Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Nowy standard wyświetlania wielojęzycznych stron w Yandex i Google.ru

Opublikowano: 12-04-2013
Czas potrzebny do przeczytania: 1:45 min
Nieograniczony zasięg Internetu oznacza nieograniczone możliwości rozwoju firm oraz pozyskiwania odbiorców z całego świata. Dlatego też dla coraz większej ilości witryn internetowych tworzonych jest kilka różnych wersji językowych wyświetlanych dla użytkowników z różnych regionów świata. W dniu 10 kwietnia Yandex i Google zdecydowali się przedstawić nowy, ujednolicony sposób prawidłowego przygotowania i pozycjonowania serwisów wielojęzycznych i multiregionalnych z wykorzystaniem atrybutu rel=”alternate” hreflang=”x”.

W celu prostego wyjaśnienia problemu posłużymy się przykładową mapką od Google:

Przykładowe wersje językowe witryn
Źródło: Google

http://example.com/ - domyślna strona główna w języku angielskim;
http://example.com/ru-ru - strona w języku rosyjskim dla użytkowników z Rosji;
http://example.com/ru-kz - strona w języku rosyjskim dla użytkowników z Kazachstanu;
http://example.com/ru-ua - strona w jeżyku rosyjskim dla użytkowników z Ukrainy.

Poszczególne wersje mogą się różnić od siebie jedynie drobnymi detalami, np. w wersji ukraińskiej zmieniona zostanie tylko waluta, a dla użytkowników z innych regionów przetłumaczone zostanie wyłącznie menu (wykorzystywane często dla forum internetowego). Może to także być całkowicie przetłumaczona wersja, jak w powyższym przykładzie z angielskiego (http://example.com/) na rosyjski (http://example.com/ru-ru).

W celu prawidłowego przedstawienia wyszukiwarkom wszystkich wersji strony zaleca się wykorzystanie elementu link w sekcji <head> z atrybutami rel="alternate" hreflang="x". W przypadku powyższej sytuacji, w kodzie każdej wersji językowej niezbędne jest umieszczenie adresu wszystkich pozostałych stron, czyli:

<link rel="alternate" href="http://example.com/ru-ru" hreflang="ru-ru" />
<link rel="alternate" href="http://example.com/ru-ua" hreflang="ru-ua" />
<link rel="alternate" href="http://example.com/ru-kz" hreflang="ru-kz" />
<link rel="alternate" href="http://example.com/" hreflang="en" />

Odnajdując taką sekcję w kodzie strony internetowej roboty sieciowe Google i Yandex prawidłowo rozpoznają jej strukturę co pozwoli na jej prawidłowe zaindeksowanie - co, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest kluczowe.

Nowy sposób kierowania użytkowników w zależności od ustawień, czy IP na różne wersje językowe witryny nie jest twardą dyrektywą, ale jedynie zaleceniem Google i Yandex. Jednak, jak to zwykle bywa, stosowanie się do zaleceń przynieść może pozytywne rezultaty, a już z całą pewnością nie zaszkodzi pozycjonowaniu serwisu internetowego w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowe informacje związane z wykorzystaniem atrybutów rel="alternate" hreflang="x" znaleźć można w pomocy dla webmasterów obu wyszukiwarek: Yandex, Google

Źródła: Google, Yandex
Autor
Krzysztof Mierzyński
Ocena artykułu
5.00 - (7 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się