Od przyszłego roku wszystkie pisma kierowana do urzędów będzie można składać przez Internet, bez konieczności używania podpisu elektronicznego. Podstawą tego usprawnienia jest nowy system informatyczny wdrażany na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Resort ustala z MSZ-em dostęp do tej możliwości także Polakom mieszkającym za granicą.
Bezpieczeństwo i wiarygodność danych ma zapewniać tzw. zaufany profil, udostępniany dla każdego obywatela na platformie ePUAP. Wymagane w profilu login i hasło wystarczy raz uwierzytelnić w jednym z urzędów administracji publicznych, np. w urzędzie gminy (ma to być jedyna kolejka, w której możemy utknąć przy tej modernizacji relacji petent - urzędnik). Infrastruktura potrzebna do tzw. zaufanego profilu jest w budowie - niebawem ma być otwarty przetarg na jej budowę.
Projekt jest jednym z wielu finansowanych z funduszy unijnych w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Kolejnymi usprawnieniami mają być: ułatwienie składania podpisów elektronicznych potrzebnych w nowych dowodach oraz uruchomienie Centralnego Rejestru Aktów Stanu Cywilnego, za sparwa którego akty urodzenia czy wpis o zameldowaniu będą dostępne online.