Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Osadzanie Flash przy pomocy SWFObject

Opublikowano: 13-03-2008
Czas potrzebny do przeczytania: 2:30 min
Do dnia dzisiejszego Google nie potrafi czytać zawartości tekstowych umieszczonych w większości animacji Flash. Ubolewa nad tym wielu webmasterów, którzy właśnie w tej technologii się specjalizują. Jest to również spory problem z punktu widzenia pozycjonowania.

Z pomocą przyszli im programiści języka JavaScript, którzy stworzyli klasę obsługi animacji Flash. Stworzyli pakiet oprogramowania, który umożliwia przedstawienie wyszukiwarkom i przeglądarkom tekstowym zawartości animacji.

SWFObject jest małym programem obiektowym. Do jego uruchomienia nie potrzeba jednak znajomości tego języka programowania, wystarczy tylko zawierająca kilka linii kodu funkcja ładująca. Sposób postępowania wygląda następująco:

  1. Ze strony http://blog.deconcept.com/swfobject/ ściągamy na dysk lokalny pakiet plików SWFObject.
  2. Czytamy dokładnie instrukcję ;)
  3. Ładujemy plik swfobject.js na serwer.
  4. W sekcji head umieszczamy linię kodu: <script type="text/javascript" src="swfobject.js"></script> odpowiedzialna jest ona za pobranie do pamięci przeglądarki kodu oprogramowania. Należy pamiętać, że programy napisane w JavaScript wykonywane są lokalnie, przez przeglądarkę, a nie serwer.
  5. W miejscu, w którym ma znajdować się animacja Flash umieszczamy następujący kod (wartości zmienne oznaczę tutaj dla ułatwienia kolorem):
<div id="flashcontent">
This text is replaced by the Flash movie.
</div>
<script type="text/javascript"> var so = new SWFObject("movie.swf", "mymovie", "400", "200", "8", "#336699"); so.write("flashcontent"); </script>

Kolorem czerwonym oznaczyłem nazwę obiektu, który uruchomimy do obsługi animacji. Jeśli na stronie ma znaleźć się wiele animacji każda z nich musi być obsługiwana innym obiektem (wpisujemy inne ciągi znaków, inne dla każdego zestawu).

Kolorem brązowym oznaczyłem parametry animacji. W kolejności: nazwa pliku, ID animacji (jeśli nie jest to animacja, która pobiera streamingowane dane może to być dowolny ciąg znaków), szerokość, wysokość, wersja Flasha i kolor tła animacji.
Żółtym kolorem oznaczyłem nazwę DIV-a, który zostanie zastąpiony animacją Flash. Zamiast tego bloku na ekranie przeglądarki pojawi się w pełni działająca animacja. W tym bloku natomiast możemy umieścić czytelną dla robotów wersję treści zawartej w animacji. Tekst i obrazki umieszczone w nim nie będą wyświetlone na ekranie, jeżeli przeglądarka obsługuje JavaScript. Jeśli natomiast strona wczytana jest do przeglądarki tekstowej instrukcje skryptu Java zostają pominięte, a tekst znajdujący się w DIV-ie staje się widoczny.

Dzięki temu można w prosty sposób tworzyć stronę we Flashu, którego treść zawarta w DIV-ie zostanie bez problemu przeczytana przez roboty wyszukiwarek internetowych. Ułatwia to znacznie pozycjonowanie serwisu, który po użyciu tego skryptu przestanie być dla Google'a czystą stroną bez treści.
Autor
Miron Kłosiński
Ocena artykułu
3.90 - (10 głosów)
Komentarze
#1Łukasz Bensz2011-12-28 08:31:27
Po umieszczeniu kodu przeglądarka zwraca następujący błąd:
Błąd: swfobject is not a constructor
#2Miron Kłosiński2017-06-08 10:49:46
Panie Łukaszu, proszę spróbować zainstalować najnowszą wersję SWFObject 2.2 według zaleceń wskazanych pod następującym odnośnikiem:
http://code.google.com/p/swfobject/wiki/documentation

Artykuł na naszym blogu dotyczy nieco starszej wersji SWFObject (1.5), która nie jest kompatybilna z najnowszą wersją (2.2) obecnie dostępną powszechnie w internecie.

Prawdopodobnie zainstalował Pan najnowszą wersję skryptu za pomocą starszej metody, która została opisana w naszym artykule.
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się