Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Mocno przesadzone pogłoski o rewolucji w pozycjonowaniu

Opublikowano: 10-09-2008
Czas potrzebny do przeczytania: 2:15 min

Wyszukiwarka W ostatnim czasie powstały dwie nowe wyszukiwarki: Cuil i SearchCloud. Chociaż Google ogłosiło okrągły bilion zaindeksowanych stron, co jest dowodem niekwestionowanej hegemonii tej wyszukiwarki na globalnym rynku, warto rzucić okiem na idee będące podłożem tych nowinek. Czy to nowe pole do promocji poprzez pozycjonowanie?

Warto zauważyć, że Cuil powołali do istnienia byli pracownicy Google, którzy – czerpiąc ze zdobytej wiedzy – próbują stworzyć coś odkrywczego. Wyrażenia kluczowe jako sposób wywołania serwisu są traktowane jako anachronizm. Cuil chce akcentować treść serwisu jako całość, nie pojedyncze frazy. Głównym założeniem leżącym u podstaw tego pomysłu jest przekonanie, że ta wyszukiwarka wyszukuje inteligentniej – kiedy użytkownik wpisze zapytanie, roboty zwrócą wyniki ze stronami, które odpowiadają na zapytanie pod względem znaczenia.

Czyli na zapytanie: „tanie loty” wyszukiwarka nie pokazuje koniecznie stron z tymi frazami w treści, lecz...? No właśnie, tu można domniemywać i się rozczarować. Wyszukiwarka musiałaby bowiem policzyć i porównać ceny przewoźników, a następnie wskazać, które są istotnie tanie – z uwzględnieniem wszelkich dodatkowych opłat. Wyszukiwarka musiałaby zatem myśleć jak człowiek i rozumieć znaczenie pytań.

Sieci semantyczne, oparte na takiej sztucznej inteligencji, mają być przyszłością Web 3.0 (więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule o przyszłości Internetu), jednak w przypadku Cuil mówi się, że: po pierwsze indeksuje znikomą – szczególnie w porównaniu z Google – liczbę witryn, a poza tym inteligencja maszyny jest dyskusyjna i wyniki odbiegają od oczekiwań internautów.

SearchCloud nie lekceważy słów kluczowych, co więcej - można określać, które z nich są najbardziej istotne. Ma to pomóc użytkownikom w dostosowaniu wyników do własnych preferencji. Jakkolwiek brzmi to atrakcyjnie, SearchCloud nie jest w stanie wygrać z Google – zdobycie zaufania użytkowników będzie trudne, tym bardziej, że lista wyników pozostawia wiele do życzenia.

Można docenić próby twórczego rozwoju idei wyszukiwarki, natomiast naszą codzienną rzeczywistością z pewnością pozostanie zwyczaj, by dzień pracy rozpocząć od strony www.google.pl. I jak długo użytkownicy będą wpisywać jako zapytania frazy typu: „pizza Rzeszów”, tak długo te wyrażenia będą musiały zawierać się w treści strony internetowej rzeszowskiej pizzerii - i tak długo pozycjonowanie będzie bazować właśnie na frazach kluczowych.

Autor
Miron Kłosiński
Ocena artykułu
5.00 - (1 głos)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się