Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 04:40 min Ikona 28.11.2022

E-handel w dobie postpandemii – rozwój e-commerce od 2020 roku i perspektywy na przyszłość

W poniższym artykule skoncentruję się na wydarzeniach, które nastąpiły w sprzedaży online po wybuchu pandemii Covid-19. Następnie przejdę do perspektyw rozwoju tego rynku w najbliższych 5 latach. Na koniec wspomnę o dość odległych w czasie prognozach na 2040 rok.  

 

Czy pandemia Covid-19 przyspieszyła rozwój e-commerce w Polsce?

 

W poprzednim artykule wspominałem, że pandemia koronawirusa okazała się swoistym game changerem w sektorze handlu i usług w Polsce. O ile dla firm działających stacjonarnie lock downy, będące następstwem kolejnych fal pandemii były prawdziwym utrapieniem uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie, o tyle dla firm działających online przyniosły w dużej mierze pozytywne efekty. Kiedy otrząsnęliśmy się z pierwszego szoku, ruszyliśmy na zakupy w sieci.  
 
Największy wzrost sprzedaży, i to o 158%, odnotowano w kategorii delikatesów i artykułów spożywczych. To zrozumiałe, zważywszy na fakt, że w pierwszym etapie epidemii, dotknęły nas bardzo mocne i ściśle przestrzegane obostrzenia dotyczące funkcjonowania marketów i dyskontów spożywczych. Pozostałe kategorie, w których liczba transakcji mocno urosła (o około 70-80%) to: dom i ogród, upominki i akcesoria, książki i multimedia, komputery oraz wszystko dla dzieci. Da się to wytłumaczyć zmianą naszych nawyków zakupowych i sposobu życia. Zamknięci we własnych domach i mieszkaniach przeprowadzaliśmy odkładane wcześniej remonty. Poprzez upowszechnienie się pracy zdalnej i lekcji odbywających się online zostaliśmy zmuszeni do zakupu dodatkowego sprzętu komputerowego. Także zakupy akcesoriów dla dzieci musieliśmy przenieść do świata online.
 
Na osobną wzmiankę zasługuje branża odzieżowa. Podczas najściślejszego lockdownu i zupełnego zamknięcia galerii handlowych, w trakcie pierwszego szczytu pandemii, tj. w kwietniu 2020 roku, udział kanału online w sprzedaży detalicznej w tej branży był rekordowo wysoki. Wynosił on dokładnie 35,6%. Podczas gdy dla wszystkich branż był on około trzykrotnie niższy. 

 

Popandemiczny wzrost sprzedaży nadal trwa

 

Patrząc globalnie, wartość sprzedaży online urosła w Polsce w pierwszym pandemicznym roku (2020) o ok. 35% – do 92 mld złotych. Niewątpliwie, nawet gdyby nie wybuchła pandemia, i tak zanotowałaby ona wzrost. Byłby on jednak około dwukrotnie niższy. Co więcej, nadprogramowy wzrost sprzedaży w e-commerce w 2020 roku nie był jedynie chwilowym zjawiskiem. Duża część użytkowników, którzy zaczęli robić zakupy w internecie albo zwiększyli ich intensywność, stała się aktywnymi klientami sklepów online na stałe. Przypomnę, że w 2019 roku kanał online odpowiadał za ok. 10% wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Obecnie odsetek ten wynosi 13-14% 
 
Nie tylko „twarde” dane makroekonomiczne świadczą o rozwoju branży e-commerce w naszym kraju. Namacalnym dowodem na występowanie tego trendu jest, np. rosnąca liczba paczkomatów. Można powiedzieć, że wyrastają one jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Nie tylko w większych, ale również i mniejszych miastach, a nawet na wioskach. 

 

Perspektywy rozwoju e-commerce do 2040 roku…

 

Jak wiadomo, z punktu widzenia przedsiębiorców dużo istotniejsze jest nie to co już było, ale to co dopiero się wydarzy. Na zakończenie przyjrzę się więc perspektywom średnio- i długoterminowym. Mam pełną świadomość tego, że wszelkie przewidywania w gospodarce i ekonomii są obarczone ryzykiem błędu. Niemniej, odkąd zajmuję się doradztwem i sprzedażą usług z zakresu marketingu internetowego wszystkie, nawet te najbardziej ambitne scenariusze dotyczące rozwoju rynku online, zrealizowały się. Nie mam więc podstaw oczekiwać, by tym razem było inaczej. 
 
Dość precyzyjnie jesteśmy w stanie przewidzieć to, co stanie się w perspektywie 5-letniej, a więc do 2027 roku. Analityce są dosyć zgodni i szacują, że do tego czasu wartość sprzedaży online urośnie z 92 mld złotych w 2021 roku, do 187 mld złotych w roku 2027. Cały czas będzie zachowywana dwucyfrowa dynamika wzrostu. Bliżej 20% pomiędzy 2021, a 2022 rokiem. I bliżej 10% pod koniec tego okresu. 
 
Im dłuższy horyzont czasowy tym prognozy obarczone są coraz większym ryzykiem błędu. Wszystkie zakładają jednak, że w 2040 roku większość sprzedaży detalicznej będzie odbywać się w kanale online. Rozbieżności w prognozach są bardzo duże. Od 55% w przypadku prognoz ostrożnych, do 95% w tych najambitniejszych 
 

Nie ulega jednak wątpliwości, że e-commerce stanie się podstawowym, najistotniejszym kanałem sprzedaży. Pytanie dla przedsiębiorców, którzy jeszcze zastanawiają się nad mocniejszym wejściem do sieci brzmi nie Czy warto reklamować się w internecie?, ale Jak robić to najefektywniej?  Jeśli jesteś jednym z takich przedsiębiorców, w odpowiedzi na to pytanie, wspólnie z zespołem doświadczonych doradców z Sunrise System, przygotujemy najlepszą strategię działania dla Twojej Firmy.

Bartek – od ponad 10 lat pracuje w naszym Dziale Handlowym. Na co dzień doradza przedsiębiorcom w wyborze najkorzystniejszych dla nich rozwiązań w marketingu internetowym. Jego ambicją jest prezentowanie skomplikowanych niekiedy zagadnień w prosty i ciekawy dla ludzi biznesu sposób. Prywatnie mąż Justyny i tata 3-letniej Kingi. Miłośnik historii. Najlepiej wypoczywa ślęcząc nad kilkusetletnimi dokumentami.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 błędów przy tworzeniu opisów produktów. Jak sprawić, żeby produkt trafił do koszyka klienta? Ikona 5:55 min 14.12.2022 Jedno kliknięcie i gotowe! Być może właśnie zrobiliście kolejne udane zakupy bez wychodzenia z domu, a może… siedzicie po drugiej stronie monitora i zachodzicie w głowę, co zrobić, żeby Wasza oferta online była jeszcze bardziej atrakcyjna? Nie stworzymy za Was przykuwającej wzrok szaty graficznej, nie przyspieszymy czasu ładowania witryny, ale możemy Wam zdradzić, jakich błędów powinniście unikać opisując produkty. Sprawdźcie listę „zakazanych praktyk” i patrzcie, jak koszyki klientów zapełniają się artykułami z Waszej oferty! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak stworzyć grafikę na social media – poradnik Ikona 7:10 min 22.02.2023 W dobie Instagrama, Facebooka i TikToka o uwagę potencjalnego odbiorcy walczą firmy, twórcy internetowi oraz influencerzy, ale — nie każdy jednak robi to skutecznie. Najkrótsza droga do serca każdego użytkownika internetu wiedzie przez treści wizualne. Nie musisz jednak biegle władać Photoshopem, aby tworzyć estetyczne i przyciągające wzrok grafiki na social media. Wystarczą Ci proste w obsłudze narzędzia, które oferują szereg gotowych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o najpopularniejszych obecnie serwisach społecznościowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Cross-selling i Up-selling – jak je stosować, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie? Ikona 06:30 min 23.11.2022 Dynamiczna branża sprawia, że przedsiębiorcy muszą się naprawdę zaangażować, jeśli chcą być na bieżąco z trendami i zwiększać swoje zyski. Jednocześnie, mimo dużego zainteresowania sklepami internetowymi wielu klientów rezygnuje i na pewnym etapie porzuca koszyk zakupowy, i już do niego nie wraca. Powodów takich decyzji może być wiele, na szczęście istnieją sposoby, które mogą temu zapobiec i skłonić użytkownika do dokończenia zakupów. Jakie? O tym przeczytacie w poniższym artykule! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700