Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Mobilność, technologie zbliżeniowe i grywalizacja – pod tymi hasłami, kryją się kolejne trendy, które mają szansę zmienić polski e-marketing w 2011 roku. Stanowią one naturalne następstwo rozwoju Internetu oraz nowoczesnych technologii. Być może wkrótce ciężko będzie nam myśleć o skutecznych kampaniach marketingowych, które nie będą wspierane przez działanie smartfonów lub elementów zaczerpniętych wprost z gier.
MOBILNOŚĆ
Wraz z rozwojem i unowocześnianiem telefonów komórkowych oraz wzrastającą liczbą smartfonów, rośnie także nasze zainteresowanie internetem mobilnym. Trendy mobilne wyrosły na bazie „kultury nanosekundy”. Chcemy mieć natychmiastowy dostęp do wszystkich informacji i aplikacji, bo na wszystko brakuje nam czasu. Wbrew powszechnej opinii działania marketingowe z wykorzystaniem telefonów komórkowych nie ograniczają się jedynie do wysyłania SMS-ów. Najciekawszymi i najskuteczniejszymi sposobami ich wykorzystania wydają się być takie praktyki, jak augmented reality (zamieszczanie wirtualnych przedmiotów w rzeczywistym świecie), geolokalizacja oraz mobile tagging (wykorzystujący kody QR).
Kody QR umożliwiają natychmiastowy kontakt z konkretną marką. Mogą one zawierać materiały reklamowe, informacje tekstowe, jak również przekierowanie bezpośrednio na firmową stronę www. Dzięki takim technologiom jak Likify czy Stickybits możliwe jest bezpośrednie połączenie kodu z profilem marki na serwisie społecznościowym.
Bardzo interesujące są także różnego rodzaju aplikacje mobilne, zapewniające nam dostęp np. do gier, nawigacji, map czy serwisów społecznościowych. Jedną z ciekawszych polskich aplikacji jest Listonic, pozwalająca na zarządzanie listami zakupów. Można tam umieszczać także reklamy, które przyjmują bardzo nieinwazyjną, nieklikalną postać, wyróżnioną za pomocą czcionki bądź koloru.
TECHNOLOGIE ZBLIŻENIOWE
NFC (Near Field Communication) czyli komunikacja krótkiego zasięgu służy do wymiany danych pomiędzy urządzeniami znajdującymi się w bardzo bliskiej odległości. Obecnie NFC może pełnić funkcję systemu płatniczego, biletu komunikacyjnego bądź karty wstępu. Rosnąca popularność technologii nie została niezauważona przez branżę marketingową.
Podczas targów Mobile Congress 2011 producenci telefonów komórkowych zapowiedzieli wprowadzenie do sprzedaży modeli wyposażonych w moduły NFC. I choć o tego typu rewolucji mówi się już od dawna wszystko wskazuje na to, że nastąpi ona już w najbliższej przyszłości. Istotną przesłanką skłaniającą nas do takich wniosków są zapowiedzi Google oraz Apple dotyczące wprowadzenia nowych modeli telefonów z funkcją NFC i odpowiednim oprogramowaniem. Można się zatem spodziewać, że koniec roku 2011 upłynie pod znakiem zbliżeniowych płatności za pomocą nowoczesnych telefonów komórkowych.
GRYWALIZACJA
Grywalizacja jest zjawiskiem polegającym na wprowadzeniu mechanizmów gier do tych aspektów życia, które dotychczas nie miały z grami nic wspólnego. Inaczej mówiąc, grywalizacja polega na zamianie codziennych, nudnych czynności na swego rodzaju rozrywkę. Powstanie tego trendu jest ściśle związane z umiłowaniem gier przez szerokie grono konsumentów oraz mocnego nastawienia na rywalizację w codziennym życiu. W działaniach marketingowych grywalizacja została po raz pierwszy wykorzystana przez markę Volksvagen w kampanii Fun Theory, której ideą było udowodnienie, że zabawa może zmieniać na lepsze.
Z inicjatywy samych konsumentów powstały kolejne akcje, takie jak Bottle Bank Arcade, czyli pojemnik na butelki, przyznający punkty za każdą wrzuconą sztukę. W ciągu jednego wieczora został wykorzystany aż 50 razy częściej, niż zwykły pojemnik stojący zaraz obok.
Grywalizacja wykorzystywana jest chętnie również przez serwisy geolokacyjne. Użytkownicy otrzymują dodatkowe punkty za przebywanie w określonych miejscach, chodzenie po mieście, do restauracji, bądź na siłownię.
Tren ten może mieć cel czysto zabawowy bądź użyteczny. Ze względu na swoją atrakcyjność oraz skuteczność marketingową, chętnie stosowany jest jako motyw przewodni kampanii promocyjnych znanych koncernów samochodowych. Grywalizację praktykowało między innymi BMW, zachęcając do ekonomicznej jazdy oraz MiniCooper.
I choć większość tych trendów dopiero wkrada się na polski rynek szeroko rozumianego marketingu internetowego, tendencje obserwowane na rynkach zagranicznych, pozwalają nam sądzić, że grywalizacja, czy geolokalizacja, będą ciekawym i bardzo efektywnym urozmaiceniem kampanii marketingowych.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: