
Na czym polega pozycjonowanie szerokie?
Użytkownicy wyszukiwarki internetowej mają coraz większe i coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania. Nie chcą też tracić czasu na przeklikiwanie się przez różne strony/podstrony w poszukiwaniu tego, czego aktualnie potrzebują. Dlatego kierują do Google bardzo sprecyzowane zapytania, które składają się z minimum kilku wyrazów - w świecie SEO określane są one jako frazy long tail, czyli z długiego ogona.Sprawdzimy Twoją stronę WWW i przygotujemy dla Ciebie ofertę
Zalety pozycjonowania szerokiego
Nie jest tajemnicą, że sprostanie oczekiwaniom współczesnego konsumenta stanowi nie lada wyzwanie. Konkurencja nie śpi, a to oznacza, że należy skupić się zarówno na budowaniu jak najwyższej jakości i szerokiego asortymentu, jak i jego promocji. Z pomocą przychodzi pozycjonowanie szerokie ze swoimi licznymi zaletami.Frazy long tail są mniej konkurencyjne niż te ogólne. Są to często wyrażenia niszowe, a to oznacza, że oparte na nich działania mają większe szanse powodzenia niż w przypadku pozycjonowania tradycyjnego. To z kolei wiąże się nie tylko z większą widocznością witryny czy też lepszą pozycją w rankingu, ale też z realną szansą na dotarcie do zdecydowanego klienta o bardzo sprecyzowanych oczekiwaniach.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że frazy mniej konkurencyjne nie oznaczają fraz gorszych. Po prostu, wiele firm wciąż stawia na tradycyjny model pozycjonowania na ogólne zapytania typu „zasłony”. Ich wypromowanie bywa bardzo czasochłonne i kosztowne, a nakład włożonej pracy często się nie zwraca – wysokie pozycje na ogólne, konkurencyjne frazy niekoniecznie wiążą się ze spełnieniem oczekiwań klienta, a tym samym z przełożeniem pozycji na zysk firm. Bo przecież, użytkownik wpisujący do wyszukiwarki Google pojedyncze słowo „zasłony” niekoniecznie jest zainteresowany ich kupnem – może szuka inspiracji do samodzielnego uszycia zasłon, a może tylko szuka informacji na temat tego produktu i to niekoniecznie w celu dokonania zakupu, a na przykład napisania artykułu o zasłonach.
Stąd też szeroka promocja na niszowe, rozbudowane wyrażenia z długiego ogona daje nam większe szanse na dotarcie do klienta zdecydowanego i to przy nieco mniejszym nakładzie czasu.
Wyrażenia z długiego ogona precyzyjnie odpowiadają na potrzeby użytkownika. Skoro wpisuje on w wyszukiwarkę Google hasło „sklep internetowy z fuksjowymi zasłonami zaciemniającymi na taśmie 140 x 200 cm”, to znaczy, że ma on ściśle sprecyzowane oczekiwania oraz dokładnie wie, czego szuka i prawdopodobnie jest zdecydowany na zakup. Dlatego, jeśli podamy mu na tacy stronę, gdzie znajdzie te konkretne zasłony, istnieje duża szansa, że dokona ich zakupu. Wszak, po tego typu zapytaniach z długiego ogona widać, że użytkownik ma jasno sprecyzowany cel, a nie że dopiero rozgląda się za zasłonami.
W pozycjonowaniu szerokim nie chodzi przecież tylko o to, żeby wybić się w organicznych wynikach wyszukiwania. Owszem, jest to jeden z celów, aczkolwiek nadrzędnym celem jest zysk. Stąd też ważne jest zdobywanie wartościowego ruchu, a ten pozyskamy, odpowiadając na wyraźnie sprecyzowane oczekiwania klienta. Zdecydowanie zmniejsza to ryzyko, że użytkownik wejdzie na naszą stronę i za chwilę ją zamknie, bez podejmowania jakiegokolwiek działania (włożenie produktu do koszyka, zakup, kontakt, zapis do newslettera, itp.).

Pozycjonowanie szerokie nie lubi ograniczeń. Dlatego nie skupia się - w przeciwieństwie do modelu tradycyjnego – na pojedynczych podstronach, a na całym serwisie. Dzięki promowaniu niemal nieograniczonej liczby fraz long tail powiązanych z zawartością całego serwisu, budujemy lepszą widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
I – co niezwykle istotne - dzięki budowaniu widoczności na szeroki zakres wyrażeń z długiego ogona zapewnimy stronie większą odporność na aktualizacje Google, które czasami potrafią nieźle namieszać w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że Google stale wprowadza udoskonalenia algorytmów i prowadzi wiele testów, wprowadza też aktualizacje - często w ogóle o nich nie informując. A może się zdarzyć, że niespodziewana zmiana w wyszukiwarce okaże się niezwykle bolesna dla witryny i spowoduje niekorzystne wahania w rankingu.
Pozycjonowanie szerokie stanowi w tym przypadku nasz parasol bezpieczeństwa - jeśli wypromujemy serwis na wiele wyrażeń long tail, nagłe aktualizacje nie pomieszają nam szyków (utrata widoczności nawet na kilka fraz nie wpłynie wtedy znacząco na ogólną widoczność serwisu wypromowanego na szeroki zakres wyrażeń z długiego ogona).
Skorzystaj z naszego autorskiego narzędzia, uzyskasz informacje w niecałą minutę!
Kiedy pozycjonowanie szerokie przyniesie największe korzyści?
Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?
Wniosek
Dla kogo pozycjonowanie szerokie?
- branży e-commerce,
- agregatorach ofert,
- serwisach informacyjnych
- oraz różnego rodzaju witrynach, które posiadają rozbudowaną ofertę i dużą liczbę podstron.
Dlaczego warto tworzyć długi ogon?

- Są mniej konkurencyjne, a tym samym ich wypromowanie jest mniej kosztowne i czasochłonne.
- Odzwierciedlają jasno sprecyzowany cel użytkownika.
- Dostarczają użytkownikowi szczegółowe wyniki wyszukiwania.
- Generują wartościowy ruch.
- Pozwalają na budowanie widoczności serwisu na niemal nieograniczoną liczbę fraz.
- Chronią przed skutkami wahań w rankingu wynikającymi z aktualizacji algorytmów.
- Pozwalają promować całą ofertę, a nie tylko wybrane elementy.
- Szybszy efekt pozycjonowania szerokiego niż w przypadku ogólnych, konkurencyjnych fraz.
Pozycjonowanie szerokie – czy rzeczywiście skuteczne?
Long tail to nie wszystko!
FAQ
- Co to jest long tail?
Jest to model pozycjonowania polegający na promocji całej oferty przy wykorzystaniu wielowyrazowych fraz, tj. long tail. Wyrażenia te nazywane są także długim ogonem, a ich zadaniem jest odzwierciedlenie jasno sprecyzowanych oczekiwań użytkowników i konkretnych, rozbudowanych zapytań kierowanych przez nich do wyszukiwarki Google. W tym modelu działania nie ograniczają się do wąskiej listy wyrażeń, a opierają się na niemal nieograniczonej liczbie fraz, które stale można rozbudowywać - stąd też określenie pozycjonowanie szerokie.
Koncepcja długiego ogona została sformułowana przez redaktora naczelnego magazynu “Wired”, Chrisa Andersona, w 2004 roku. Nie odnosiła się ona bezpośrednio do pozycjonowania stron internetowych, a do ogólnej promocji asortymentu firm z szeroką ofertą. W jej myśl bardziej opłacalne jest promowanie wielu, niszowych produktów, aniżeli skupianie wszystkich działań na promocji bestsellerów. Okazuje się bowiem, że dzięki rzadziej poszukiwanym przez konsumentów produktom można osiągnąć znacznie większy dochód.
- Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?
Pozycjonowanie szerokie wyróżnia przede wszystkim kwestia wyrażeń kluczowych. W tym modelu stawia się na niemal nieograniczoną liczbę fraz składających się z minimum 3 słów (długi ogon). Dzięki temu są precyzyjne i stanowią odpowiedź na konkretne oczekiwania użytkownika. Model ten wyróżnia się:
- większą szansą dotarcia do grupy docelowej,
- większym wskaźnikiem konwersji i mniejszym wskaźnikiem odrzuceń => wartościowym ruchem,
- niższymi kosztami promocji (frazy long tail są mniej konkurencyjne niż ogólne),
- prostym sposobem na skuteczne linkowanie wewnętrzne,
- krótszym czasem oczekiwania na efekty,
- odpornością na aktualizacje Google i wahania rankingu,
- zwiększeniem wartości strony w “oczach” algorytmów,
- stabilnym efektem.
Dodatkowo, w pozycjonowaniu szerokim nie skupiamy się na ograniczonej liście wyrażeń. Promocja opiera się na chmurze jak największej liczby fraz z długiego ogona związanych z daną działalnością. Pozwalają one na promocję całego serwisu, w każdej chwili można tę listę rozbudować o kolejne wyrażenia.
Co więcej, taka promocja na wiele rozbudowanych wyrażeń zwiększa ogólną widoczność serwisu w SERP-ach. A co to oznacza? A chociażby to, że im częściej dana strona będzie się pojawiała na różne zapytania związane z daną branżą, tym większa szansa na to, że zostanie ona uznana za godną zaufania, a także zyska wizerunek eksperta!
- Kiedy wybrać pozycjonowanie na długi ogon?
Model pozycjonowania szerokiego tak naprawdę nie zna ograniczeń i dlatego skierowany jest do każdego, komu zależy na zwiększeniu widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google przekładającej się na realny zysk firmy. W szczególności strategia oparta na wykorzystaniu szerokiego zakresu fraz long tail polecana jest firmom z rozbudowaną ofertą i zawartością witryny. Mowa przede wszystkim o:
- branży e-commerce,
- serwisach informacyjnych,
- agregatorach ofert,
- portalach z dużą liczbą podstron.
Dodatkowo, pozycjonowanie na długi ogon sprawdzi się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużą konkurencją w branży, a także wtedy, gdy dysponujemy mniejszym budżetem na działania promocyjne.
Strategia pozycjonowania szerokiego pozwala wykorzystać maksymalnie potencjał całej witryny i to przy stosunkowo niskich kosztach, a zatem warto ją wybrać niezależnie od tego, w jakiej branży działamy.
Pozycjonowanie szerokie a e-commerce

Frazy z długiego ogona a współczynnik konwersji
