Ze standardowym przykładem serwisu internetowego zbudowanego na ramkach, mamy do czynienia, gdy widzimy okno przeglądarki podzielone na dwie części: po lewej stronie menu z linkami do podstron, zajmuje około 1/5 szerokości okna, a w pozostałej części, po prawej, wyświetlana jest treść serwisu. Dodatkowo może się ”rzucić w oczy” grafika, która w przypadku stron budowanych w ramkach, rzadko bywa atrakcyjna.
Zalety
Niewątpliwą zaletą ramek jest możliwość nawigacji po stronie internetowej w jednym oknie przeglądarki, na tym jednak kończą się zalety tej metody budowania stron internetowych – nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania.
Wady
Z wykorzystaniem ramek związane są niewątpliwie wady, które bezpośrednio wpływają na ich użyteczność zarówno dla użytkownika strony internetowej (trudności z dodaniem strony do ulubionych, utrudnione drukowanie zawartości strony internetowej), dla robotów wyszukiwarek (problemy z indeksowaniem strony), jak również dla użytkowników i robotów wyszukiwarek (wolne ładowanie strony internetowej). A więc pozycjonowanie rzadko przynosi spodziewany efekt w przypadku stron zbudowanych właśnie na ramkach.
Dostosowanie do wymogów wyszukiwarek
Skupiając się na kwestii optymalizacji pod przyszłą promocję strony w wyszukiwarkach, czyli pozycjonowanie, należy niewątpliwie polecić generalną modernizację strony internetowej, jeżeli jest ona zbudowana na ramkach. Roboty wyszukiwarek mają spory problem z indeksowaniem stron, które jako treść otwierają w ramce plik. Jedyna komenda, którą w chwili odwiedzania strony widzi robot wyszukiwarki, to przykładowo:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC „-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN”><HTML><HEAD><TITLE>Tytuł strony internetowej</TITLE></HEAD><FRAMESET cols=”20%, 80%”><FRAMESET rows=”100, 200″><FRAME src=”plik1.html”><FRAME src=”plik2.html”></FRAMESET><FRAME src=”plik3.html”></FRAMESET></HTML>
gdzie pliki: plik1.html / plik2.html / plik3.html będą wczytywane w okno przeglądarki.
Jak widać, takie rozwiązanie nie daje robotom wyszukiwarek odpowiedniej lektury, którą mogą docenić i dzięki której zostanie doceniona również nasza strona internetowa w rankingu wyszukiwarki.
Rozsądnym rozwiązaniem, jest umieszczenie w kodzie strony znaczników, które będą zawierały cenną lekturę dla robotów wyszukiwarek: Treść. Takie rozwiązanie ma dodatkową zaletę. Nie wszystkie przeglądarki internetowe poprawnie czytają strony zbudowane na ramkach, a w takim przypadku, w przeglądarce umieszczona zostanie treść znajdująca się w znacznikach Treść.
W znacznikach oprócz treści, należy umieścić również linki do podstron, które mają zostać zindeksowane. Nie należy o tym zapominać, ponieważ nawet po wczytaniu treści z pliku, który będzie otworzony w ramce, robot wyszukiwarki nie będzie miał jak z tej strony przejść na kolejne, jeżeli nie będą one zawierały bezpośredniego linku. W ten sposób wzbogacony kod strony internetowej zbudowanej na ramkach powinien wyglądać, jak w podanym poniżej przykładzie:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC „-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN”
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Tytuł strony internetowej</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET cols=”20%, 80%”>
<FRAMESET rows=”100, 200″>
<FRAME src=”plik1.html”>
<FRAME src=”plik2.html”>
</FRAMESET>
<FRAME src=”plik3.html”>
<NOFRAMES>
<P>Tutaj trochę tekstu, którym będą mogły się zająć roboty.
Poniżej możemy w punktach wymienić ważne linki do podstron:
<UL>
<LI><A href=”plik1.html”>Anchor text – nazwa linku nr 1</A>
<LI><A href=”plik2.html”>Anchor text – nazwa linku nr 2</A>
<LI><A href=”plik3.html”>Anchor text – nazwa linku nr 3</A>
</UL>
</NOFRAMES>
</FRAMESET>
</HTML>
Nietrudno jest zauważyć, że nie da się, stosując tą metodę, umieścić treści wszystkich podstron serwisu internetowego między znacznikami Treść.
Jest to rozwiązanie doraźne i ma na celu jedynie poprawienie potencjału strony internetowej w pozycjonowaniu, jednak jej maksymalne możliwości można osiągnąć jedynie rezygnując z przestarzałej metody budowania stron jaką są ramki i skorzystanie z najnowszych standardów budowania stron internetowych, które sprawiają, że strona jest przyjazna zarówno dla użytkownika serwisu, jak i dla odwiedzających serwis robotów wyszukiwarek internetowych.