Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Klient nasz Pan... jak zwiększyć funkcjonalność e-sklepu pod kątem UX?

Opublikowano: 11-10-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 4:05 min
Z portfelem przed komputerem

Rynek e-commerce ma się w Polsce coraz lepiej – z końcem tego roku jego wartość może przekroczyć nawet 45 mld złotych. Ponad połowa polskich internautów (54%) chętniej robi też zakupy w Internecie niż „w realu”, korzystając z możliwości, jakie dają płatności bezgotówkowe, w dużej mierze używając do tego smartfona lub tabletu. To świetne informacje dla handlowców, którzy zdecydowali się całkowicie lub częściowo przenieść biznes do sieci.



Tak ogromna popularność e-sklepów nie bierze się jednak znikąd. Firmy, które podobnie jak konkurencja pragną cieszyć się coraz większą sprzedażą, powinny dobrze przyjrzeć się temu, czy strona sklepu internetowego odpowiada potrzebom użytkowników sieci (User Experience). UX odgrywa istotną rolę w budowaniu dobrze funkcjonującej platformy e-commerce. Obecność konkretnych rozwiązań oddziałuje na zadowolenie oraz komfort internautów robiących zakupy online. Dopasowanie strony do oczekiwań odbiorców ma również wpływ na pozycjonowanie samej strony internetowej. Zatem im więcej udogodnień zwiększających komfort zakupów, tym lepiej dla e-biznesu. O które elementy należy zadbać w szczególności?

Nawigacja na piątkę
Jeśli po wejściu na stronę sklepu klient ma trudność z odnalezieniem interesującego go produktu, to spory problem. Już po chwili może zupełnie zrezygnować z zakupów, udając się na poszukiwania znacznie lepiej rozplanowanej strony. Przejrzysta nawigacja jest kluczem do sukcesu, zwłaszcza jeśli asortyment jest dość szeroki. Podzielenie produktów na kategorie i podkategorie w zupełności wystarczy, choć warto zdecydować się na obecność dodatkowych filtrów, które wskażą najciekawsze opcje. Należy przy tym pamiętać, aby strona była responsywna, a zatem dopasowana do wymogów urządzeń mobilnych.

Wiem, co kupuję
Wpływ nie tylko na zadowolenie użytkownika, ale także pozycjonowanie sklepu internetowego ma również przemyślany content w postaci opisów oraz zdjęć. Klient, który nie widzi produktu lub nie może zapoznać się z jego charakterystyką szybciej zrezygnuje z zakupów i nawet nie zechce włożyć go do wirtualnego koszyka. Poza tym sklep internetowy składa się z wielu posegregowanych zakładek – na każdej z nich znajdzie się miejsce dla dodatkowej treści, która nie dość, że nakłoni internautę do zakupów, to pomoże witrynie w zdobyciu wyższych pozycji w wyszukiwarce.

Co, gdzie, jak i za ile
Klient odnalazł interesujący produkt, zapoznał się z jego opisem i dobrze mu się przyjrzał. Zadowolony klika w koszyk i zamierza dokonać transakcji… aż nagle okazuje się to dość skomplikowane. Płatność elektroniczna nie jest możliwa, do kosztów dostawy zostanie doliczona dodatkowa kwota, a wybór sposobów na dostarczenie produktu jest znikomy. To najczęstsze przyczyny porzucenia koszyka pełnego zakupów. Jak do tego nie dopuścić? Upraszczając procedurę, wyjaśniając zawiłości w regulaminie lub proponując darmową dostawę.

Kartą czy gotówką?
Zgodnie z raportem Izby Gospodarki Elektronicznej  33% Polaków decyduje się na szybki przelew typu pay-by-link. Niemal tyle samo, bo 32% wybiera przelew tradycyjny, a 30% za zamówione produkty płaci kartą. Płatność gotówką za pobraniem plasuje się dopiero na czwartym miejscu, choć jeszcze jakiś czas temu to właśnie ten sposób był wybierany przez kupujących online. Atrakcyjny dla użytkownika sklep będzie więc miejscem, w którym dokona zakupów w sposób szybki i bezpieczny, z kilkoma opcjami płatności do wyboru - w szczególności z możliwością przeprowadzenia transakcji bezgotówkowej.



Summa summarum

Prężnie rozwijająca się branża e-commerce jest ogromną szansą na rozwój dla wielu firm – zarówno tych już istniejących w sieci, jak i tych, które dopiero rozważają otwarcie e-sklepu. Prognozy są optymistyczne i pozwalają przypuszczać, że w ciągu kolejnej dekady liczba osób robiących zakupy przez Internet wzrośnie jeszcze bardziej. To z kolei wymusza wprowadzanie zmian istotnych pod kątem UX. Nie wystarczy już tylko wysoka pozycja w wyszukiwarce – ważne jest również stosowanie takich udogodnień, które utwierdzą e-klienta w przekonaniu, że dokonał dobrego wyboru. Ten, któremu zaproponujesz:

1. przejrzystą nawigację,
2. atrakcyjny content,
3. jasny opis transakcji,
4. kilka rodzajów płatności

nie dość, że dokona zakupów i będzie z nich zadowolony, to chętnie poleci sklep innym użytkownikom sieci i sam wróci za jakiś czas po kolejne produkty.


Źródła: Wiadomości Handlowe 1, 2; Forbes
Autor
Natalia Golik
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się