Wyższy standard skuteczności
Oferta

Pozycjonowanie szerokie

Budowanie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga znajomości działania algorytmów Google i dopasowanego do nich, elastycznego podejścia. I takie właśnie jest nasze podejście. Odchodzimy od tradycyjnego modelu pozycjonowania i stawiamy na stosunkowo nowy model, tj. pozycjonowanie szerokie, które pozwala nie tylko zwiększyć widoczność witryny w sieci, ale też wygenerować wartościowy ruch. „Wartościowy”, czyli taki, który kończy się konwersją.
Pozycjonowanie lokalne

Na czym polega pozycjonowanie szerokie?

Użytkownicy wyszukiwarki internetowej mają coraz większe i coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania. Nie chcą też tracić czasu na przeklikiwanie się przez różne strony/podstrony w poszukiwaniu tego, czego aktualnie potrzebują. Dlatego kierują do Google bardzo sprecyzowane zapytania, które składają się z minimum kilku wyrazów - w świecie SEO określane są one jako frazy long tail, czyli z długiego ogona.
Stąd też narodziła się potrzeba zmiany podejścia do budowania widoczności witryny – pozycjonowanie szerokie polega na doborze precyzyjnych słów kluczowych, które składają się z kilku, a nawet kilkunastu wyrazów. Wyrażenia te są mniej konkurencyjne niż pojedyncze, ogólne słowa, odpowiadają też na dokładnie sprecyzowane potrzeby użytkowników. A to oznacza większą szansę dotarcia do klienta, który rzeczywiście jest zainteresowany danym produktem lub usługą. Dlatego podajmy klientowi na wirtualnej tacy to, czego szuka! A nie będzie to możliwe bez wykorzystania fraz long tail.
W pozycjonowaniu szerokim nie ograniczamy się też do krótkiej listy wyrażeń kluczowych – stawiamy na budowanie widoczności na wiele niszowych fraz z długiego ogona.

Zalety pozycjonowania szerokiego

Nie jest tajemnicą, że sprostanie oczekiwaniom współczesnego konsumenta stanowi nie lada wyzwanie. Konkurencja nie śpi, a to oznacza, że należy skupić się zarówno na budowaniu jak najwyższej jakości i szerokiego asortymentu, jak i jego promocji. Z pomocą przychodzi pozycjonowanie szerokie ze swoimi licznymi zaletami.
1. Mniejsza konkurencja

Frazy long tail są mniej konkurencyjne niż te ogólne. Są to często wyrażenia niszowe, a to oznacza, że oparte na nich działania mają większe szanse powodzenia niż w przypadku pozycjonowania tradycyjnego. To z kolei wiąże się nie tylko z większą widocznością witryny czy też lepszą pozycją w rankingu, ale też z realną szansą na dotarcie do zdecydowanego klienta o bardzo sprecyzowanych oczekiwaniach.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że frazy mniej konkurencyjne nie oznaczają fraz gorszych. Po prostu, wiele firm wciąż stawia na tradycyjny model pozycjonowania na ogólne zapytania typu „zasłony”. Ich wypromowanie bywa bardzo czasochłonne i kosztowne, a nakład włożonej pracy często się nie zwraca – wysokie pozycje na ogólne, konkurencyjne frazy niekoniecznie wiążą się ze spełnieniem oczekiwań klienta, a tym samym z przełożeniem pozycji na zysk firm. Bo przecież, użytkownik wpisujący do wyszukiwarki Google pojedyncze słowo „zasłony” niekoniecznie jest zainteresowany ich kupnem – może szuka inspiracji do samodzielnego uszycia zasłon, a może tylko szuka informacji na temat tego produktu i to niekoniecznie w celu dokonania zakupu, a na przykład napisania artykułu o zasłonach.

Stąd też szeroka promocja na niszowe, rozbudowane wyrażenia z długiego ogona daje nam większe szanse na dotarcie do klienta zdecydowanego i to przy nieco mniejszym nakładzie czasu.

2. Wartościowy ruch

Wyrażenia z długiego ogona precyzyjnie odpowiadają na potrzeby użytkownika. Skoro wpisuje on w wyszukiwarkę Google hasło „sklep internetowy z fuksjowymi zasłonami zaciemniającymi na taśmie 140 x 200 cm”, to znaczy, że ma on ściśle sprecyzowane oczekiwania oraz dokładnie wie, czego szuka i prawdopodobnie jest zdecydowany na zakup. Dlatego, jeśli podamy mu na tacy stronę, gdzie znajdzie te konkretne zasłony, istnieje duża szansa, że dokona ich zakupu. Wszak, po tego typu zapytaniach z długiego ogona widać, że użytkownik ma jasno sprecyzowany cel, a nie że dopiero rozgląda się za zasłonami.

W pozycjonowaniu szerokim nie chodzi przecież tylko o to, żeby wybić się w organicznych wynikach wyszukiwania. Owszem, jest to jeden z celów, aczkolwiek nadrzędnym celem jest zysk. Stąd też ważne jest zdobywanie wartościowego ruchu, a ten pozyskamy, odpowiadając na wyraźnie sprecyzowane oczekiwania klienta. Zdecydowanie zmniejsza to ryzyko, że użytkownik wejdzie na naszą stronę i za chwilę ją zamknie, bez podejmowania jakiegokolwiek działania (włożenie produktu do koszyka, zakup, kontakt, zapis do newslettera, itp.).

3. Budowanie ogólnej widoczności całego serwisu

Pozycjonowanie szerokie nie lubi ograniczeń. Dlatego nie skupia się - w przeciwieństwie do modelu tradycyjnego – na pojedynczych podstronach, a na całym serwisie. Dzięki promowaniu niemal nieograniczonej liczby fraz long tail powiązanych z zawartością całego serwisu, budujemy lepszą widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

I – co niezwykle istotne - dzięki budowaniu widoczności na szeroki zakres wyrażeń z długiego ogona zapewnimy stronie większą odporność na aktualizacje Google, które czasami potrafią nieźle namieszać w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że Google stale wprowadza udoskonalenia algorytmów i prowadzi wiele testów, wprowadza też aktualizacje - często w ogóle o nich nie informując. A może się zdarzyć, że niespodziewana zmiana w wyszukiwarce okaże się niezwykle bolesna dla witryny i spowoduje niekorzystne wahania w rankingu.

Pozycjonowanie szerokie stanowi w tym przypadku nasz parasol bezpieczeństwa - jeśli wypromujemy serwis na wiele wyrażeń long tail, nagłe aktualizacje nie pomieszają nam szyków (utrata widoczności nawet na kilka fraz nie wpłynie wtedy znacząco na ogólną widoczność serwisu wypromowanego na szeroki zakres wyrażeń z długiego ogona).

Kiedy pozycjonowanie szerokie przyniesie największe korzyści?

Często spotykamy się z tym pytaniem. Jest to zrozumiałe, ponieważ w pozycjonowaniu szerokim (i nie tylko!) wszystko sprowadza się do korzyści, jakie przyniosą dla strony internetowej, a tym samym biznesu nasze działania. Dlatego odpowiadamy: POZYCJONOWANIE SZEROKIE TO SAME KORZYŚCI, NIEZALEŻNIE OD BRANŻY. A kiedy można się tych korzyści spodziewać? To zależy.
Jak wiadomo, pozycjonowanie (zarówno szerokie, jak i tradycyjne) to proces i tutaj nie ma drogi na skróty. Google wyłapuje wszelkie nieuczciwe praktyki, dlatego naprawdę nie opłaca się próbować skrócić czasu oczekiwania na efekty. W zależności od wielu czynników (branża, działania konkurencji, sezon, aktualna sytuacja na rynku, zmiany zachowań konsumentów, sytuacja ekonomiczna, aktualizacje algorytmów, itd.), na pierwsze efekty pozycjonowania szerokiego należy czekać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Zapewniamy jednak, że warto na nie czekać i działać zgodnie z oficjalnymi wytycznymi Google - cierpliwość naprawdę popłaca.

Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, ten model pozycjonowania wyróżnia przede wszystkim kwestia doboru fraz. Tutaj stawiamy na wyrażenia long tail, czyli składające się z minimum 3 słów - są one bardzo opisowe, przez co dokładnie odzwierciedlają sprecyzowane oczekiwania użytkownika.
Dodatkowo, pozycjonowanie szerokie stawia na wypełnienie niszy. Każdego dnia do wyszukiwarki Google kierowane są nowe zapytania, czyli takie, których nikt wcześniej nie zadał. Zdarza się, że są to tak szczegółowe pytania, że trudno uzyskać na nie odpowiedź bez większego nakładu pracy! Stąd też w pozycjonowaniu szerokim duży nacisk kładzie się na znalezienie niszy (i dobranie na jej podstawie fraz long tail) – a tę znajdziemy chociażby na forach tematycznych, w komentarzach użytkowników w social mediach, grupach dyskusyjnych, itp.

Wniosek

Skupianie się na niszach oraz wielu, szczegółowych zapytaniach (tj. na frazach z długiego ogona) daje większą szansę na dotarcie do klienta, który jest zainteresowany zakupem. I to przede wszystkim wyróżnia pozycjonowanie szerokie! Nie mówiąc już o takich innych wyróżnikach, jak generowanie wartościowego ruchu, zwiększanie widoczności całego serwisu w SERP-ach oraz ochrona przed konsekwencjami nagłych aktualizacji algorytmów.

Dla kogo pozycjonowanie szerokie?

Nasze wieloletnie doświadczenie pozwala nam stwierdzić, że... DLA KAŻDEGO! Choć oczywiście są branże, dla których pozycjonowanie szerokie jest szczególnie korzystne. Mowa tutaj przede wszystkim o:
  • branży e-commerce,
  • agregatorach ofert,
  • serwisach informacyjnych
  • oraz różnego rodzaju witrynach, które posiadają rozbudowaną ofertę i dużą liczbę podstron.
Model pozycjonowania szerokiego sprawdzi się również w przypadku blogów i innych serwisów zamieszczających wpisy o zróżnicowanej tematyce.
A może często zmieniasz ofertę swojej firmy i w związku z tym zmienia się zawartość Twojej strony internetowej? W takim razie pozycjonowanie szerokie jest także dla Ciebie! W tym modelu w każdej chwili możesz rozbudować listę promowanych wyrażeń o te, które są związane z nowymi produktami bądź usługami - u nas zrobisz to bez dodatkowych opłat w modelu SEO Cloud.

Dlaczego warto tworzyć długi ogon?

Wszystko się zmienia. Zmienne jest środowisko Google, zmienne są także zachowania konsumentów. Zmienia się również rynek konkurencji i jej strategie promocji. Jak to mawiał Albert Einstein: “Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów” - co oznacza, że nie warto sztywno trzymać się upartych schematów. Ma to również przełożenie na SEO - to, co sprawdzało się w pozycjonowaniu jeszcze kilka lat temu, dziś już nie przyniesie pożądanych efektów i dlatego należy iść z duchem czasu oraz postawić na nowe podejście i… długi ogon.
W czym tkwi potencjał fraz long tail i dlaczego warto je tworzyć?
  1. Są mniej konkurencyjne, a tym samym ich wypromowanie jest mniej kosztowne i czasochłonne.
  2. Odzwierciedlają jasno sprecyzowany cel użytkownika.
  3. Dostarczają użytkownikowi szczegółowe wyniki wyszukiwania.
  4. Generują wartościowy ruch.
  5. Pozwalają na budowanie widoczności serwisu na niemal nieograniczoną liczbę fraz.
  6. Chronią przed skutkami wahań w rankingu wynikającymi z aktualizacji algorytmów.
  7. Pozwalają promować całą ofertę, a nie tylko wybrane elementy.
  8. Szybszy efekt pozycjonowania szerokiego niż w przypadku ogólnych, konkurencyjnych fraz.
Oczywiście, to tylko te najbardziej oczywiste argumenty przemawiające na korzyść fraz long tail. Warto również zaznaczyć, że przecież wyrażenia z długiego ogona zawierają w sobie często też frazę główną (ogólną) - a tym samym stanowią rozwiązanie typu 2w1.
Nie zapomnijmy też o bardzo ważnym trendzie, który jest niejako znakiem naszych czasów! Żyjemy w biegu, wszystko chcemy mieć podane na tacy, nie mamy czasu na przekilkiwanie się przez podstrony w poszukiwaniu tego, czego aktualnie potrzebujemy. Często też nie tracimy czasu na wpisywanie zapytań do wyszukiwarki Google i korzystamy z wyszukiwania głosowego - a to oznacza, że coraz częściej kierujemy do Google naprawdę długie i sprecyzowane zapytania. Frazy z długiego ogona i pozycjonowanie szerokie stanowią zatem odpowiedź także na coraz bardziej popularne wyszukiwanie głosowe.

Pozycjonowanie szerokie – czy rzeczywiście skuteczne?

Google co sekundę przetwarza ok. 40 000 zapytań użytkowników, ok. 15% z nich to całkiem nowe zapytania. Co ciekawe, ponad 50% wszystkich zapytań składa się z trzech i więcej słów (długi ogon)! Te liczby mówią same za siebie – pozycjonowanie szerokie w tych czasach jest niezastąpione!
Często pojawia się pytanie o to, czy ten model pozycjonowania na pewno jest skuteczny. Z pełną odpowiedzialnością za te słowa możemy powiedzieć:TAK. I TO BARDZO.
Google stale wprowadza zmiany w algorytmach i robi wszystko, co pozwala zwiększyć satysfakcję użytkownika z korzystania z wyszukiwarki internetowej. Ma on znaleźć dokładnie to, czego szuka i to bez większego nakładu czasu i pracy. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i mają ściśle określone oczekiwania, co odzwierciedlają kierowane przez nich do Google zapytania long tail – pozycjonowanie szerokie podaje im na wirtualnej tacy dokładnie to, czego szukają, co w większości przypadków kończy się oczekiwaną konwersją. A o to właśnie chodzi w pozycjonowaniu szerokim – o budowanie widoczności, która przekłada się na realny zysk firmy, a nie tylko cyferki w statystykach wyświetleń.

Long tail to nie wszystko!

Dobór odpowiednich fraz z długiego ogona to zaledwie początek pracy nad pozycjonowaniem szerokim witryny. Należy przy tym pamiętać, by dobierać te wyrażenia z głową - muszą one odzwierciedlać nie tylko oczekiwania użytkowników, ale też ofertę firmy. Nie ma chyba nic gorszego dla użytkownika niż wprowadzenie w błąd - budowanie widoczności na frazy z długiego ogona, które nie pokrywają się z realnym asortymentem spowoduje niezadowolenie i utratę zaufania do witryny nie tylko przez konsumenta, ale też algorytmy Google!
Co zatem zrobić, gdy już wiemy, jak dobrać frazy long tail i mamy dość długą listę rozbudowanych wyrażeń? W pozycjonowaniu szerokim kluczowe jest zaplanowanie contentu odpowiednio nasyconego wyrażeniami z długiego ogona. Opis strony głównej, kategorii, podkategorii, pojedynczych artykułów, wpisy blogowe... Możliwości na rozbudowę contentu jest naprawdę sporo!
Warto przy tym pamiętać, że same frazy to za mało, żeby wypozycjonować content. Zarówno użytkownicy, jak i algorytmy (szczególnie Panda!) biorą też pod uwagę inne aspekty contentu, tj. poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, aktualność informacji, angażujące treści, zawartość merytoryczną, konkretne informacje bez tzw. lania wody, naturalne nasycenie, prosty i zrozumiały język, unikalność - ogólnie mówiąc, przyda się tutaj profesjonalny SEO copywriting. Nie można pominąć także pozostałych aspektów związanych z pozycjonowaniem – linkowania, optymalizacji i wielu innych działań.

FAQ

  • Co to jest long tail?

    Jest to model pozycjonowania polegający na promocji całej oferty przy wykorzystaniu wielowyrazowych fraz, tj. long tail. Wyrażenia te nazywane są także długim ogonem, a ich zadaniem jest odzwierciedlenie jasno sprecyzowanych oczekiwań użytkowników i konkretnych, rozbudowanych zapytań kierowanych przez nich do wyszukiwarki Google. W tym modelu działania nie ograniczają się do wąskiej listy wyrażeń, a opierają się na niemal nieograniczonej liczbie fraz, które stale można rozbudowywać - stąd też określenie pozycjonowanie szerokie.

    Koncepcja długiego ogona została sformułowana przez redaktora naczelnego magazynu “Wired”, Chrisa Andersona, w 2004 roku. Nie odnosiła się ona bezpośrednio do pozycjonowania stron internetowych, a do ogólnej promocji asortymentu firm z szeroką ofertą. W jej myśl bardziej opłacalne jest promowanie wielu, niszowych produktów, aniżeli skupianie wszystkich działań na promocji bestsellerów. Okazuje się bowiem, że dzięki rzadziej poszukiwanym przez konsumentów produktom można osiągnąć znacznie większy dochód.

  • Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?

    Pozycjonowanie szerokie wyróżnia przede wszystkim kwestia wyrażeń kluczowych. W tym modelu stawia się na niemal nieograniczoną liczbę fraz składających się z minimum 3 słów (długi ogon). Dzięki temu są precyzyjne i stanowią odpowiedź na konkretne oczekiwania użytkownika. Model ten wyróżnia się:

    • większą szansą dotarcia do grupy docelowej,
    • większym wskaźnikiem konwersji i mniejszym wskaźnikiem odrzuceń => wartościowym ruchem,
    • niższymi kosztami promocji (frazy long tail są mniej konkurencyjne niż ogólne),
    • prostym sposobem na skuteczne linkowanie wewnętrzne,
    • krótszym czasem oczekiwania na efekty,
    • odpornością na aktualizacje Google i wahania rankingu,
    • zwiększeniem wartości strony w “oczach” algorytmów,
    • stabilnym efektem.

    Dodatkowo, w pozycjonowaniu szerokim nie skupiamy się na ograniczonej liście wyrażeń. Promocja opiera się na chmurze jak największej liczby fraz z długiego ogona związanych z daną działalnością. Pozwalają one na promocję całego serwisu, w każdej chwili można tę listę rozbudować o kolejne wyrażenia.

    Co więcej, taka promocja na wiele rozbudowanych wyrażeń zwiększa ogólną widoczność serwisu w SERP-ach. A co to oznacza? A chociażby to, że im częściej dana strona będzie się pojawiała na różne zapytania związane z daną branżą, tym większa szansa na to, że zostanie ona uznana za godną zaufania, a także zyska wizerunek eksperta!

  • Kiedy wybrać pozycjonowanie na długi ogon?

    Model pozycjonowania szerokiego tak naprawdę nie zna ograniczeń i dlatego skierowany jest do każdego, komu zależy na zwiększeniu widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google przekładającej się na realny zysk firmy. W szczególności strategia oparta na wykorzystaniu szerokiego zakresu fraz long tail polecana jest firmom z rozbudowaną ofertą i zawartością witryny. Mowa przede wszystkim o:

    • branży e-commerce,
    • serwisach informacyjnych,
    • agregatorach ofert,
    • portalach z dużą liczbą podstron.

    Dodatkowo, pozycjonowanie na długi ogon sprawdzi się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużą konkurencją w branży, a także wtedy, gdy dysponujemy mniejszym budżetem na działania promocyjne.

    Strategia pozycjonowania szerokiego pozwala wykorzystać maksymalnie potencjał całej witryny i to przy stosunkowo niskich kosztach, a zatem warto ją wybrać niezależnie od tego, w jakiej branży działamy.

Pozycjonowanie szerokie a e-commerce

W ostatnim czasie branża e-commerce coraz bardziej przybiera na sile. Wiele sklepów przenosi swoją działalność do sieci bądź też rozszerza działalność stacjonarną o sklep online – zatem konkurencja na tym rynku stale rośnie. Natomiast konsumenci często decyzje zakupowe poprzedzają skierowaniem zapytania zakupowego do Google. Dlatego można śmiało stwierdzić, że w dzisiejszych czasach branża e-commerce nie jest w stanie przetrwać bez promocji w sieci.
Asortyment sklepu online często bywa bardzo zróżnicowany - nawet w sklepie z odzieżą damską mamy do czynienia z wieloma różnymi produktami. Do tego, konkurencja jest ogromna. Dlatego, zamiast tracić czas na promowanie ogólnych fraz typu “butik damski”, warto od razu skorzystać z pozycjonowania szerokiego dla e-commerce, które pozwoli trafić do zdecydowanego klienta. Promocja na chmurę wyrażeń z długiego ogona sprawi, że klient poczuje się w pełni zrozumiany i dostanie na wirtualnej tacy dokładnie ten produkt, którego szuka – a stąd już krótka droga do dokonania transakcji!
Mając na uwadze szczególne potrzeby branży e-commerce, przygotowaliśmy specjalną ofertę pozycjonowania szerokiego dla e-sklepów, która stawia na długofalowe efekty, zwiększenie rozpoznawalności marki, dotarcie do zdecydowanych klientów, a także zwiększenie sprzedaży.

Frazy z długiego ogona a współczynnik konwersji

Pozycjonowanie szerokie przekłada się na zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jednak Ciebie, tj. właściciela firmy, zapewne interesują konkrety takie jak przełożenie na konwersję - czyli pożądane zachowanie konsumenta (np. w postaci dokonania zakupu, zapisu do newslettera, podjęcia kontaktu z przedstawicielem firmy, wykupienia dostępu do treści płatnych, pobrania materiałów, udostępnienia treści i nie tylko). Zatem spieszymy z wyjaśnieniami
Użytkownik, który kieruje do wyszukiwarki Google szczegółowe zapytanie składające się z minimum kilku słów (long tail), zazwyczaj znajduje się na dalszym etapie procesu zakupowego niż ten, który wpisuje krótkie, ogólne frazy. Jego oczekiwania są jasno sprecyzowane, dlatego też oczekuje dokładniejszych wyników (prawdopodobnie jest też zdecydowany na dokonanie zakupu). Jeśli je dostanie, jest duża szansa na to, że zostanie na stronie i dokona transakcji bądź też podejmie inne działanie.
W pozycjonowaniu szerokim i wykorzystaniu fraz z długiego ogona nie chodzi o to, żeby tylko pojawić się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania, ale żeby ta obecność w SERP-ach przełożyła się na konkretne działanie użytkownika i wymierny zysk dla firmy - i tym z chęcią zajmą się dla Ciebie specjaliści z Sunrise System.
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się