61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Monitorowanie konkurencji przy pomocy raportów Google Ads

Opublikowano: 18-10-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 3:35 min
Skuteczność kampanii wynika przede wszystkim z wprowadzonych przez firmę ustawień i działań optymalizacyjnych realizowanych na podstawie uzyskiwanych wyników. W tym samym czasie nasza konkurencja realizuje podobne prace,  a one nie pozostają bez wpływu na nasze wyniki. Dlatego warto ją obserwować – na tyle na ile jest to możliwe. Nie chcielibyśmy jednak, aby inni reklamodawcy znali parametry naszych kampanii, ich ustawienia czy wykorzystywane przez nas słowa kluczowe. Tego rodzaju informacji nie otrzymamy od Google także na temat kampanii prowadzonych dla innych stron internetowych. Jest jednak sposób, aby zdobyć choć trochę wiedzy na ich temat, a przede wszystkim dowiedzieć się, kto konkretnie jest naszą konkurencją.
 
Jak znaleźć informacje na temat konkurencyjnych kampanii Google Ads?
Nie chodzi jednak o wpisywanie swoich fraz kluczowych w wyszukiwarce i sprawdzania reklam innych firm. Pozyskana w ten sposób wiedza byłaby czasochłonna  i przede wszystkim mało wymierna. O tym, co zostanie nam wyświetlone decyduje wiele parametrów kampanii. Biorąc pod uwagę zaawansowane metody kierowania reklam oraz liczbę różnorodnych danych, z których Google korzysta decydując o tym kto zobaczy daną reklamę, możemy wcale nie znajdować się w gronie odbiorców docelowych kampanii naszych konkurentów.
 
Do analizy działań konkurencyjnych reklamodawców mamy jednak skuteczniejsze narzędzie – a mianowicie raport analizy aukcji. Pozwala on porównać skuteczność naszych działań z wynikami firm biorących udział w tych samych aukcjach.

Raport analizy aukcji w analizie konkurencji
Analizując własną kampanię, sprawdzając skuteczność w raporcie analizy aukcji możemy zweryfikować kto jest naszą konkurencją i jak nasze kampanie radzą sobie w porównaniu z jego działaniami. Raport analizy aukcji jest dostępny dla kampanii w sieci wyszukiwania (w jej przypadku zarówno na poziomie kampanii, jak i grup reklam oraz słów kluczowych), dla kampanii produktowych (od października 2014), a także dla kampanii Performance Max. W przypadku tej ostatniej, raport zawiera dane analizy aukcji z reklam zarówno w wyszukiwarce, jak i tych produktowych, wyświetlanych w sieci wyszukiwania od listopada 2021.
 
Źródło: Google Ads

Na co wpływają działania konkurencji w kontekście naszych wyników? Przede wszystkim na widoczność reklam. Udział w wyświetleniach określa, jaki procent spośród odbiorców, którym (biorąc pod uwagę nasze ustawienia kampanii) mogłyby się wyświetlać nasze reklamy i jaki procent faktycznie je zobaczył.
 
Znajdziemy tu również inne wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę:
 
  • pokrywające się aukcje – to informacja o tym, jak często reklamy innej firmy wyświetlały się dla tego samego wyszukiwania, co nasze.
  • współczynnik wyższej pozycji – wskazuje jak często reklama danego konkurenta wyświetliła się na wyższej pozycji niż nasza, w sytuacji, gdy obie były widoczne w tej samej aukcji.
  • współczynnik wyświetleń na górze strony – czyli jak często reklama (nasza lub innego przedsiębiorcy) wyświetliła się na górze strony wyszukiwania, nad bezpłatnymi, organicznymi wynikami wyszukiwania.
  • współczynnik wyświetlenia na najwyższej pozycji - jak często reklama (ponownie, nasza lub naszej konkurencji) wyświetliła się na pierwszym miejscu na stronie wyszukiwania.
  • udział wygranych aukcji - jak często wygrała aukcję z danym konkurentem, czyli kiedy zajęła pozycję wyżej wśród wyświetlonych lub została wyświetlona, podczas gdy reklama konkurenta nie.
 
Korzyści płynące z weryfikacji działań konkurencji
Regularna kontrola danych z raportu analizy aukcji umożliwia nam monitorowanie nie tylko tego, z kim konkretnie konkurujemy w rywalizacji o widoczność naszych reklam. Pozwala także wyciągać wnioski dotyczące niezbędnych modyfikacji budżetów, stawek czy strategii tak, aby skuteczniej niż inni przedsiębiorcy docierać do naszych potencjalnych klientów. Dzięki niej możemy również weryfikować wyniki wprowadzanych zmian i eksperymentów w naszych kampaniach. Warto zatem pamiętać o tym narzędziu i korzystać z niego w codziennych pracach optymalizacyjnych.
Autor
Monika Olszańska
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się