Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Pisaliśmy już o mikromomentach, czyli precyzyjnym zrozumieniu intencji użytkownika oraz ich podziale na 4 podstawowe kategorie – „chcę wiedzieć”, „chcę kupić”, „chcę zrobić” i „chcę iść”. Zróżnicowane potrzeby konsumentów oraz chęć ich zaspokojenia sprawia, że to właśnie w Internecie szukamy odpowiedzi na zadawane sobie pytania.
Dotyczy to także firm lokalnych – w szczególności w przypadku pytań „I want to go” oraz „I want to buy”. Dlatego po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania odnośnie naszej branży i miasta oraz trafieniu użytkowników na naszą stronę, warto zadbać o to, aby znaleźli na niej interesujące ich treści, które staną się rozwiązaniem konkretnych problemów lub zaspokojeniem potrzeb.
Jak tego dokonać? Przede wszystkim przywiązując dużą wagę do podstawowych treści znajdujących się na stronie, których znaczenie jest często bagatelizowane. Oto najważniejsze z nich:
Najbardziej podstawowe, a przy tym chyba najważniejsze informacje, które powinny znaleźć się na każdej stronie internetowej, to nazwa firmy, jej adres oraz numer telefonu. Jednak poza samym umieszczeniem danych kontaktowych, należy zadbać także o to, aby znajdowały się one w łatwym do odnalezienia oraz widocznym miejscu.
Dodatkowo trzeba również pamiętać o ujednoliceniu danych teleadresowych w całej witrynie (zakładce Kontakt, stopce czy Regulaminie), gdyż nieaktualny numer telefonu bądź niepełny adres może wprowadzać Klientów w błąd oraz powodować niepotrzebne zamieszanie.
Poprawnie uzupełnione informacje kontaktowe są szczególnie ważne w przypadku firm posiadających swoje lokalne oddziały. Tak więc, warto zadać sobie odrobinę więcej trudu i uzupełnić NAP także o wskazówki dojazdu, mapę, zdjęcia przedstawiające zewnętrzny wygląd firmy, wszystkie dostępne metody kontaktu, a także godziny otwarcia.
Rzeczą do której często nie przykłada się zbyt dużej wagi, a która może mieć bardzo duży wpływ na postrzeganie firmy (szczególnie takiej mającej swoje fizyczne siedziby) przez Klientów, jest ustalenie wewnętrznej polityki obsługi. Okazuje się, że większość skarg konsumentów związana jest z zachowaniem pracowników w stosunku do Klientów.
Aby zadbać o jak najlepszą reputację firmy, trzeba pomyśleć o opracowaniu treści, które instruowałyby pracowników, jak powinny wyglądać kontakty z Klientami, a także przedstawiały standardy odnośnie ubioru, wizerunku firmy czy dozwolonych podczas pracy zachowań.
O ile polityka obsługi Klienta stanowi rodzaj dokumentu wewnątrzfirmowego, o tyle tzw. prawa Klienta, powinny znaleźć stałe miejsce na stronie internetowej każdego przedsiębiorstwa, sklepu czy restauracji. Konsumenci powinni znaleźć w nich między innymi przysługujące im przywileje, takie jak możliwość reklamacji, korzystanie z gwarancji, zasady zwrotu towarów bądź standardy obsługi, których mogą oczekiwać od danej firmy.
Konsumentów, którzy odwiedzają strony internetowe, w dużym uproszczeniu można podzielić na dwie grupy:
– osoby, które szybko chcą znaleźć interesujące ich informacje związane z daną działalnością,
– użytkowników, którzy chcą dokładniej przyjrzeć się temu, co ma im do zaoferowania konkretna firma.
Aby sprostać oczekiwaniom obydwu grup należy zadbać o to, aby strona główna w jasny i zrozumiały sposób informowała o działalności firmy, a także zawierała przejrzyste menu, które pozwala na łatwe poruszanie się po witrynie oraz zachęca do jej dalszego przeglądania. Dodatkowo treści na stronie powinny być regularnie aktualizowane, zmieniane i wzbogacane, tak aby witryna zawsze przyciągała uwagę oraz nie stała się statyczna. Lokalny rynek potrafi być bardzo konkurencyjny, dlatego należy dokładać wszelkich starań, aby wyróżnić się w swojej branży.
Rzecz banalna, ale niestety często niedoceniania. Nie wystarczy przygotować listy sprzedawanych produktów i świadczonych usług oraz umieścić ją na stronie, aby zainteresować swoją ofertą potencjalnych Klientów. Wchodząc na stronę internetową w poszukiwaniu konkretnego towaru lub usługi, szukamy dokładnych informacji na ich temat. Tak więc na podstronie produktowej lub ofertowej powinny znaleźć się takie szczegóły jak:
– specyfikacja techniczna produktu, – dokładny opis usługi, – cena, – zdjęcia lub treści wideo, – opinie i ocena, – informacje na temat gwarancji.
Mają bardzo duże znaczenie wizerunkowe oraz stanowią cenną informację dla potencjalnych Klientów, a także prowadzą do zwiększenia ich zaufania. Dzieje się tak dlatego, że większość konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej zdaje się na przeczytane w Internecie opinie. Ponadto sama wyszukiwarka Google lepszym okiem spogląda na witryny, posiadające recenzje bądź referencje, gdyż poprawia to ich reputację, a także wiarygodność.
Jeżeli firma posiada kilka różnych lokalizacji, warto nie tylko uwzględnić tę informację na stronie, ale także zadbać o jak najlepsze zaprezentowanie konkretnych siedzib. Na przykład jeżeli mamy do czynienia z siecią sklepów lub restauracji, korzystnie jest przedstawić opinie Klientów na temat konkretnego lokalu, umieścić zdjęcia z jego wnętrza, pomocne wskazówki na temat dojazdu, bezpośredni kontakt, czy też innego rodzaju informacje, które umożliwią konsumentom lepsze zapoznanie się z tym miejscem.
Na atrakcyjność strony internetowej, a także jej przydatność dla konsumentów, poza wymienionymi informacjami wpływ mają także takie treści jak:
1. FAQ czyli najczęściej zadawane pytania – stanowią prawdziwą skarbnicę wiedzy dla Klientów, gdyż dostarczają wielu cennych informacji m.in. na temat działalności firmy, form dostawy, rodzajów płatności, a także charakterystyki produktów i usług. Ze względu na duży potencjał tej podstrony, warto stale ją rozwijać oraz uzupełniać o nowe informacje, będące odpowiedzią na aktualne pytania Klientów.
2. „O nas” – warto umieścić tutaj informacje na temat powodów założenia i historii firmy, jej celów i misji, przedstawić zespół tworzących ją osób, a także pochwalić się zdobytymi nagrodami lub certyfikatami.
3. CTA czyli wezwania do działania – forma atrakcyjniejszego przekazania informacji, która ma na celu skłonienie Klientów do podjęcia jakichś kroków. Może przybrać formę np. formularza, czatu z pracownikiem, ankiety, wirtualnego spaceru po siedzibie firmy, okienka na zostawienie komentarza lub zachęty do wzięcia udziału w organizowanym wydarzeniu.
Praktycznie codziennie szukamy firm w naszej okolicy, które będą w stanie zaoferować nam konkretne produkty lub usługi. Firmy działające lokalnie, poprzez dbanie o wygląd swoich stron internetowych oraz przydatność i aktualność znajdujących się na nich informacji, zwiększają swoje szanse na to, że dotrą z ofertą do nowych Klientów. Dlatego prowadząc własną witrynę, stale trzeba dążyć do tego, aby proponowane przez nas treści były jak najbardziej atrakcyjne i wyróżniały naszą ofertę, spośród innych dostępnych w okolicy.
Źródła: Moz
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: