Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 01:40 min Ikona 21.05.2013

Search Quality Rating Guidelines – Google ujawnia wytyczne ws. oceny jakości stron

Do tej pory informacje o zespole oceniającym jakość stron www pojawiały w nieoficjalnych przeciekach, samo Google nie chciało też się przyznać do istnienia ściśle tajnego dokumentu. Materiał zawiera m. in. informacje, jak Google znajduje, a następnie indeksuje strony w wynikach wyszukiwania oraz w jaki sposób decyduje, która ze stron jest bardziej istotna i trafna dla wprowadzonej przez użytkownika frazy.

 

Cały zbiór wytycznych powstał w celu walki z internetowym spamem i prowadzić ma do wykluczenia z wyników wyszukiwania bezużytecznych witryn, których jedynym celem jest dowartościowywanie innych stron – np. wspierając ich pozycjonowanie.

Na podstawie obszernych wytycznych (dokument zawiera 161 stron, opublikowana wersja jest nieco okrojona, bo ma ich tylko 43), pracownicy Google muszą zdecydować, czy docelowa strona jest dla użytkownika przydatna w kontekście wpisywanego przez niego wyrażenia. Aby określić przydatność wyników wyszukiwania, trzeba określić, jaki charakter ma wpisywana fraza.

Może to być zapytanie akcji – kiedy internauta poszukuje stron, na których może pobrać plik, złożyć zamówienie itd. Drugim typem jest zapytanie informacyjne, czyli poszukiwanie informacji na dany temat. Innym jest zapytanie nawigacyjne – pozwalające trafić na konkretną stronę.

 

Co jednak zrobić, kiedy wpisywana fraza ma więcej niż jedno znaczenie?
Aby uniknąć nieścisłości, wytyczne przewidują kilka oznaczeń:
dominujące – znaczenie nasuwające się do głowy jako pierwsze;
powszechne – kiedy żadne ze znaczeń nie jest dominujące;
mało istotne – rzadziej używane znaczenie danego wyrażenia lub słowa.

Przewidywanych jest również 6 ocen określających wartość strony dla danego zapytania. Strona może być zatem:

istotna – zapytanie wskazuje, że internauta chciał trafić właśnie na tę stronę; tylko jedna strona może otrzymać taką ocenę;
przydatna – strona wysokiej jakości, przydatna dla większości użytkowników wpisujących dane wyrażenie;
odpowiednia – strony przydatne, ale mniej obszerne i pochodzące z niepewnych źródeł;
œśrednio przydatna – strony powiązane bardzo luźno z wpisywanym wyrażeniem; strony mogą być niskiej jakości, a treść jest dość ogólna;
nie na temat – brak powiązań z wpisywaną frazą, strona zupełnie nieprzydatna dla użytkownika. Ocena przyznawana jest witrynom wprowadzającym w błąd, skupiającym się głównie na reklamach;
brak oceny – strony w trakcie budowy lub niedziałające.

Dodatkowo strona może również otrzymać znacznik określający, czy jest wartościowa dla użytkownika i nie została założona wyłącznie dla celów zarobkowych, są to kolejno:
nie spam -> prawdopodobnie spam -> spam -> strona szkodliwa -> brak oceny.

 

Przy oznaczaniu stron jako spam zespół oceniających zwraca uwagę m. in. na ukryte teksty – tzn. takie, które są niewidoczne, zlewające się z tłem, ustawione poza widokiem użytkownika. Innym krytycznie ocenianym działaniem jest przesycenie strony słowami kluczowymi – zdarzają się wielokrotne powtórzenia, a teksty są wyłącznie zlepkiem wyrażeń kluczowych.

 

Negatywnie postrzegane są również podchwytliwe przekierowania wprowadzające w błąd roboty indeksujące, celowe tworzenie domen z literówkami, których właściciele liczą na pomyłkę przy wpisywaniu adresu dużo popularniejszej strony itd.

Warto więc przy tworzeniu strony i jej pozycjonowaniu nie skupiać się wyłącznie nad dopasowywaniem jej pod algorytm, bo czasami można przesadzić, ale przede wszystkim sprawić, by była funkcjonalna i atrakcyjna dla użytkownika.

 

Cały dokument udostępniony przez Google znajdziesz tutaj.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak skracać linki, by zachęcały do klikania? Ikona 4:40 min 22.05.2023

Jak skracać linki, by zachęcały do klikania?

Często okazuje się, że linki są za długie i zajmują zbyt wiele miejsca we wpisach w social mediach albo wiadomościach wysyłanych do klientów. Nie wyglądają estetycznie, a przez to nie zachęcają do klikania. Jest na to sposób – skracanie linków przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55