Pod popularnym skrótem FAQ kryje się angielskie określenie “frequently asked questions”, czyli często zadawane pytania. W przypadku sklepów internetowych mają one w szybki i precyzyjny sposób dostarczać podstawowych informacji np. terminie wysyłki zamówienia, cenach usługi czy możliwościach zwrotów. W serwisach usługowych podstrona taka powinna odpowiadać na pytania obejmujące formy kontaktu z firmą czy też czas oczekiwania na realizację wybranych usług.
Jak stworzyć dobrą podstronę z FAQ
Podstrona z pytaniami i odpowiedziami ma służyć przede wszystkim nowemu klientowi. Dlatego na początku zastanów się, o jakie najważniejsze kwestie związane z Twoją firmą może spytać klient. Warto też przejrzeć serwisy konkurencji w celu zebrania zbioru pytań na nich zawartych, aby nie pominąć niczego istotnego. Dodatkowo podstrona taka powinna w sposób możliwie wyczerpujący przedstawiać typ oferowanych produktów lub usług, jak również możliwości i funkcje Twojej witryny.
Pamiętaj, że jeśli klient nie znajdzie szybko odpowiedzi na nurtujące go pytanie, przejdzie na stronę konkurencji.
Dzięki dobrze przygotowanej podstronie FAQ:
- nawiążesz relację z klientem poprzez budowanie u niego świadomości o swoich produktach lub usługach,
- zwiększysz zaufanie do Twojej firmy,
- ograniczysz ryzyko opuszczenia strony po odwiedzeniu podstrony FAQ, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń,
- zachęcisz klienta do spędzenia dłuższego czasu na Twojej stronie, a tym samym zwiększysz swoją szansę na sprzedaż.
FAQ w SEO
Sekcja FAQ to korzyści nie tylko dla klienta, ale także dla Twojej stron internetowej!
W jaki sposób pytania i odpowiedzi mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania? Otóż odpowiadając na pytania nurtujące Twoich klientów, zaspokajasz także ciekawość robotów Google oraz udzielasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wpisywane w wyszukiwarkę.
Dzieje się tak, ponieważ Google na wyszukiwania wpisywane w formie zapytania, często wyświetla pytania z sekcji FAQ jako tzw. rich snippet, czyli dodatkowych fragmentach rozszerzonych, które w istotny sposób mogą zwiększyć widoczność Twojej strony i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia.
Przykład wyniku z elementami rozszerzonymi typu FAQ
Aby w pełni wykorzystać sekcję FAQ do celów SEO, stosuj się do niżej podanych wskazówek:
1. Konstruuj pytania, które są realnie wpisywane do wyszukiwarki.
Im częściej użytkownicy wpisują dane zapytanie, tym szansa na większą liczbę wyświetleń i wejść na stronę. W tym celu analizuj słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę, podpowiedzi Google odnośnie podobnych pytań czy też podpatrując pytania u wybranej konkurencji.
2. Odpowiadaj na pytanie wyczerpująco, udzielając konkretnych i eksperckich informacji.
Ogranicz przy tym odsyłanie do innych stron lub treści, ponieważ Google może uznać to za mniej wartościowe i ostatecznie pominąć Twoją odpowiedź w dodatkowych fragmentach rozszerzonych.
3. Pamiętaj o podstawowej optymalizacji technicznej.
Ustaw poprawny i unikalny znacznik title i meta-description, odpowiedni nagłówek H1 oraz przyjazny adres URL.
4. Korzystaj z dedykowanych znaczników danych strukturalnych FAQPage.
Dzięki temu pytania i odpowiedzi na Twojej stronie będą odpowiednio interpretowane przez roboty sieciowe i będą mogły pojawiać się w wynikach już na etapie wyszukiwania danego wyrażenia kluczowego.
5. Twórz własne unikalne treści!
Tylko takie odpowiedzi dają szansę na pojawienie się w wynikach jako dodatkowe fragmenty rozszerzone. Sprawdź zatem dokładnie, czy dodane przez Ciebie pytania i odpowiedzi w sekcji FAQ nie powtarzają się w zarówno w serwisach zewnętrznych, jak też innych miejscach na Twojej stronie.
Podstrona a sekcja FAQ
Warto w tym miejscu podkreślić, że sekcję FAQ możesz wykorzystywać nie tylko na typowej informacyjnej podstronie, ale także na każdej innej podstronie, na której dodanie dodatkowych informacji w takiej formie może być przydatne dla użytkownika.
Przykład takiego rozwiązania znajdziesz chociażby na naszej stronie pod adresem www.sunrisesystem.pl/pozycjonowanie-stron.html, na której obok rozbudowanych treści, w dolnej części strony, znajduje się dodatkowa sekcja najczęściej zadawanych pytań przez klientów przy podpisywaniu nowej umowy.
Jak wprowadzić sekcję FAQ w postaci mikrodanych?
W celu prawidłowego dodania sekcji FAQ w znacznikach mikrodanych, należy skorzystać z atrybutu „FAQ” zdefiniowanego w schemacie "Question and Answer". Pamiętaj również o zasadzie 1 odpowiedzi na 1 pytanie. Dzięki takiemu oznaczeniu danych, wyszukiwarki rozpoznają sekcję FAQ i lepiej ją zaindeksują.
Przykładowy kod FAQPage
Zadbaj o dobrą sekcję FAQ
Dobrze przemyślana, zaprojektowana i napisana sekcja FAQ jest bardzo przydatna zarówno dla Twoich klientów, jak i Twojej strony internetowej. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania strona może znaleźć się w dodatkowych fragmentach rozszerzonych, co znacząco wpłynie na widoczność domeny. Pamiętaj przy tym o używaniu znaczników danych strukturalnych FAQPage w strukturze strony, unikaj duplikacji treści i podstawowej optymalizacji technicznej. W ten sposób możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia.
Damian - na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!