Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o mikrobloggingu i wyszukiwaniu w czasie rzeczywistym, ale boicie się zapytać

Opublikowano: 08-09-2009
Czas potrzebny do przeczytania: 4:40 min

Uwaga świata offline i online zwraca się w stronę mikrobloggingu i związanego z nim wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie znaczenie może mieć ten sposób wyszukiwania dla firm oraz jaki ma to związek z serwisami społecznościowymi.

Poziomy wyszukiwania

Zacznijmy od wyjaśnienia meandrów wyszukiwania. Przeciętny użytkownik po prostu wpisuje w Google szukane słowo kluczowe i czeka ok 0.12 sek. na wyniki. Warto jednak wiedzieć, że wyszukiwanie w jednej tylko wyszukiwarce może odbywać się na różnych płaszczyznach, od których uzależnione będzie to, jakie otrzymamy wyniki i w jakim stopniu będą one dostosowane do naszych potrzeb. Wyszukiwanie możemy podzielić na poziomy zaawansowania:

Poziom I wyszukiwania:
wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe uszeregowane pod względem tego jak bardzo (według indeksów robotów wyszukiwarki) wartościowa jest strona do której kieruje link w wynikach wyszukiwania.

Poziom II wyszukiwania:
wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe, filmy video, obrazy pasujące do zapytania (frazy kluczowej) również ze względu na ich wartość informacyjną i dopasowanie do zapytania osoby szukającej.

Poziom III wyszukiwania:
wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe według ich aktualności – jeśli ktoś opublikował fragment z użyciem danej frazy kluczowej 2 minuty temu, wyszukiwarka w czasie rzeczywistym jako pierwsze wyświetli właśnie te najświeższe wyniki.

Mikroblogging a sprawa polska

Jak się to wszystko ma do życia gospodarczego i pojedynczych firm w Polsce? Ponieważ o sukcesie na dzisiejszym rynku przesądza szybkość dostarczania i zbierania informacji, poziom III wyszukiwarek ma lub będzie miał w bardzo niedługim czasie kluczowe znaczenie dla działów marketingu i właścicieli firm.



Dla przykładu - na mikroblogu Blip możemy dowiedzieć się, że właśnie teraz (11:09, 07/09/2009)
użytkowniczka o nicku "krolowanocy" napotkała następujący problem: o jaki #fail, zapomniałam odwiedzić bankomat, a w korpo stołówce nie można płacić kartą










                                         Polskie mikroblogi

Czy dla firmy to istotna informacja? Jeśli reprezentują Państwo podmiot dostarczający terminale dla kart płatniczych, to oznacza to odnalezienie potencjalnego klienta – stołówkę w której nie można jeszcze płacić kartą. Powyższy przykład może zostać potraktowany żartobliwie, jednak na pewno nie jest już w sferze żartów znaczenie, jakie dla rozprzestrzeniania informacji ma wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, tworzone w głównej mierze przez serwisy mikroblogowe.
Polscy marketerzy powinni kibicować mikroblogowaniu. Dzięki wiadomościom z ostatniej sekundy (dosłownie) mogą dowiedzieć się na przykład, jak rynek zareagował na produkt, który niedawno wprowadzili na półki.

Zadaniem marketera jest odczytywanie postaw konsumenckich wobec oferty sprzedaży firmy – ta funkcja mikroblogów i wyszukiwania informacji w czasie rzeczywistym może okazać się bezcenna, a jednocześnie zupełnie... darmowa.



Mikroblogging w Polsce ma jeszcze stosunkowo mały odsetek fanów, jednak należy spodziewać się, że Polski nie ominie światowy trend korzystania z serwisów społecznościowych. Największe i/lub najnowocześniejsze firmy już dziś budują społeczności wokół swoich profili społecznościowych (przykładem, który ukazuje potencjał serwisów społecznościowych i mikrobloggingu jest marka AXE obecna na serwisie Fotka.pl dzięki Stewardessie Sarze.Profil tej blondynki w stroju stewardesy odwiedzono 3,2 mln razy, w animowany awatar klikano 33,5 tys. razy, a na profilach mężczyzn – u których stewardesa widniała wśród znajomych – na awatar kliknięto 296,3 tys. razy.Tyle osób, automatycznie, przekierowanych zostało bezpośrednio na profil dziewczyny. Jej zdjęcia skomentowano 4600 razy).




Co na to Google?
W wywiadzie dla dziennika The Guardian, Marissa Mayer, Wiceprezes ds. produktów do wyszukiwania oraz jakości użytkowej w silniku wyszukiwania kompanii Google, mówi: „Wydaje nam się, że wyszukiwanie w czasie rzeczywistym odmieni wyszukiwanie jako-takie”. Google dostarcza wyszukującym opcję „czasu rzeczywistego”. Wyszukując informacji w Google.pl, możemy skorzystać z dwóch źródeł:
1) klasyczne wyszukiwanie



2) wyszukiwanie w opcji „wiadomości” (aby wyszukiwać najświeższe opublikowane w Internecie informacje, należy kliknąć opcję „wiadomości”):



Zwrócone rezultaty będą niemal zupełnie inne niż te otrzymane w tradycyjnym wyszukiwaniu:



Jak widać, otrzymane rezultaty sortowane są pod względem „świeżości” - pierwszy link prowadzi do informacji opublikowanej przed 38 minutami.

Na rynku istnieje wielu ważnych graczy, którzy zdają sobie sprawę z potęgi serwisów społecznościowych i związanych z nim wyszukiwaniem w czasie rzeczywistym. Wśród tych graczy znajduje się na pewno Google, który będzie dążył do dostarczenia milionom swoich użytkowników wyszukiwania najbardziej dopasowanego do ich oczekiwań, a więc w wielu przypadkach wyszukiwania najnowszych opublikowanych informacji. Marketerzy na świecie i w Polsce w mniejszym lub większym stopniu „węszą” potencjał obecności i wyszukiwania w przestrzeniach serwisów społecznościowych. Ten temat ma przed sobą niezliczone publikacje, wiele z nich znajdzie się niewątpliwie na tym blogu.

Źródło: www.imediaconnection.com

Autor
Miron Kłosiński
Ocena artykułu
5.00 - (1 głos)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się