Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!
E-commerce to handel internetowy – termin ten określa sprzedaż oraz zakup dowolnych towarów za pośrednictwem sieci. Co ważne, choć wybór produktu oraz założenie zamówienia odbywają się wyłącznie w internecie, nie dotyczy to płatności oraz dostawy, które mogą zostać zrealizowane poza nim. Form handlu internetowego jest przynajmniej kilka, a najpopularniejsze to sklepy online oraz serwisy aukcyjne.
Użytkownicy odwiedzający sklep internetowy mają dostęp do pełnej oferty podmiotu sprzedającego. Za pośrednictwem witryny internetowej nie tylko przeglądają dostępne produkty, ale także składają zamówienia, dokonują zwrotów, a także kontaktują się ze sprzedającym i zostawiają opinie. Klienci uzyskują dostęp do serwera sklepu online poprzez przeglądarkę na wybranym przez siebie urządzeniu.
Model B2B (business-to-business) odnosi się do transakcji, w której obie strony są przedsiębiorcami. Transakcja może obejmować wymianę towarów, usług czy nawet informacji i odbywa się za pośrednictwem internetowych katalogów oraz witryn wymiany produktów lub dostaw.
Zdecydowanie najbardziej popularna forma handlu w internecie, w której to klienci detaliczni korzystają z oferty firm dostarczających produkty lub usługi. Handel detaliczny odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych, w których znaleźć można szeroki wybór towarów konsumpcyjnych.
Ta forma e-commerce obejmuje transakcję, w której obie strony są konsumentami detalicznymi. Dokonują oni wymiany produktów lub usług – najczęściej przy pomocy zewnętrznej platformy internetowej, która umożliwia takie transakcje. Przykładem takiej platformy są różnego typu portale aukcyjne, na których użytkownicy mogą wystawiać swoje towary na sprzedaż.
Handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem. W tym przypadku to użytkownicy wystawiają na sprzedaż swoje produkty lub usługi – najczęściej za pośrednictwem platform online, na których są nabywane przez przedsiębiorców. Ta forma e-commerce w dużej mierze dotyczy dóbr multimedialnych, takich jak zdjęcia, obrazy czy inne realizacje graficzne, muzyka itd.
W tym przypadku mówimy o kontakcie pomiędzy firmami a administracją rządową lub samorządową. Transakcja odbywa się za pośrednictwem opracowanego w tym celu serwisu internetowego, a dotyczy najczęściej przetargów dla instytucji publicznych lub deklaracji podatkowych.
Tym mianem określa się projekty teleinformatyczne, narzędzia lub serwisy internetowe, które umożliwiają konsumentom wchodzenie w interakcję z podmiotami organizacji rządowych. Przykładowe rodzaje działań C2A to m.in. składanie deklaracji podatkowych, kontakt z organami publicznymi lub korzystanie z elektronicznych skrzynek podawczych.
Allegro – najpopularniejszy serwis aukcyjny w Polsce, który umożliwia zarówno transakcje B2C, jak i C2C.
OLX – serwis aukcyjny nastawiony przede wszystkim na C2C, na którym użytkownicy wystawiają towary (najczęściej używane) na sprzedaż.
HP – producent drukarek, kserokopiarek i maszyn biurowych, który kieruje swoją ofertę także do klienta biznesowego za pośrednictwem strony internetowej.
YouTube – filmy sponsorowane stanowią doskonały przykład transakcji C2B, w której firmy zamawiają określony rodzaj treści od użytkowników platformy dysponującymi odpowiednimi zasięgami.
ePUAP – elektroniczna skrzynka podawcza, która umożliwia obywatelom kontakt i wymianę informacji z administracją rządową na zasadzie C2A.
E-book dostaniesz w prezencie!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: