Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:20 min Ikona 14.10.2009

Dwie Polski

Dwie Polski

Wstępne wyniki Diagnozy Społecznej 2009, przeprowadzonej przez dra Dominika Batorskiego z UW, pokazują, że zmieniają się kryteria – a podziały zostają.

Mieliśmy niegdyś Polskę A i Polskę B, obszary różnicowane ze względu na historyczne uwarunkowania i skalę rozwoju gospodarczego, administracyjnego, edukacyjnego itp. Dziś mamy do czynienia z silną determinacją przez czynnik technologiczny. Coraz częściej to poziom infrastruktury informatycznej, intensywności korzystania z Sieci i biegłości w traktowaniu Internetu jako narzędzia w pracy, nauce, rozrywce, rozwoju i zaspokajaniu codziennych potrzeb jest kryterium oceny stopnia rozwoju danego regionu. Rozbieżności zachodzą jednakże nie w wymiarze przestrzennym, a mentalnym i uwarunkowanym wykształceniem oraz rodzajem zamieszkiwanej miejscowości. Wyniki badań wskazują, że połowa Polaków świetnie czuje się na płaszczyźnie online, a druga połowa nie jest mocno zaznajomiona z Siecią – nie ma takiej potrzeby albo możliwości.

Dużym, ale prawdziwym uproszczeniem, jest stwierdzenie, że internauci to głownie osoby młodszych przedziałów wiekowych, z wyższym wykształceniem, lepszą pozycją zawodową i pochodzące z większych miast. Uogólnienia idą w Diagnozie Społecznej 2009 dalej: internauci są bardziej zaangażowani społecznie, mają więcej przyjaciół, są bardziej otwarci, aktywniej zabierają głos w kwestiach publicznych, aktywniej uczestniczą w kulturze, częściej uprawiają sporty, mniej wgapiają się w telewizor i są mniej religijne. Kolejnym ogólnym wnioskiem jest teza, że internauci są osobami bardziej zadowolonymi z życia niż nie-internauci (co może w prosty sposób wynikać z większych możliwości i lepszych perpektyw jakie daje: wykształcenie, duże miasto i dobra posada).

Zdroworozsądkowo nie da się polemizować z tymi wnioskami, i nasuwającym się komentarzem: lepiej być internautą (podobnie, jak lepiej być młodym, pięknym i bogatym…). Z pewnością badania te obrazują moment powstawania pewnego błędnego koła. Polacy mający ułatwiony start (wykształcenie, większe miasto i więcej potencjalnych miejsc pracy, cała masa wzorców i pewna naturalność korzystania z nowinek technologicznych) wiedzą, co ułatwi i dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego i osobistego, mają łatwy dostęp do wiedzy, inspiracji, z absolutną łatwością komunikują się praktycznie z całym światem. Natomiast osoby ze względów ekonomicznych, socjalnych czy demograficznych odcięte od szerokodostępnej infrastruktury i edukacji w zakresie korzystania z tego medium nie dostają do rąk narzędzi ułatwiających funkcjonowanie w nowoczesnym w świecie – można wręcz mówić o cyfrowej dyskryinacji i cyfrowym wykluczeniu.

Taka diagnoza społeczna. A jaka społeczna recepta? Grupa cyfrowo zaawansowanych marzy może czasem o ucieczce od kabelków i bajtów na urlop w leśną głuszę – grupa „cyfrowo wykluczonych” nie ma wyboru, czy się w kabelkach zapątać, czy od nich odsapnąć. Wiadomo, że chodzi o pieniądze, by to zmienić. Wiadomo też, że o tym, jaki użytek zrobi się z narzędzia (czy w Sieci będziemy tylko ściągać pirackie pliki albo obsmarowywać anonimowo celebrytów na portalach plotkarskich), decyduje pewien stopień kultury i edukacji.

W kontekście zaangażowania społecznego internautów warto jeszcze nawiązać do niedawnej medialnej dysputy nad (bez)sensem cenzurowania niecenzuralnych czy politycznie niepoprawnych wypowiedzi w różnych przestrzeniach Internetu. Gadanie w Sieci, nawet to bezmyślne, to tak czy owak włączenie swojej opinii w obieg poglądów, wystąpienie na cyfrowej agorze i przejaw zaangażowania szarych komórek w coś więcej poza czubkiem swojego nosa. Mocną i dojrzalszą formą tego zaangażowania jest dziennikarstwo obywatelskie, zyskujące coraz szerszy pogłos w demokratycznej Sieci. I także ze względu na możliwość realizacji praw demokratycznych poprzez tubę o największym zasięgu – Internet – podział na dwie Polski jest niepokojącym zjawiskiem społecznym.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 28

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu!

Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55