Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Inteligentne wyszukiwarki i semantyczne pozycjonowanie?

Opublikowano: 18-06-2009
Czas potrzebny do przeczytania: 1:40 min

Inteligentne wyszukiwarkiObserwując powstawanie nowych i odświeżanie starych wyszukiwarek, mających pokonać Google, mamy prawo oczekiwać, że ten swoisty "wyścig zbrojeń" przyniesie, jak to w wojnie konkurencyjnej bywa, korzyści dla użytkowników. Ciągle jednak nie ma niezawodnej metody wyszukiwania w oparciu o zapytania mające strukturę zbliżoną do pytania w języku naturalnym.

Wyszukiwarka semantyczna, przynosząca odpowiedzi na takie pytania, to jednak stosunkowo stały cel na horyzoncie nowych rozwiązań i najrealniejsza wersja tak zwanej sztucznej inteligencji.

Roboty sieciowe mają po prostu "rozumieć", o co pytamy, a nie jedynie podsuwać listę wyników uszeregowanych według statystycznej częstotliwości występowania określonego zapytania, będącego krótkim, ogólnym i przeważnie odrzeczownikowym słowem czy równoważnikiem zdania. Ma to oczywiście bezpośrednie przełożenie na pozycjonowanie i metody stosowane w optymalizacji stron internetowych.

Tim Berners-Lee, ojciec technologii WWW i twórca konsorcjum W3C (standaryzującego sposób tworzenia stron internetowych pod kątem ich uniwersalności i dostępności dla każdego użytkownika), już w 1999r. mówił o sieciach semantycznych. Dziś zaczynają być tworzone zasady takiego pisania stron internetowych, by łatwo było powiązać je w sieci semantyczne. Czy więc rewolucja również w pozycjonowaniu jest blisko?

Uogólniając: inteligentne strony powinny być budowane na znacznikach XML, a możliwa do zastosowania metodologia to na przykład NLU (przetwarzanie języka naturalnego), polegająca na rozszerzaniu stron opartych na (X)HTML o tzw. metadane, albo rozwijanie specyfikacji RDF czy wykorzystanie technologii OWL i SPARQL.

Istota rzeczy polega na tym, że  wyszukiwanie semantyczne oparte byłoby na stronach pisanych czy mocno optymalizowanych pod kątem semantycznych wyszukiwarek. Superinteligentna wyszukiwarka nie zadziała, jeśli nie będzie mogłą czerpać z właściwie zbudowanych i powiązanych stron www.

Czy możemy spodziewać się rewolucji w sposobie pisania stron i dzięki temu -w pozycjonowaniu i wyszukiwaniu?

Sceptycy podkreślają, że idziemy raczej w stronę automatyzacji tworzenia stron, więc konieczność manualnego tworzenia kodu brzmi mało realnie. Z drugiej jednak strony, potrzeby użytkowników mogą ukierunkować się na tego typu sposób wyszukiwania: na maksymalną dokładność, precyzję, adekwatność.

Źródło: CHIP

Autor
Sunrise System
Ocena artykułu
5.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się