Ikona 6:00 min Ikona Michalina 17.07.2023

Zakupy w internecie cieszą się coraz większą popularnością. Aż 77% polskich internautów deklaruje, że kupuje online. Równie dobrze ma się u nas korzystanie z mediów społecznościowych. Przykładowo z Facebooka korzysta 78% użytkowników sieci. A gdyby tak połączyć zakupy online z social mediami? To doskonały pomysł na dotarcie z ofertą do szerokiego grona odbiorców.
Dziś przyjrzymy się jednej z takich opcji, jaką stanowi Facebook Marketplace. Co to jest i czy warto korzystać z tej funkcji?

Facebook Marketplace – co to tak właściwie jest?

Czym jest Facebook, chyba nie musimy wyjaśniać. O ile o tym serwisie niemal każdy słyszał, tak Facebook Marketplace może już nie być taki oczywisty dla wszystkich. Jednak kto zna język angielski, już po samej nazwie może się domyślić, o co chodzi. „Marketplace” to po angielsku „rynek”, „plac targowy” – w połączeniu z nazwą popularnego portalu społecznościowego mamy… Targowisko Facebooka! Czyli prawdziwy miszmasz produktów na sprzedaż.

Jak działa Facebook Marketplace?

Marketplace to platforma sprzedażowa na Facebooku. Wymiany handlowej mogą tutaj dokonywać wszyscy pełnoletni użytkownicy posiadający aktywny profil (istniejący od minimum 30 dni) na tym portalu społecznościowym. Można tutaj znaleźć produkty i usługi z wielu kategorii oraz od różnych sprzedawców. To rewelacyjna społeczność sprzedażowa, która przypomina prawdziwy plac handlowy. Kupisz tu niemal wszystko – produkty nie tylko nowe, ale też używane. Dostępna jest sprzedaż zarówno online, jak i lokalna. Warto przy tym pamiętać, że są kraje, w których usługa ta nie działa. Nie należy również zapominać o regulaminie usługi i pewnych wykluczeniach. W Marketplace Facebooka nie wolno sprzedawać między innymi zwierząt, produktów medycznych oraz związanych z opieką zdrowotną czy też produktów wycofanych z ogólnej sprzedaży ze względów bezpieczeństwa.

Promocja ofert na Facebook Marketplace

Na tym targowisku może sprzedawać niemal każdy. A to prowadzi do tego, że ofert w Marketplace jest mnóstwo. Ciężko przebić się z ofertą, dlatego warto zainwestować w ich promocję. W tym celu przyda się Menedżer Reklam, dzięki któremu określimy cel reklamy, jej format i odbiorców, miejsce docelowe, budżet czy też harmonogram. Oczywiście konieczne jest wcześniejsze zapoznanie się z regulaminem, żeby móc stworzyć oferty zgodne z wytycznymi. Wszystkie te informacje bez problemu znajdziemy w Centrum Pomocy Facebooka.

vector-illustration-design-developer-and-designer-team-create-online-shop-on-mobile-phone-concept

Jak skutecznie sprzedawać na Facebook Marketplace?

Reklamy są bardzo ważnym wsparciem sprzedaży. Jednak nawet najlepsza i najdroższa kampania może okazać się niewystarczająca, jeśli oferta jest skonstruowana w niewłaściwy sposób lub też jej wystawca nie cieszy się dobrą opinią. Dlatego warto skorzystać z kilku praktycznych wskazówek, dzięki którym sprzedaż na Facebook Marketplace może okazać się strzałem w dziesiątkę!

  1. Zadbaj o odpowiednią nazwę produktu/usługi – powinna ona być krótka i konkretna, nie może wprowadzać w błąd. W miarę możliwości warto również stosować język korzyści.
  2. Bądź uczciwy i zamieść realistyczne zdjęcia – bardzo ważne jest, żeby dobrze zaprezentować produkt bądź usługę. Należy jednak pamiętać, żeby stosować uczciwe praktyki i w ofertach zamieszczać wysokiej jakości, autentyczne fotografie (bez ich przerabiania czy nakładania filtrów).
  3. Zaproponuj korzystne ceny – nie jest tajemnicą, że atrakcyjne ceny przyciągają klientów. Jest to szczególnie istotne na Facebook Marketplace i innych platformach gromadzących liczne oferty od różnych sprzedawców. Tutaj konkurencja jest ogromna i często wygrywa ten, kto sprzedaje po niższej cenie.
  4. Dbaj o dobre opinie – konsumenci coraz częściej sprawdzają opinie o produktach i usługach oraz ich sprzedawcach. Duże znaczenie mają także polecenia. Dlatego warto między innymi sprawnie odpisywać na wszystkie pytania związane z ogłoszeniami. Dzięki temu możemy otrzymać plakietkę mówiącą o tym, że sprzedawca szybko odpowiada oraz że jest polecany przez użytkowników. A to już wzbudza zaufanie odbiorców. Dodatkowo Facebook Marketplace umożliwia komentowanie ofert – to świetny sposób na budowanie wiarygodności. Dlatego tak ważne jest, by nie ignorować żadnego zapytania i dbać o dobrą ofertę i komunikację.
  5. Ustaw odpowiednią lokalizację – Facebook domyślnie wyświetla kupującym oferty na podstawie ich lokalizacji i jak najbliżej nich. Jest to szczególnie istotne w przypadku sprzedawców oferujących odbiór osobisty — należy wówczas ustawić w ogłoszeniach lokalizację siedziby firmy, magazynu lub innego punktu, z którego klient będzie mógł bez problemu odebrać zakup.

Zalety korzystania z Facebook Marketplace

Często wiele osób, szczególnie prowadzących własny biznes, zadaje sobie pytanie, czy warto korzystać z Facebook Marketplace. Żeby na nie odpowiedzieć, trzeba poznać bliżej tę platformę. Poniżej zamieściliśmy zestawienie kilku najważniejszych zalet tego internetowego targowiska:

  1. Bezpłatne wstawianie ogłoszeń (odpłatne jest ich promowanie, a także sprzedaż w niektórych kategoriach).
  2. Prosta obsługa Marketplace – korzystanie z usługi jest bardzo intuicyjne i bezproblemowo działa zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych.
  3. Możliwość szybkiej edycji elementów ogłoszenia, a nawet ukrycia ofert przed znajomymi (co jest istotne, gdy dodajemy je z prywatnego konta, które na co dzień służy nam do celów towarzyskich).
  4. Sprzedaż poprzez narzędzie o ogromnym zasięgu – większa szansa na dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów.
  5. Możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami.
  6. Wsparcie sprzedaży oraz naturalne zwiększanie świadomości marki wśród internetowej społeczności.

marketing-set-4

Wady Facebook Marketplace

Nie jest tajemnicą, że nie ma idealnych rozwiązań, szczególnie w biznesie. Dlatego warto dokładnie przeanalizować dostępne kanały dotarcia do klienta i dokonać ich przemyślanego wyboru. Wyżej wymieniliśmy zalety Facebook Marketplace pod kątem biznesowym. Pora na szukanie tzw. dziury w całym i przyjrzenie się jego niedoskonałościom. A wśród nich wymienić należy przede wszystkim:

  1. Ograniczenia w możliwości korzystania z usługi – konieczność obsługi z poziomu prywatnego konta na Facebooku.
  2. Brak automatyzacji i importowania produktów bezpośrednio ze sklepu – ogłoszenia trzeba dodawać manualnie.
  3. Ograniczone opcje śledzenia statystyk – możliwa analiza skuteczności jedynie na podstawie liczby transakcji oraz liczby wyświetleń.
  4. Konieczność szczególnej weryfikacji klientów, sprzedaży i ofert (we własnym zakresie) – każdy użytkownik Facebooka może korzystać z Facebook Marketplace, co zwiększa ryzyko obecności nierzetelnych sprzedawców bądź klientów oraz oszustw.
  5. Ograniczone możliwości w zakresie płatności i wysyłki.
  6. Korespondencja z innymi użytkownikami – zdarza się, że sprzedający dostają sporo zapytań o oferty i odpisywanie bywa czasochłonne, co nie przekłada się na liczbę sfinalizowanych transakcji.

To jak? Warto korzystać z Facebook Marketplace?

Jak widać, odpowiedź na pytanie nie jest prosta. Z pewnością warto wziąć pod uwagę Facebook Marketplace jako dodatkowy kanał dotarcia do klienta. Takie internetowe targowisko – o ile zostanie odpowiednio wykorzystane – może stanowić świetne wsparcie sprzedaży. Warto bowiem działać wielokanałowo i nie ograniczać działań jedynie do własnej strony internetowej czy jednej, wybranej platformy sprzedażowej. Jednak nie nastawiajmy się na to, że Facebook Marketplace zastąpi nam inne kampanie i kanały. Wirtualne targowisko w mediach społecznościowych jak najbardziej warto rozważyć w strategii swojej firmy, aczkolwiek jako działania dodatkowe, a nie główny kanał sprzedaży.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storytelling drogi: Opowieści o podróżach, które przyciągają i konwertują Ikona 9:00 min 04.08.2023 Opowiadanie historii ma na celu zachęcenie odbiorcy do określonego działania. Moc storytellingu od dawna jest wykorzystywana w marketingu, by zwiększać grono klientów firmy, angażować ich, budować relację i... mobilizować do zakupów. Przyjrzyjmy się historiom opowiadającym o podróżowaniu. W czym tkwi siła ich oddziaływania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Mikroinfluencerzy jako ukryty skarb: Jak wykorzystać potencjał mniejszych influencerów w kampaniach marketingowych Ikona 6:20 min 24.08.2023 Influencer marketing ma się bardzo dobrze. Konsumenci potrzebują liderów opinii przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Nie ma jednak jednej, uniwersalnej strategii, która sprawdzi się w przypadku każdej marki. Dziś przyjrzymy się mikroinfluencerom, czyli takim kolegom z sąsiedztwa, których rekomendacjom bardzo chętnie ufamy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

rebranding_SEO Ikona 7:20 min 13.07.2023 Planując rebranding warto pomyśleć o tym, aby nie zaprzepaścić osiągniętych wcześniej efektów SEO, na które pracowało się często wiele lat. W artykule przedstawimy kilka najważniejzych czynników, o których należy pamiętać planując zmiany na firmowej stronie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 15

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700