61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Marketing automation – co to jest i jak działa?

Opublikowano: 27-10-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 5:05 min
Nieustanny rozwój sprawia, że istnieje coraz więcej narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę. Ten sam pęd może jednak powodować zmęczenie nowościami, które zasypują nas z każdej strony. Codzienne przyzwyczajenia sprawiają, że często jest nam po prostu wygodniej bez wprowadzania zmian.

Takie myślenie to duży błąd, który sprawia, że sami utrudniamy sobie pracę, a często także spowalniamy wykonywanie codziennych zadań. Dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania i sprawdzić czy dane narzędzie nam odpowiada, jeśli tak to świetnie, jeśli nie, to po prostu nie musimy z niego korzystać.

Marketing automation – co to takiego?
Najprościej mówiąc jest to narzędzie, które ma pomóc zoptymalizować komunikację w e-commerce.  Nie tylko precyzyjnie trafić do odbiorców, ale także przeprowadzić te działania w odpowiednim czasie i użyć do tego właściwych materiałów. Z pomocą tego narzędzia możemy automatyzować działania, które wcześniej były wykonywane ręcznie.
 
Mimo, że nie jest stosowany wyłącznie w e-commerce, to w tej dziedzinie sprawdza się wyjątkowo dobrze. Działania jakie umożliwia narzędzie znacznie ułatwiają zarządzanie dużymi sklepami internetowymi, które dziennie obsługują setki, a nawet tysiące klientów. Wykonywanie takiej pracy ręcznie byłoby niezwykle czasochłonne i praktycznie niemożliwe do realizacji.
 
Dlaczego warto korzystać z marketing automation?
Przede wszystkim dlatego, że jest to uniwersalne narzędzie, które znajduje swoje zastosowanie na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki niemu nie tylko możesz budować relacje z klientami, ale także zwiększać efektywność sprzedaży, a także utrzymać zainteresowanie konsumentów swoimi produktami lub usługami.

Jak działa to narzędzie?
Marketing automation opiera się na działaniu przyczynowo – skutkowym. Oznacza to, że gdy zdarzy się jedna rzecz, musi zdarzyć się kolejna. Automatyzację należy rozpocząć od stworzenia ścieżki określanej mianem automation flow, na którą składa się trigger (wyzwalacz/zapalnik) oraz action (działanie niezbędne do wykonania po uruchomieniu zapalnika).
 
Najprościej wyjaśnić to na przykładzie. Klient klika przycisk z subskrybcją i zapisuje się do newslettera (trigger) - > firma wysyła do niego maila z podziękowaniem/obiecanym rabatem na zakupy/potwierdzeniem zapisu (action).

Powyższe działanie jest w pełni automatyczne, a obie strony zarówno kupujący, jak i sprzedający zadowolone, ponieważ otrzymują to czego chcą.

Kolejnym dobrym przykładem jest live chat. Użytkownik potrzebuje informacji, np. na temat dostępności danego produktu, zadaje je na czacie (trigger) –> otrzymuje odpowiedź na zadane pytanie (action).

Dlaczego korzystanie z narzędzia się opłaca?
Do największych plusów, które doceniają użytkownicy należy:
  • automatyzacja działań, a co za tym idzie zwiększenie szybkości wykonywanych obowiązków i jednoczesne odciążenie pracowników, którzy mogą w tym czasie zająć się innymi, ważnymi tematami.
  • zwiększenie konwersji, które jest możliwe, dzięki dopasowaniu contentu oraz materiałów do potrzeb klientów, a co za tym idzie ich zaspokojenie.
  • lepsza i skuteczniejsza komunikacja z klientami, dzięki bardziej dopasowanym komunikatom i natychmiastowym odpowiedziom.
  • możliwość sprawdzenia w jaki sposób rozpoczął się kontakt klienta ze sklepem oraz dlaczego i kiedy się zakończył.
  • gromadzenie danych dotyczących tego, ile osób otworzyło daną wiadomość, ile kliknęło w link, a ile maila zignorowało, informacje te to ogromne źródło wiedzy o klientach.
Narzędzia, które warto wykorzystać
Jeśli chcesz jeszcze bardziej usprawnić automatyzację marketingu możesz korzystać z kilku pomocnych narzędzi. Do tych najpopularniejszych i najczęściej użytkowanych należą:

  • Kampanie mailingowe: cieszą się dużą popularnością wśród właścicieli stron www i to nie bez powodu, ponieważ dają duże możliwości. W zależności od potrzeby można dowolnie zaplanować wysyłkę maili, które będzie otrzymywał potencjalny klient, w zależności od działań jakie wykona.
  • Live chat: doskonale sprawdza się podczas bieżącego kontaktu, pozawala szybko odpowiadać na pytania Klientów w czasie rzeczywistym. Im szybciej kupujący dostanie odpowiedź tym większa szansa, że zdecyduje się dokonać transakcji w naszym sklepie.
  • Chatbot: to wygodne rozwiązanie, które po odpowiednim rozpisaniu scenariusza, sprawia, że automat może odpowiadać na pytania użytkowników tak jak chcemy. Chatbot sprawdza się najlepiej zwłaszcza w dni wolne, kiedy dany sklep nie pracuje, a także poza godzinami pracy zespołu.

Powyżej wymieniłam trzy, moim zdaniem najpopularniejsze narzędzia, które warto wykorzystać. Oczywiście jest ich o wiele więcej, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie w zależności od charakteru branży w jakiej działa.

Jak widać automatyzacja marketingu to doskonały sposób na zwiększenie efektywności i wydajności pracy, przy jednoczesnym odciążeniu pracowników. Mimo, że narzędzie na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowane, to warto poświęcić trochę czasu na to, aby się z nim zapoznać lub skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się za nas automatyzacją.



Kinga - każdego dnia na nowo odkrywa świat SEO i zagłębia jego tajniki, z doświadczenia wie, ze potrafi on zaskoczyć. Pisanie sprawia, że się rozwija i pobudza swoją kreatywność - rzecz niezbędną w życiu każdego Copywritera! Prywatnie jest kociarą i nie tylko, bo uwielbia wszystkie zwierzaki. Nie umie długo usiedzieć w miejscu, dlatego weekendy lubi spędzać poza domem, no chyba że pogoda nie sprzyja, wtedy zaszywa się pod kocem z książką i ciepłą herbatą.
Autor
Kinga Biegańska
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się