Pierwszy miesiąc nowego – 2022 – roku już za nami. Nie można powiedzieć, że wiało nudą. Szczególnie interesująca była końcówka miesiąca za sprawą dwóch wydarzeń – pojawienia się nowego raportu „Digital 2022” od Hootsuite i We are social oraz informacji o zamiarze wprowadzenia Topics API.
300 stron statystyk o marketingu cyfrowym!
27 stycznia pojawił się długo oczekiwany, kultowy już raport obejmujący kompleksowo wiele aspektów świata cyfrowego. Opracowanie
„Digital 2022”, przygotowane przez Hootsuite i We are social, przekrojowo prezentuje tematy związane z m.in. e-commerce, social mediami, wyszukiwarkami internetowymi, itd.
Choć dopiero zrobiłam kęs, to już czuję sytość. Raport napakowany jest po brzegi danymi, którym na pewno warto się dobrze przyjrzeć, przeanalizować i zastanowić nad tym, jak wyciągnięte wnioski przełożyć na działanie.
To, co rzuciło mi się w oczy niemal od razu to jeszcze większy skok zainteresowania mediami społecznościowymi. W 2021 aż 424 000 000 osób na świecie dołączyło do świata social mediów – to 7310 wypełnione warszawskie Stadiony Narodowe!
Źródło: Hootsuite, Digital 2022
Poza tym zaciekawiły mnie takie dane jak:
- wysoki udziału w ruchu internetowym urządzeń mobilnych – obecnie wynosi 53,96% i urządzenia mobilne prześcignęły w tym obszarze laptopy oraz komputery stacjonarne o prawie 10%;
- najpopularniejszymi typami stron internetowych były w 2021 roku: czaty i portale wysyłkowe; media społecznościowe, wyszukiwarki, sklepy online, portale aukcyjne;
- najchętniej oglądanym contentem viedo były: teledyski, wideo o tematyce komediowej, memy oraz treści viralowe; tutoriale typu „jak to jest zrobione”, lifestreamy; treści edukacyjne.
- ponad 50% osób w wieku 16-24 lata czerpie wiedzę z contentu online wideo;
- prawie połowę (44%) czasu poświęconego na oglądanie telewizji zajmuje streaming;
- spośród słuchanego contentu audio nieco ponad 20% stanowią podcasty;
- największą grupą odbiorców na TikToku są osoby w wieku 18-24 lata;
- w Polsce aż 72% populacji jest użytkownikami mediów społecznościowych;
- najpopularniejszym medium społecznościowym jest Facebook;
- osoby w wieku 16-34 lata używają średnio 8 platform społecznościowych.
Zdecydowanie warto sięgnąć do raportu po więcej ciekawych wniosków!
Topics Api – nowy pomysł Google dla reklamodawców
25 stycznia Google poinformował na swoim
blogu o planowanym rozwiązaniu –
Topics API – jako swego rodzaju nowym systemie reklam. Mają być oparte o zainteresowania, badane na podstawie aktywności w sieci. Jeśli faktycznie Topisc API zostanie wprowadzone, będzie wiązać się z rezygnacją z zastąpienia Third Party Cookies przez FLoC.
Nowe rozwiązanie od Google ma opierać się na najbardziej angażujących „Tematach”. Kilka (spośród dostępnych 350 kategorii!) tych najważniejszych dla danego użytkownika będzie wybieranych na podstawie historii przeglądania i przechowywane przez przeglądarkę przez kolejne trzy tygodnie, a następnie usuwane.
Co szczególnie zwraca uwagę w informacji od Google?
Wskazywałoby to na udostępnianie partnerom Google tylko trzech „Tematów” cieszących się zainteresowaniem danego użytkownika – po jednym z każdego z minionych trzech tygodni, przez które Google będzie przechowywał te informacje.
Google podkreśla przy tym, że nie będą gromadzone dane wrażliwe jak płeć czy rasa.

Czy tym razem rozwiązanie od Google faktycznie zostanie wdrożone poza fazą testów beta? Poczekamy – zobaczymy, ale na pewno warto być przygotowanym na zmiany.
A poza tym w skrócie:
Urząd Komunikacji elektronicznej opublikował 28 stycznia 2022 raport z badania klientów indywidualnych, według którego wzrosła o godzinę średnia ilość czasu spędzanego w internecie w okresie pandemii, przy czym aż 74,6% badanych korzysta z usług internetu w telefonie.
Instagram zapowiedział wprowadzenie opcji umożliwiającej edycję feedu. Ma pozwalać przeorganizowanie siatki zdjęć profilowych oraz edycję już wcześniej opublikowanych fotografii. W ten sposób właścicel konta będzie mógł jeszcze lepiej zaprezentować te najatrakcyjniejsze posty w „pierwszym widoku” odbiorców.

Źródło: Alessandro Paluzzi, Twitter
Content Marketing Institute wypuścił raport “B2C Content Marketing: Benchmarks, Budgets and Trends – Insight for 2022”, według którego aż 61% ankietowanych wskazało, że w 2022 roku ich budżet na content marketing będzie wyższy niż w 2021, a aż 72% zadeklarowało, że zamierza inwestować w content video, a w dalszej kolejności w płatne media.
Styczeń 2022 możemy nazwać miesiącem raportów i podsumowań wielu instytucji zajmujących się rynkiem marketingu internetowego oraz obserwacją zachowań użytkowników sieci. Jaki będzie kolejny miesiąc? Jestem bardzo ciekawa, a te najlepsze „smaczki” wybierzemy dla Ciebie i omówimy pod koniec lutego.
Magda – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ekspert w obszarze content marketingu. Związana z branżą SEO/SEM od ponad 9 lat, skoncentrowana na tworzeniu treści online w oparciu o trendy. Fanka social mediów i nowych technologii, uwielbia wyzwania dotyczące języka komunikacji, zachwycona real time marketingiem i czule spoglądająca na obszar employer brandingu. Prywatnie uwielbia podróże po świecie, długie spacery ze swoimi psami, dobry reportaż do mocnej kawy bez cukru.