Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:55 min Ikona 29.04.2011

Nowe trendy w e-marketingu cz. II

Mobilność, technologie zbliżeniowe i grywalizacja – pod tymi hasłami, kryją się kolejne trendy, które mają szansę zmienić polski e-marketing w 2011 roku. Stanowią one naturalne następstwo rozwoju Internetu oraz nowoczesnych technologii. Być może wkrótce ciężko będzie nam myśleć o skutecznych kampaniach marketingowych, które nie będą wspierane przez działanie smartfonów lub elementów zaczerpniętych wprost z gier.

 

MOBILNOŚĆ

Wraz z rozwojem i unowocześnianiem telefonów komórkowych oraz wzrastającą liczbą smartfonów, rośnie także nasze zainteresowanie internetem mobilnym.  Trendy mobilne wyrosły na bazie „kultury nanosekundy”. Chcemy mieć natychmiastowy dostęp do wszystkich informacji i aplikacji, bo na wszystko brakuje nam czasu.  Wbrew powszechnej opinii działania marketingowe z wykorzystaniem telefonów komórkowych nie ograniczają się jedynie do wysyłania SMS-ów.  Najciekawszymi i najskuteczniejszymi sposobami ich wykorzystania wydają się być takie praktyki, jak augmented reality (zamieszczanie wirtualnych przedmiotów w rzeczywistym świecie), geolokalizacja oraz mobile tagging (wykorzystujący kody QR).

Kody QR umożliwiają natychmiastowy kontakt z konkretną marką. Mogą one zawierać materiały reklamowe, informacje tekstowe, jak również przekierowanie bezpośrednio na firmową stronę www. Dzięki takim technologiom jak Likify czy Stickybits możliwe jest bezpośrednie połączenie kodu z profilem marki na serwisie społecznościowym.

Bardzo interesujące są także różnego rodzaju aplikacje mobilne, zapewniające nam dostęp np. do gier, nawigacji, map czy serwisów społecznościowych.  Jedną z ciekawszych polskich aplikacji jest Listonic, pozwalająca na zarządzanie listami zakupów. Można tam umieszczać także reklamy, które przyjmują bardzo nieinwazyjną, nieklikalną postać, wyróżnioną za pomocą czcionki bądź koloru.

TECHNOLOGIE ZBLIŻENIOWE

NFC (Near Field Communication) czyli komunikacja krótkiego zasięgu służy do wymiany danych pomiędzy urządzeniami znajdującymi się w bardzo bliskiej odległości.  Obecnie NFC może pełnić funkcję systemu płatniczego, biletu komunikacyjnego bądź karty wstępu.  Rosnąca popularność technologii nie została niezauważona przez branżę marketingową.

Podczas targów Mobile Congress 2011 producenci telefonów komórkowych zapowiedzieli wprowadzenie do sprzedaży modeli wyposażonych w moduły NFC.  I choć o tego typu rewolucji mówi się już od dawna wszystko wskazuje na to, że nastąpi ona już w najbliższej przyszłości. Istotną przesłanką skłaniającą nas do takich wniosków są zapowiedzi Google oraz Apple dotyczące wprowadzenia nowych modeli telefonów z funkcją NFC i odpowiednim oprogramowaniem. Można  się zatem spodziewać, że koniec roku 2011 upłynie pod znakiem zbliżeniowych płatności za pomocą nowoczesnych telefonów komórkowych.

GRYWALIZACJA

Grywalizacja jest zjawiskiem polegającym na wprowadzeniu mechanizmów gier do tych aspektów życia, które dotychczas nie miały z grami nic wspólnego.  Inaczej mówiąc,  grywalizacja polega na zamianie codziennych, nudnych czynności na swego rodzaju rozrywkę. Powstanie tego trendu jest ściśle związane z umiłowaniem gier przez szerokie grono konsumentów oraz mocnego nastawienia na rywalizację w codziennym życiu. W działaniach marketingowych grywalizacja została po raz pierwszy wykorzystana przez markę Volksvagen w kampanii Fun Theory, której ideą było udowodnienie, że zabawa może zmieniać na lepsze.

Z inicjatywy samych konsumentów powstały kolejne akcje, takie jak Bottle Bank Arcade, czyli pojemnik na butelki, przyznający punkty za każdą wrzuconą sztukę.  W ciągu jednego wieczora został wykorzystany aż 50 razy częściej, niż zwykły pojemnik stojący zaraz obok.

Grywalizacja wykorzystywana jest chętnie również przez serwisy geolokacyjne. Użytkownicy otrzymują dodatkowe punkty za przebywanie w określonych miejscach, chodzenie po mieście, do restauracji, bądź na siłownię.

Tren ten może mieć cel czysto zabawowy bądź użyteczny. Ze względu na swoją atrakcyjność oraz skuteczność marketingową, chętnie stosowany jest jako motyw przewodni kampanii promocyjnych znanych koncernów samochodowych.  Grywalizację praktykowało między innymi BMW, zachęcając do ekonomicznej jazdy oraz MiniCooper.

I choć większość tych trendów dopiero wkrada się na polski rynek szeroko rozumianego marketingu internetowego, tendencje obserwowane na rynkach zagranicznych, pozwalają nam sądzić, że grywalizacja, czy geolokalizacja, będą ciekawym i bardzo efektywnym urozmaiceniem  kampanii marketingowych.

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55