Ikona 4:25 min Ikona Magda Drajkowska 28.12.2022

Czy EVP są każdemu potrzebne?

W obszarze Employer brandingu, stojącego na pograniczu Brand marketingu i miękkiego HRu, jedną z kart w talii, wyciąganą z reguły na początku rozrywki, są EVP. Termin definiowany w bardzo zróżnicowany sposób przez praktyków i teoretyków, ale też wyjątkowo ciekawy aspekt pracy, który – zdaje się – nabiera coraz większego znaczenia tak dla pracowników, jak i pracodawców. Zacznijmy od kluczowego pytania.

Czym są EVP?

Employee Value Proposition (EVP) jest terminem, który trudno jednoznacznie przetłumaczyć na język polski. Wykorzystując tłumaczenie bezpośrednie otrzymamy określenie, które nie mieści w sobie całego ładunku, jaki znaczeniowo faktycznie niesie za sobą ten zwrot. „Propozycja wartości dla pracowników” po pierwsze zbyt kierunkuje wyrażenie na wartości firmowe, które owszem zawierają się w EVP, ale nie wypełniają tego terminu wyłącznie sobą; po drugie, określenie brzmi dla mnie nieco jak towar luksusowy ze sklepów z żółtymi firankami z czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, a takim absolutnie nie powinien być.

Jak więc traktować EVP? Z pewnością szerzej. Na trop naprowadziła mnie Urszula Zając-Pałdyna w „Employer Branding po polsku”, która termin EVP wyjaśnia następująco:

„[…] jest to styl zarządzania, sposób komunikacji, jakość relacji, ale także ciekawa misja, udogodnienia związane z lokalizacją czy miejscem pracy. Są to charakterystyczne dla danej organizacji wyróżniki, które na co dzień powodują, że pracownicy chcą w niej pracować, rozwijać swoje kompetencje, a przy okazji wspierać rozwój swojego pracodawcy.”

 

EVP można więc traktować jako zbiór charakterystycznych cech, wyróżników marki danego pracodawcy w oczach jego pracowników. To rodzaj pewnego barteru pozafinansowego między firmą, a zatrudnionym – pakietem korzyści, jaki otrzymuje od pracodawcy w zamian za doświadczenie i umiejętności wnoszone do organizacji. Jak widać, EVP nie można sprowadzać tylko do wartości firmowych, systemu benefitów czy misji i wizji, to zdecydowanie pojemniejsze zjawisko.

 

Kto potrzebuje EVP?

Traktując EVP jako wyróżnik marki pracodawcy w oczach jej pracowników (aktualnych oraz potencjalnych) można śmiało powiedzieć, że potrzebuje ich każdy, a właściwie każda… firma. Stanowią elementy, które na tle innych organizacji pozwalają się wyróżnić, a tym samym przyciągnąć do organizacji osoby z rynku pracy, ale też zatrzymać w organizacji te już pozyskane talenty. Jednocześnie EVP mogą wspierać budowanie świadomości marki, poprzez prezentowane wyróżniki. Organizacja pokazuje swoją kulturę organizacyjną, zachęcając osoby, które z określonymi jej elementami się identyfikują do wejścia właśnie do tej konkretnej firmy spośród wielu innych o podobnym profilu biznesowym.

Gdzie można wykorzystać EVP?

Z powyższego bardzo jasno wynika już pierwsza korzyść posiadania w organizacji jasno określonych EVP. Jest nią możliwość zastosowanie ich w procesie rekrutacji. Należy przy tym pamiętać, że kluczowe jest ich świadome określenie (najlepiej zbudowanie ich na bazie badań wśród pracowników), jak również nadanie im przynajmniej formy spisanej. Dzięki temu, dystrybuowanie ich wewnątrz i na zewnątrz organizacji będzie dużo prostsze oraz spójne pomimo wykorzystania wielu kanałów, a jednym z nich mogą być oferty pracy.

 

Jak wspomniałam, EVP jest wręcz idealnym instrumentem do wykorzystania w procesach rekrutacyjnych – zarówno w budowaniu zakładek kariery na stronach firmowych, jak i bezpośrednio w tworzeniu ogłoszeń o pracę. Ponadto elementy EVP – nie zawsze wszystkie, bowiem zawsze uzależnione jest to od kontekstu – można i warto stosować w komunikacji wewnętrznej, np. onboardingu, informowaniu o zmianach organizacyjnych, coachingu, prowadzeniu projektów, itp; komunikacji zewnętrznej, np. informowaniu o wydarzeniach, nagrodach, udziale pracowników w konferencjach i prowadzeniu prelekcji, itp. EVP pomaga też w budowaniu pozytywnego doświadczenia pracowników. Kierują bowiem uwagę na to, na co zwracają uwagę właśnie pracownicy, jakie pola warto rozwijać w organizacji, a nad którymi warto się dodatkowo pochylić.

 

Wyróżniki marki jako pracodawcy w oczach pracowników dają przestrzeń do budowania więzi z osobami – już zatrudnionymi, jak też potencjalnie zainteresowanymi zatrudnieniem w firmie. Stanowią elementy przyciągające kandydatów do firmy oraz decydujące o tym, że talenty w organizacji pozostają. EVP obejmują zbiór cech, charakterystycznych dla danej firmy, pomocnych w identyfikowaniu kultury organizacyjnej i jej rozumieniu.

 

Magda – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ekspert w obszarze content marketingu. Związana z branżą SEO/SEM od 10 lat, skoncentrowana na tworzeniu treści online w oparciu o trendy. Fanka social mediów i nowych technologii, uwielbia wyzwania dotyczące języka komunikacji, zachwycona real time marketingiem i czule spoglądająca na obszar employer brandingu. Prywatnie uwielbia  podróże po świecie, długie spacery ze swoimi psami, dobry reportaż do mocnej kawy bez cukru.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketingowe podsumowanie 2022 roku Ikona 6:15 min 03.01.2023 Witajcie w Nowym Roku! Świąteczny kurz powoli opada, jeszcze słychać echa fajerwerków, a jeden z najbardziej szczególnych miesięcy w roku właśnie minął. Jakie tematy królowały w 2022 roku i o czym mówił internet w grudniu? Czy głównym tematem były święta? A może pojawiły się jakieś postanowienia noworoczne? Sprawdźmy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Kompetencje – jak nazwać to, w czym jesteśmy dobrzy Ikona 5:05 min 30.01.2023 O kompetencjach można mówić na wiele sposobów. Rozróżniamy te, które odnoszą się do doświadczenia, talentu, wprawy czy umiejętności. Dzięki tekstowi poznasz najpopularniejszą definicję kompetencji oraz zadasz sobie pytania, które pomogą Ci zdefiniować kompetencje potrzebne w Twojej branży. Artykuł jest wstępem do cyklu poświęconym kompetencjom. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Rozgrzej swoje serce na święta – przegląd spotów bożonarodzeniowych 2022 Ikona 6:30 min 20.12.2022 Połowa grudnia już za nami, a to oznacza tylko jedno – coraz bliżej święta! To doskonały moment na to, aby sprawdzić jakie reklamy przygotowały na ten wyjątkowy czas znane marki. Wybrałam dla Was trzy, moim zdaniem najlepsze tegoroczne spoty. Jesteście ciekawi jakie? W takim razie koniecznie przeczytajcie ten artykuł i poczujcie chociaż na chwilę klimat tegorocznych świąt! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700