Ikona 06:30 min Ikona Kinga Biegańska 23.11.2022


Cross-selling i Up-selling to popularne techniki sprzedaży, które nie bez powodu cieszą się dużą popularnością. Zanim jednak do nich przejdziemy, w pierwszej kolejności skupimy się na kilku podstawowych elementach, których skuteczność ocenisz w krótkim czasie, wystarczy, że przejrzysz swoją stronę. To bardzo ważny krok, może się bowiem okazać, że nawet najlepsza technika nie zadziała, dopóki nie zoptymalizujesz niektórych funkcji.

Weryfikację sklepu zacznij od…


Postawienia się na miejscu potencjalnego klienta i sprawdzenia czy w Twoim sklepie znajduje się:

  • Dobra nawigacja: czy produkty zostały podzielone na kategorie? Czy można je filtrować? Czy na stronie znajduje się szukajka ułatwiająca znalezienie danego produktu? Czy w razie przejścia na niewłaściwą podstronę Klient ma szansę wrócić do głównej? – Jeśli na któreś pytanie odpowiedziałeś nie, czas wprowadzić zmiany.
  • Atrakcyjna szata graficzna: czyli taka, która zwróci uwagę użytkownika i wyróżni się na tle konkurencji. Wskazówka – > Zadbaj o ciekawe grafiki i zdjęcia, przedstaw na nich zalety produktów, a także wielość zastosowań. 
  • Sprawna wersja desktopowa strony: coraz więcej użytkowników robi zakupy przy pomocy urządzeń mobilnych. Wskazówka – > Sprawdź jak Twoja domena wygląda na smartfonie, czy szybko się ładuje, a produkty są widoczne? Czy nie ma problemów z dodaniem produktów do koszyka lub dokonaniem płatności?

Techniki sprzedaży, które warto znać

Skoro wiesz już, na jakie elementy zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, czas na główny punkt artykułu, czyli techniki sprzedaży. Nie martw się, sposoby, które przedstawię nie są nachalne, wręcz przeciwnie odpowiadają na potrzeby Klientów, a jednocześnie zwiększają szansę na dokonanie zakupu.

Cross-selling

Nazwa tej techniki podchodzi od angielskich słów i oznacza sprzedaż krzyżową. Najczęściej stosuje się ją wobec stałych klientów, ale także tych, którzy aktualnie dokonują zakupów w Twoim sklepie. Cross-selling polega na zaoferowaniu podobnego do wybranego produktu, który dopełni koszyk zakupowy użytkownika.  

Przykład:
Klientka kupuje sukienkę, w propozycjach pojawia jej się marynarka, która idealnie komponuje się z sukienką, więc ją też dorzuca do koszyka. Inny przykład: Klient wybiera buty, zanim dokona transakcji w propozycjach otrzymuje preparaty impregnujące i czyszczące, chętnie się na nie decyduje.  Dzięki nim zadba o to,  aby obuwie było czyste, a jednocześnie odporne na działanie zmiennych czynników atmosferycznych.
Cross-selling stosowany jest wobec klientów robiących zakupy, można jednak użyć tej techniki również wobec tych, którzy już je zrobili. W jaki sposób?
Przykład:
Po upływie czasu, przypomnij się użytkownikowi, np. mailowo lub przy pomocy sms proponując mu inny, najlepiej kompatybilny z tym, który już posiada produkt. Wyobraź sobie np., że Twój klient kupił odkurzacz, wyślij mu maila z propozycją wymiennej szczotki lub zestawu worków. Pamiętaj, żeby wybrać okres, w którym prawdopodobnie poprzednie worki już się klientowi skończyły, a szczotka zużyła.

Cross-selling – dlaczego warto go stosować?

  • Lepsze zyski: dzięki temu, że klient zwiększy wartość koszyka zakupowego dokładając do niego dodatkowe produkty.
  • Zwiększenie zainteresowania ofertą: pokazując klientowi podobne produkty, może okazać się, że wcześniej o nich nie wiedział, a są dla niego przydatne.
  • Zatrzymanie klienta: cross-selling zwiększa szansę na to, że użytkownik wróci do naszego sklepu na zakupy. Takie rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne niż próby pozyskania nowych kupujących.

Up-selling

Up-selling znany jest również pod nazwą sprzedaż uzupełniająca/dodatkowa. W odróżnieniu od cross-sellingu nie polega na proponowaniu kupującym dodatkowych produktów. Wręcz przeciwnie skupia się na jednym przedmiocie i pozawala zaproponować klientowi jego droższy/bardziej zaawansowany wariant. Technika ta stosowana jest podczas procesu zakupowego, jeszcze zanim użytkownik dokona płatności. Najlepiej działa na stałych klientów, którzy znają dany sklep i przy zaproponowaniu droższego wariantu nie będą czuli, że ktoś chce ich naciągnąć.
Przykład:
Klientka szuka botków na jesień, znajduje ładny model wykonany z tworzywa sztucznego. Na podstawie jej wyboru proponujemy podobne buty jednak zrobione ze skóry, które są trochę droższe od tych wykonanych ze sztucznego materiału. Jeśli ich cena nie będzie zbyt wygórowana, a produkt będzie posiadał więcej atutów, jest duża szansa, że kupująca wybierze model skórzany.

Up-selling – dlaczego warto go stosować?

  • Podniesienie wartości koszyka: mimo że klient kupuje jeden produkt, to wybierając droższy wariant zwiększa zyski Twojego sklepu.
  • Budowanie lojalności wśród użytkowników: jeśli zaproponowany model się sprawdzi, to z pewnością doceniony zostanie produkt, który był droższy, ale praktycznie bezawaryjny.
  • Zwiększanie satysfakcji klientów: nienachalna propozycja droższego wariantu sprawi, że kupujący poczuje się zaopiekowany, a jeśli przedmiot się sprawdzi chętniej nam zaufa, a być może nawet poleci innym.

Na koniec najważniejsze

Jak widać, w żadnej z powyższych sytuacji Klient nie czuje się atakowany, wręcz przeciwnie cieszy się, że zaproponowano mu produkty, z pomocą których to co kupił będzie się lepiej lub dłużej prezentowało. Zarówno cross-, jaki i up-selling to nienachalne techniki, które potrafią być naprawdę skuteczne, wystarczy tylko odpowiednio je stosować. Na szczęście, dzięki powyższym wskazówkom nikt nie powinien mieć z tym problemu. Nie ma na co czekać, dlatego zacznij wdrażać je w swoim sklepie jeszcze dziś!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

E-handel w dobie postpandemii – rozwój e-commerce od 2020 roku i perspektywy na przyszłość Ikona 04:40 min 28.11.2022 Tak, jak zapowiedziałem w poprzednim artykule dotyczącym rozwoju e-commerce w dekadzie 2010-2019, tym razem skupię się na wydarzeniach z ostatnich dwóch, trzech lat. Stały one pod znakiem pandemii Covid-19, która przyczyniła się m.in. do przyspieszenia rozwoju handlu internetowego. W dalszej części niniejszego artykułu opiszę pokrótce średnio- i długoterminowe perspektywy rozwoju tego rynku.  Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 błędów przy tworzeniu opisów produktów. Jak sprawić, żeby produkt trafił do koszyka klienta? Ikona 5:55 min 14.12.2022 Jedno kliknięcie i gotowe! Być może właśnie zrobiliście kolejne udane zakupy bez wychodzenia z domu, a może… siedzicie po drugiej stronie monitora i zachodzicie w głowę, co zrobić, żeby Wasza oferta online była jeszcze bardziej atrakcyjna? Nie stworzymy za Was przykuwającej wzrok szaty graficznej, nie przyspieszymy czasu ładowania witryny, ale możemy Wam zdradzić, jakich błędów powinniście unikać opisując produkty. Sprawdźcie listę „zakazanych praktyk” i patrzcie, jak koszyki klientów zapełniają się artykułami z Waszej oferty! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Branża finansowa pod czujnym okiem Google – jak tworzyć content na takie strony? Ikona 05:50 min 14.11.2022 Są takie branże, które wymagają zachowania szczególnej ostrożności podczas pozycjonowania, w tym tworzenia contentu na stronę internetową. Chociażby tam, gdzie pojawia się mowa o pieniądzach, trzeba pamiętać o odpowiednim podejściu. Branża finansowa jest bowiem pod czujnym okiem zarówno Google, jak i specjalnych instytucji. Z tego artykułu dowiesz się, jak pisać teksty dla firm działających w świecie finansów i inwestycji. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700