zwracamy na nie uwagi. Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się wyjść z pomieszczenia, gdy na ekranie pojawiały się przekolorowane i hałaśliwe spoty. Przerwa reklamowa to przecież doskonała okazja do tego, aby uzupełnić braki popcornu, wziąć szybki prysznic czy rozwiesić pranie. Czy takie podejście odbiorców oznacza, że reklamy straciły sens? Oczywiście, że nie! Cały czas możemy dotrzeć do potencjalnych Klientów, wystarczy, że postawimy na kreatywność.

Storytelling – niezwykła opowieść, która potrafi porwać tłumy

Storytelling nazywany jest również marketingiem narracyjnym. Zgodnie z zasadą reklama ma opowiadać historię. Nie chodzi tutaj o nachalne wciskanie produktu. Wręcz przeciwnie, promowany przedmiot często schodzi na drugi plan. Natomiast nie oznacza to, że umknie on uwadze konsumenta. Jeśli chcemy, aby został zauważony musimy wywołać emocje, sprawić, że odbiorca będzie mógł utożsamić się z bohaterem. Doskonałym przykładem storytellingu jest zagraniczny spot Netto, na jego przykładzie z pewnością szybko zrozumiecie jak opowiadać historie. Jednak zanim do tego przejdziemy, czas na trochę teorii.

Najważniejsze elementy storytellingu

Jeśli chcemy, aby historia okazała się skuteczna należy:
  1. Stworzyć głównego bohatera, a następnie nadać mu odpowiedni wygląd i cechy, dopasowane do sytuacji, w której się znajduje.
  2. Dobrze zaplanować opowieść – wstęp, rozwinięcie i zakończenie. W storytellingu stawiamy na emocje, dlatego warto zostawić miejsce na konflikt, któremu czoła musi stawić główny bohater. Obowiązkowym elementem jest także rozwiązanie problemu, bo przecież bajki zawsze mają szczęśliwe zakończenia.
  3. Pamiętać o problemach, to one najczęściej doprowadzają do konfliktu. Dobrze, gdyby odbiorcy mogli się utożsamiać z przedstawionymi problemami. Dzięki temu spot wywoła w nich jeszcze większe emocje.
  4. Nie zapominać o celu - reklama ma przede wszystkim sprzedawać. Zastanów się, co chcesz osiągnąć i pamiętaj, żeby zachęcić odbiorców do działania.
 
Zajączek Wielkanocny – doskonały przykład storytellingu

Wybrany przeze mnie spot zaczyna się dość nietypowo. Widzimy szybkie przebitki z imprezy, na której zakochują się w sobie kura i zając (z pewnością przyznacie, że to nietypowe połączenie). Jakiś czas później na świat przychodzi ich dziecko – śliczny zajączek. Jego życie jest wspaniałe – do czasu, kiedy okazuje się, że zwierzak posiada wyjątkową umiejętność. To właśnie ona sprawia, że zostaje odrzucony przez kolegów i ucieka z domu. Jeśli ciekawi Was jak kończy się ta historia, koniecznie obejrzyjcie cały spot!


Źródło: YouTube
Wielkanoc – okazja do stworzenia dobrego storytellingu

Co do tego, że spoty bożonarodzeniowe podbijają serca odbiorców nikt nie ma wątpliwości. Jednak, jak widać w powyższym spocie Święta Wielkanocne również dają szansę na stworzenie doskonałej fabuły. Marketing narracyjny to dobry sposób na dotarcie do Klientów. Historia zajączka, mimo tego że prosta dociera do każdego z nas. Bajkowy bohater zmaga się z problemami, czuje się nielubiany i odrzucony przez rówieśników. Jednak, kiedy traci nadzieje znajduje się ktoś kto pokazuje mu, że nie jest dziwny, tylko wyjątkowy. I o to właśnie chodzi! Storytelling daje nadzieję, nie tylko miłośnikom marketingu szukającym pomysłów na kampanie, ale także odbiorcom, którzy jeszcze nie wiedzą, że są wyjątkowi.
Autor
Kinga
Ocena artykułu
4.60 - (5 głosów)
Komentarze
#1Karolina Bis2022-04-14 07:15:24
Zgadzam się w 100%, że marketing narracyjny to świetny sposób na dotarcie do Klientów!
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się