Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:55 min Ikona 26.09.2017

Pierwsze wrażenie, czyli jak napisać ciekawy wstęp do swojego tekstu

Najchętniej kupowaną książką na świecie, poza Koranem i Biblią (nikt nie posiada do nich praw autorskich) jest Księga Rekordów Guinnessa. Jaki jest jej fenomen? Być może fakt, że można dowiedzieć się z niej o setkach niesamowitych, często absurdalnych rekordach sprawia, że ta pozycja jest tak poczytna.

Żeby napisać tekst, który będzie czytany, musimy zaciekawić treścią. Jednak, aby tak było, najpierw należy stworzyć idealny wstęp.

Znasz osobę, która nie ma z tym problemu? My znamy kilka, jednak większość z naszych znajomych najczęściej skarży się właśnie na nieumiejętność stworzenia odpowiedniego wprowadzenia. W przeszłości dotyczyło to rozpoczęcia wypracowania w szkole, obecnie ta blokada pisarska pojawia się podczas rozpoczynania artykułu w gazecie, czy pisania jakiegokolwiek innego wstępu.

Właśnie dlatego postanowiliśmy przedstawić Wam kilka wskazówek dotyczących tego, jak dobrze zacząć tekst na bloga, na stronę internetową swojej firmy, czy gdziekolwiek indziej, gdzie tekst ma największe znaczenie.

man-and-woman-shout-into-megaphone-funny-vector-illustration-in

Zaintryguj cytatem

Nie będę ukrywał: jestem pensjonariuszem zakładu dla nerwowo chorych, mój pielęgniarz obserwuje mnie, bodaj na chwilę nie spuszcza z oka; w drzwiach bowiem jest judasz, a oko pielęgniarza ma w sobie ów brąz, który mnie, niebieskookiego, nie potrafi przejrzeć.

Tak rozpoczyna się „Blaszany bębenek” – powieść niemieckiego pisarza Guntera Grassa. Wypowiedź głównego bohatera, który już w pierwszych linijkach tekstu mówi, kim jest i gdzie się znajduje intryguje i sprawia, że chce się poznać dalszy ciąg jego opowieści.

Wykorzystanie tego cytatu w swoim wstępie z pewnością zaintryguje czytelników. Pod warunkiem oczywiście, że chociaż w niewielkim stopniu będzie on nawiązywał do dalszej treści. Cytat musi być ciekawy, kontrowersyjny i powinien wzbudzać emocje – obojętnie, czy będą to pozytywne odczucia, czy też oburzenie lub złość. W przeciwnym razie, z nijakiego cytatu lepiej zrezygnować i rozpocząć pisanie w inny sposób.

Zwróć się bezpośrednio do odbiorcy


Czy wiedziałeś o tym, że kiedy ośmiornica głoduje, potrafi zjeść własną mackę?
Takie zdanie brzmi przyjaźniej niż suchy fakt: Ośmiornica kiedy głoduje, potrafi zjeść własną mackę.

To tylko niuans, który może wydawać się nieważny, jednak bezpośredni zwrot do potencjalnego czytelnika ma duże znaczenie. Odbiorca, do którego się zwrócisz bedzie miał poczucie, że artykuł był pisany właśnie z myślą o nim. Co za tym idzie, podświadomie poczuje się ważniejszy i chętniej przeczyta dalszy ciąg.

W tym przykładzie została wykorzystana jeszcze jedna wskazówka – zastosowanie pytania. Rozpoczęcie tekstu w formie zaskakującego pytania z pewnością przyciągnie czytelnika. Dzięki formie pytającej, prowokujesz odbiorcę do odpowiedzi przez co angażujesz go i zachęcasz do dalszego czytania.

Zainteresuj nietypową ciekawostką

Ludzie uwielbiają ciekawostki. Jeśli już we wstępie poinformujesz czytelnika o czymś zabawnym, a przy tym interesującym, odbiorca z pewnością będzie chciał sprawdzić, czym jeszcze go zaskoczysz.

W tym przypadku, znowu w grę wchodzą emocje i zastosowanie tzw. efektu Restorff’a polegającego na tym, że ludzie o wiele łatwiej zapamiętują informacje nietypowe, niż te przewidywalne.

Dlatego rozpoczęcie swojego tekstu informacją o tym, że kacze kwakanie nie odbija się echem i nikt jeszcze nie wyjaśnił, dlaczego lub, że w Singapurze jest zabronione żucie gumy, z pewnością zaintryguje do dalszego czytania, pod warunkiem, że autor umiejętnie połączy ciekawostkę z głównym tematem artykułu.

Zastosuj narrację i zachęć fascynującą historią

Stalin napełnił nasze kieliszki i nastawił płytę, była to śliczna gruzińska pieśń ludowa, ale grana przez niego raz po raz, szybko straciła swój urok. Stalin wychylał kieliszki jeden po drugim, a po chwili zaczął tańczyć. Był to widok wstrętny, a im więcej nasz gospodarz pił, tym straszniej wyglądał. Wybuchał śmiechem, miotając się po kabinie i przytupując zupełnie nie w takt. Najbardziej przerażające było to,  że mimo zamroczenia alkoholem Stalin cały czas obserwował moją reakcję.”

Tak rozpoczyna się jeden z artykułów na stronie o ciekawostkach historycznych. Po pierwsze autor rozpoczyna swój wstęp interesującą narracją, po drugie wstawia cytat Aino Kuusinen będący ciekawym opisem jednej z przygód Józefa Stalina.

Zastosowanie klasycznej narracji, która już od pierwszych zdań pokazuje, że dalszy ciąg będzie interesujący to zabieg skutecznie zatrzymujący czytelnika przy tekście.

 

Rozpoczynaj  efektownie

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze – to powszechna prawda, która swoje odzwierciedlenie ma również w świecie treści. Zatem chcąc stworzyć dobry tekst, musimy pamiętać o tym, że wstęp jest jednym z jego najważniejszych elementów.

Przedstawiliśmy Wam tylko kilka z wielu pomysłów na pisanie atrakcyjnego wprowadzenia. Teraz od Was zależy, który sposób stanie się Waszym ulubionym.

Bez względu na to, czy wybierzecie cytat, ciekawostkę czy też skusicie się na rozpoczęcie treści interesującą narracją – efektem najpewniej będzie przeczytanie całego tekstu przez odbiorcę. Oczywiście pod warunkiem, że wstęp będzie umiejętnie nawiązywał do dalszej części artykułu bądź opisu.

Mamy nadzieję, że od teraz nieco łatwiej przyjdzie Wam tworzenie pierwszych słów tekstu i pomoże w pozycjonowaniu waszej strony.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55