Ikona 8:40 min Ikona Alicja Janicka 16.07.2020

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Nikt też nie może zagwarantować, że widoczność strony internetowej czy też jej pozycje poprawią się po miesiącu, trzech czy sześciu. Nie oznacza to, że nie można przedstawić przybliżonego przedziału czasowego, choć nigdy nie będzie to uniwersalna zasada, która na pewno się sprawdzi.

Niemniej warto pamiętać, że nie ma nic nieprawdziwego w zdaniu: „Można wypozycjonować stronę w ciągu miesiąca”.

Za to nieprawdą jest stwierdzenie: „Wypozycjonujemy stronę w ciągu miesiąca”. W szczególności jeżeli wypowiedziane zostanie przed dokonaniem szczegółowej analizy zewnętrznej i wewnętrznej witryny oraz środowiska wyszukiwarki.

 

 

Na zakończenie tego swego rodzaju wstępu do pytania „ile trwa promowanie strony” można też podejść trochę filozoficznie: co postrzegamy jako efekt? Ponieważ teoretycznie już pojawienie się w indeksie (jeżeli strona wcześniej nie była indeksowana) jest efektem. Wskoczenie z 50 na 30 pozycję jest efektem. Zwiększenie liczby wyświetleń witryny w SERP ze 100 na 250 jest efektem. I prawdopodobnie tego rodzaju wyniki można osiągnąć w miarę szybko.

A co najczęściej postrzega się jako efekt? Jeśli chodzi o tradycyjne pozycjonowanie strony w Google zazwyczaj będzie to wskoczenie do top 10 na wybrane wyrażenia kluczowe. Jeżeli budowana jest widoczność strony w wyszukiwarce, efektem jest pojawianie się strony w rankingu na różne, powiązane z firmą zapytania.

Warto pamiętać, że im wyższe oczekiwania, tym potencjalnie może zwiększyć się czas ich spełnienia.

 

Jak działa pozycjonowanie Google i jak długo trwa?

Jeszcze przed przystąpieniem do pozycjonowania strony w Google można określić jej słabe i mocne strony, porównując je do konkurencji i obecnego środowiska wyszukiwarki Google. To, ile trwa promowanie strony będzie zależało od liczby elementów, które mogą działać na korzyść i niekorzyść witryny.

Jeżeli nie do końca rozumiesz różnicę pomiędzy pozycjami a widocznością, warto zerknąć na artykuł Widoczność a ranking stron w Google w pigułce, przygotowany w ramach naszego poradnika SEO.

Co wpływa na efekt, który przyniesie promowanie strony w Google?

Czynników można wymienić dziesiątki, a zapewne nawet setki. Jednak najpierw podzielmy je na dwie główne grupy:

Czynniki wewnętrzne Dotyczą samej strony internetowej, która ma być promowana w wyszukiwarce. Obejmuje to zarówno jej obecny stan, jak i jej potencjał, czyli jakie zmiany będzie można wprowadzić, żeby osiągnąć oczekiwane wyniki.

Czynniki zewnętrzne Zwracamy uwagę zarówno na środowisko algorytmiczne wyszukiwarki Google, jak i działania oraz osiągnięte efekty konkurencji.

 

 

Oczywiście, nie możemy dogłębnie przeanalizować, jakie dokładnie efekty osiąga konkurencja – mamy dostęp tylko i wyłącznie do zewnętrznych narzędzi, które nie zawsze są miarodajne.

Przechodząc od ogółu do szczegółu przybliżmy kilka z czynników, które mogą wpłynąć na to, ile trwa pozycjonowanie strony:

 

    • Środowisko wyszukiwarki – istotne jest sprawdzenie stanu nie tylko tuż przed rozpoczęciem promowania strony w Google, ale już podczas jego trwania. Należy uwzględnić m.in. jakiego rodzaju serwisy rankingują na wybrane wyrażenie, aktualizacje algorytmów i inne zmiany (choćby layoutu) wprowadzane przez wyszukiwarkę.
    • Branża – każda branża jest bardziej lub mniej konkurencyjna na rynku, co w przypadku tych popularniejszych działalności przekłada się również na zwiększoną rywalizację o promocję w wyszukiwarce Google.
    • Sezonowość – ten element jest powiązany z branżą, jednak zasługuje na osobną wzmiankę. Otóż oferty czy usługi niektórych firm cieszą się popularnością tylko w określonym sezonie, a więc to, kiedy zaczniemy pozycjonowanie wpłynie też na czas oczekiwania na efekty biznesowe.
    • Wiek domeny i jej historia – choć wyniki można osiągnąć nawet w przypadku nowej domeny lub takiej z „burzliwą” historią, te elementy będą miały istotny wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie strony. W szczególności istotnym jest czy witryna posiada nałożoną np. karę ręczną bądź czy otrzymała takową w przeszłości.
    • Zasięg – w zależności od rodzaju prowadzonej działalności warto skupić się na innym obszarze promocji (wraz z kolejnymi etapami SEO można ten zasięg rozszerzać):
      • lokalny – mniejsza konkurencyjność, ale i zawężona grupa docelowa (potencjalnie mniejsze zyski) – kierowany do firm, które posiadają działalność stacjonarną lub świadczą usługi wyłącznie na określonym obszarze, np. pozycjonowanie strony w Poznaniu dla hydraulików
      • krajowy – większa konkurencyjność, ale oferta kierowana jest do odbiorców z całej Polski – jest to rozwiązanie polecane między innymi firmom nie posiadającym oddziału stacjonarnego bądź posiadającym wiele oddziałów na terenie całego kraju, np. sklepy internetowe, sieci fast foodów
      • międzynarodowy – teoretycznie największa konkurencyjność; najczęściej na taki zasięg decydują się największe marki i sieci sklepów, np. producenci samochodów.

Powyższy podział jest jedynie schematem – duże przedsiębiorstwa powinny promować się również lokalnie, podczas gdy niewielkie firmy (w szczególności branże niszowe) mogą rozpocząć działania SEO od zasięgu międzynarodowego.

 

 

    • Stan techniczny witryny – omówienie tego czynnika to temat-rzeka, ponieważ dotyczy każdego elementu witryny – od silnika, na którym została zbudowana, przez strukturę podstrony, po obecny stan kodu źródłowego strony ( co wymaga poprawy?).
    • Strategia – jak już wspomnieliśmy wyżej, analiza przed rozpoczęciem pozycjonowania, jak i charakter podjętych działań są uzależnione od przyjętej strategii:
      • większa widoczność – skupiając się na budowaniu rosnącej liczby wyświetleń strony na coraz większą liczbę wyrażeń kluczowych możemy szybciej zauważyć zwiększony ruch na witrynie,
      • wyższe pozycje – niezbędne jest określenie możliwości oraz poziomu trudności wypozycjonowania każdej wybranej frazy kluczowej, jak i ich prawidłowy dobór, co oczywiście generuje koszty.
    • Budżet SEO – jeżeli chcemy przeznaczyć na pozycjonowanie naprawdę niewielki odsetek budżetu na marketing, skazujemy się na dłuższe oczekiwanie na efekty. Tak, efekty zostaną w końcu osiągnięte – choć mogą nie być spektakularne. Skuteczne działania SEO, tak jak każde działania promocyjne, wymagają inwestycji uzależnionych od przyjętej strategii i oczekiwanych wyników.
    • Znajomość SEO oraz chęć do współpracy – niezrozumienie tematyki pozycjonowania działa na niekorzyść każdego właściciela strony, dlatego tak istotne są:
      • samodzielne dokształcanie się bądź zapoznawanie się z materiałami dostarczanymi przez specjalistę SEO – pomagają zrozumieć wagę akceptacji lub odrzucenia zmian zaproponowanych przez agencję oraz ich wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie strony
      • zaufanie wobec specjalisty SEO, który ma wiedzę i doświadczenie w promocji w wyszukiwarkach i wie, które działania przyniosą korzyść stronie,
      • zrozumienie możliwości agencji SEO – dostarczenie materiałów źródłowych do nowych tekstów, współpraca z Pozycjonerem i Copywriterem, a także równoległa promocja w innych kanałach (również offline!) z pewnością przyspieszy osiągnięcie wyników.
  • Kraj – pozycjonowanie w Polsce różni się od tego w np. Stanach Zjednoczonych, Japonii czy nawet w Czechach. Oznacza to, że czas oczekiwania na wyniki w tych państwach może się różnić, a specjalista SEO musi podjąć nieco inne działania, w zależności od kraju promocji.

Oczywiście kolejność opisanych czynników nie przekłada się na poziom ich ważności. Nie zostały wymienione również wszystkie możliwe elementy, które wpłyną na to, ile trwa pozycjonowanie strony. Jednak są to doskonałe wskazówki, które warto odnotować „z tyłu głowy” i pamiętać o nich zanim zaczniemy się niecierpliwić, że witryna nie znajduje się w top1 po dwóch tygodniach od rozpoczęcia prac.

W takim razie ile trwa pozycjonowanie strony? Spróbujmy odpowiedzieć przy pomocy poniższego schematu.

 

Indeksowanie Google – ile trwa?

Niezmiernie istotne jest zrozumienie, że przed ich odzwierciedleniem w wynikach Google musi dokonać swego rodzaju akceptacji zmian wprowadzonych na stronie. Nie chodzi tutaj o weryfikację czy są to poprawne modyfikacje, a tylko o odnotowanie, że zostały wdrożone i niezbędne jest uaktualnienie wyników wyszukiwania. Tłumacząc prościej: kluczową rolę w osiągnięciu wyników odgrywa indeksowanie Google.

Temat indeksowania wyjaśniliśmy szerzej jednym z naszych poradników o pozycjonowaniu: Indeksowanie strony: definicja i podstawy również opublikowanym w ramach Steru na SEO. Doskonale podsumowuje go poniższy schemat:

 

 

Ile trwa indeksowanie Google? Może zająć od zaledwie 24 godzin od nawet kilku miesięcy! Niestety wpływa to również na czas oczekiwania na efekty, o czym należy pamiętać podczas samodzielnej weryfikacji skutków pozycjonowania. Warto zapytać specjalistę SEO czy strona została już przeindeksowana, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Pozycjonowanie nowej strony

Pozycjonowanie nowej strony może zająć więcej czasu, ponieważ zaczynamy od zera. Bardzo często takie witryny nie posiadają wprowadzonych nawet najbardziej podstawowych zmian optymalizacyjnych. Co więcej, zaczynając od samego początku musimy dopiero zbudować zaufanie Google wobec naszej strony, a także jej autorytet i eksperckość w sieci.

Jednak należy podkreślić, że każda strona, również nowa, ma szansę znaleźć się w top 10.

Bardzo dobrą praktyką jest udostępnienie nowej strony specjaliście SEO tuż po utworzeniu jej pierwszej, roboczej wersji. W ten sposób będzie mógł ją przeanalizować, wprowadzając odpowiednie modyfikacje lub przekazując sugestie optymalizacyjne. Dzięki temu już od momentu oficjalnego włączenia witryny i udostępnienia jej robotom będzie można skutecznie budować pozycje i widoczność w wyszukiwarce Google. Czyli prościej ujmując, w ten sposób możemy potencjalnie przyspieszyć pozycjonowanie nowej strony.

 

 

Dodatkowo, osoby zastanawiające się, ile trwa pozycjonowanie strony powinny zapoznać się z badaniem przeprowadzonym w 2017 roku przez firmę Ahrefs, w którym wykazano, że pierwsze dziesięć miejsc w wynikach wyszukiwania zazwyczaj zajmują witryny, których wiek przekracza dwa lata. Tylko 5,7% spośród weryfikowanych stron, które rzeczywiście znajdowały się w top 10, miały mniej niż rok.

To prawda – pozycjonowanie nowej strony może trwać dłużej, ale nie jest to uniwersalna zasada. W powyższym badaniu można łatwo znaleźć trzy podstawowe (choć nie jedyne) problematyczne kwestie:

 

  • firma Ahrefs przeprowadziła badanie w środowisku amerykańskim, które różni się od polskiego,
  • badanie przeprowadzono w 2017 roku – od tego czasu Google wdrożyło tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy mniejszych i większych aktualizacji,
  • we wnioskach nie uwzględniono szczegółowych informacji dotyczących stron, które znajdowały się w top 10 – jak już wspominaliśmy wyżej, każda strona zmaga się z innymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi, więc nie można jednoznacznie zinterpretować wyników badania.

 

Podsumowując: osiągnięcie dobrych efektów w stosunkowo krótkim czasie jest zawsze możliwe – niezależnie od wieku domeny.

Dlaczego niektóre strony w bardzo krótkim czasie osiągają dobre efekty pozycjonowania?

Jak już wielokrotnie napisaliśmy to, ile trwa pozycjonowanie strony nie jest jednakowe dla każdej witryny. To właśnie nasza domena może zostać szybko wypozycjonowana, a równie dobrze możemy zauważyć, że nasza nowa konkurencja w niezwykle krótkim czasie osiągnęła znakomite wyniki.

Przyczyn takich zjawisk może być kilka:

 

  • Zmiany algorytmiczne – powodujące mniejsze lub większe przetasowania w wynikach; w skrajnych przypadkach Google może nawet zmienić sposób, w jaki rozumie dane wyrażenie w rezultacie całkowicie zmieniając rodzaj wyświetlanych wyników.
  • Black Hat SEO – czyli stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi Google, które czasami (choć coraz rzadziej) mogą przynieść rezultaty w bardzo krótkim czasie. Niestety witryna, która szybko pojawiła się na wysokich pozycjach, równie sprawnie z nich zniknie. Google doskonale radzi sobie z wykrywaniem tego rodzaju działań, nakładając kary lub całkowicie wyrzucając witrynę ze swojego indeksu.
  • Testy Google – Google regularnie testuje nowe rozwiązania w wyszukiwarce, po czym przywraca jej poprzedni stan (w zależności od osiągniętych efektów).
  • Każdy czynnik zewnętrzny i wewnętrzny, o którym wspomnieliśmy wcześniej – każda strona jest inna, więc np. branża, budżet czy stan techniczny witryny, w połączeniu z prawidłowo prowadzonymi działaniami SEO mogą doprowadzić do osiągnięcia dobrych efektów w bardzo krótkim czasie

 

A więc ile trwa pozycjonowanie strony w Google?

W idealnym scenariuszu, gdy wszystkie czynniki zadziałają na korzyść strony, efekty pozycjonowania zauważymy po około trzech miesiącach. Wraz z większą liczbą elementów, które utrudniają osiągnięcie wyników, wzrasta również czas oczekiwania. Żeby dobrze zrozumieć postępy pozycjonowania warto śledzić działania prowadzone na poszczególnych etapach prac oraz jakie skutki przynoszą. Ponadto należy pamiętać:

 

 

Zmiany powinny być wprowadzane etapami, aby móc na bieżąco weryfikować, jaki efekt zapewniają i w miarę potrzeby je modyfikować. Jednocześnie w ten sposób budujemy zaufanie Google – przykładowo dostarczenie do witryny dużej liczby linków przychodzących w bardzo krótkim czasie zapewni efekt odwrotny od zamierzonego.

 

 

Jeżeli udało się osiągnąć efekty w krótkim czasie, nie oznacza to, że utrzymają się one wiecznie bądź nawet przez wiele miesięcy, jeżeli już nic nie będzie robione ze stroną. Dlatego ciągła praca specjalisty SEO jest niezwykle istotna przez cały okres istnienia witryny.

Nie ma nic złego w zastanawianiu się ile trwa pozycjonowanie strony, ale mimo wszystko warto uzbroić się w cierpliwość oraz zaufać specjaliście SEO, któremu została powierzona promocja witryny. SEO to proces wieloetapowy, który choć może przynieść pożądane efekty w stosunkowo krótkim czasie, wymaga ciągłej analizy czynników zewnętrznych i wewnętrznych oraz opracowanego na jej podstawie nakładu prac.

 

 

Zachęcamy do samodzielnego dokształcania się, poprzez przykładowo nasz blog o pozycjonowaniu, a w tym poradnik Ster na SEO, aby móc świadomie oceniać efekty pozycjonowania na aktualnym etapie działań.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 8:30 min 21.07.2020 Z poprzednich artykułów Steru na SEO wiecie już, że zanim strona internetowa wyświetli się w wynikach wyszukiwania, musi zostać zaindeksowana przez roboty wyszukiwarki. Wiecie też, jak ogólnie ten proces działa. To, co często trapi właścicieli stron internetowych to czas. Dlaczego jedne strony pojawiają się w wynikach szybciej, a inne wolniej? Czy możemy wpłynąć na czas indeksowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 11:20 min 23.07.2020 W praktyce keyword research składa się z dwóch elementów: gromadzenia oraz sprawdzania słów kluczowych. Jeśli zastanawiasz się czym tak właściwie jest i jak dokładnie go przeprowadzić, to świetnie się składa! W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jak powinien wyglądać każdy z tych etapów oraz co zrobić, by znaleźć najlepsze frazy. Jeśli jesteś ciekaw zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 13:00 min 14.07.2020 Google ciągle się zmienia. A wszystko po to, by przedstawić nam - użytkownikom Internetu - jak najlepsze wyniki wyszukiwania. I tu pojawia się pytanie: Czy wysokie pozycje w rankingu są naprawdę aż tak ważne? A może lepiej skupić się na budowaniu widoczności strony na szeroki zakres fraz? Porównanie obu podejść do pozycjonowania znajdziecie w naszym artykule. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700