
Z powodu pandemii COVID-19 wiele państw wprowadziło tzw. lockdown, który wymusił zamknięcie niektórych stacjonarnych biznesów – w tym księgarń. Najbardziej aktualne dane raportu COVID-19 Community Mobility Report z dnia 2 maja 2020 roku wskazują na spadek odwiedzin użytkowników w miejscach związanych ze sprzedażą i rekreacją (w tym księgarń) aż o 56% w stosunku do danych sprzed 21 marca.
Na kilka tygodni przed wybuchem pandemii (listopad i grudzień) księgarnie odnotowywały duży ruch. W tym okresie książki cieszą się powodzeniem jako prezent dla bliskich i znajomych na Mikołajki czy Święta Bożego Narodzenia.
Po okresie wzmożonego zainteresowania można zauważyć w kolejnych miesiącach spadki, które w tym roku pokryły się w czasie z ogłoszeniem pandemii i wprowadzeniem „lockdownu” w Polsce. Pomimo tych utrudnień i sezonowej specyfiki u jednego z naszych klientów wypracowaliśmy ponad 320 tys. wyświetleń strony i ponad 10 tys. wizyt w witrynie od początku roku do końca kwietnia.
Szanse:
- Przeniesienie sprzedaży do internetu
- Większe zainteresowanie e-bookami i audiobookami
- Dostępność książek online pod ręką dla użytkowników
- Ograniczenie aktywności sprzyja spędzaniu czasu w domu m.in. przy lekturze książek
- Zmniejszenie mobilności ogranicza korzystanie z bibliotek
|
Zagrożenia:
- Zamknięcie stacjonarnych punktów sprzedaży
- Odwołanie udziału w wydarzeniach branżowych, np. targi książki
- Przełożenie zapowiedzianych premier
- Odwoływanie spotkań autorskich w księgarniach
- Osłabienie relacji z klienatmi
|
Rozwiązania:
Pandemia COVID-19 niesie duże zagrożenia, w szczególności dla małych, stacjonarnych księgarń, które nie mają innego kanału sprzedaży. Z drugiej strony księgarnie mogą wykorzystać sytuację do przyspieszenia zmian w swojej działalności, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych czytelników. Do rozwiązań, które księgarnie mogą rozważyć w obecnej sytuacji należy, m.in.:
- Uruchomienie sklepu online – zacznij sprzedawać książki przez internet! Dzięki temu możesz zwiększyć zasięg z lokalnego na krajowy. Możemy pomóc Ci uruchomić sklep online.
- Organizowanie spotkań z autorami online – zamiast odwoływać spotkania z autorami, przenieść je do sieci. Streamuj na żywo np. na Facebooku, Instagramie czy YouTubie! Czytelnicy docenią możliwość posłuchania wywiadu z ulubionym twórcą.
- Webinary zamiast targów – targi książki to świetna okazja do zaprezentowania swojej księgarni. Zamiast przygotowania stoiska stwórz webinar na interesujący temat – tak przedstawisz swoją markę w świecie online.
- Promocje dla czytelników – zachęć użytkowników do skorzystania z oferty promocyjnej. Pamiętaj, aby je dobrze wyeksponować, np. poprzez wyskakujące okienko z informacją. Chętnie przygotujemy taki pop-up dla Ciebie.
- Porady książkowe online – czytelnikom brakuje możliwość uzyskania ciekawych poleceń od księgarza. Twórz posty w social mediach, pisz na blogu. Informuj co warto przeczytać lub podsuń listę ciekawych kryminałów, powieści przygodowych czy wstrząsających reportaży.