Ikona 04:55 min Ikona 17.10.2022

Nie oszukujmy się — marketing internetowy to ciągła walka o uwagę, zaangażowanie oraz zaistnienie w świadomości odbiorcy. Walka ta ma miejsce na kilku frontach, a jednym z nich bez wątpienia jest słowo pisane. Jak pisać teksty, żeby były nie tylko atrakcyjne dla potencjalnego klienta, ale również skutecznie przekazywały zawarte w nich informacje? Z pomocą przychodzi tu metafora. Sprawnie wpleciona w tekst, a przy tym trafna, może stanowić wspaniały środek marketingowy. Zacznijmy jednak od początku.

 

Czym tak właściwie jest metafora?

Według podręcznikowej definicji metafora — zwana również przenośnią — to środek stylistyczny, który zestawia dwa obce znaczeniowo wyrazy, nadając im jednocześnie zupełnie nowy sens, odmienny od pierwotnych i dosłownych znaczeń. Przykłady tego typu zagrywek językowych można mnożyć — począwszy od tych głęboko zakorzenionych w naszej kulturze („złote serce”, „nogi z waty”, „głowa w chmurach”), aż po te bardziej wymyślne, a często także oryginalne.

Co ciekawe, niedawne odkrycia w dziedzinie lingwistyki kognitywnej głoszą, że nasz sposób porozumiewania się (a tym samym myślenia) oparty jest praktycznie w całości na metaforach. Nasze umysły mają po prostu tendencję do przekuwania nawet najbardziej złożonych idei na proste do zrozumienia i przetworzenia doznania. Brzmi znajomo? To właśnie na tego typu filarach oparty jest skuteczny content marketing.

 

Metafory głębokie, czyli jak uderzyć w uniwersalne tony

Jak już wspominaliśmy, rolą metafor jest sprowadzenie konkretnych zagadnień (często skomplikowanych i wychodzących poza zakres wiedzy ogólnej) — do uniwersalnie rozumianych zależności. Nawet najbardziej błyskotliwa i sprawna językowo przenośnia nie podbije umysłów szerokiego grona odbiorców (tym samym nie przynosząc efektu marketingowego), jeśli jej treść pozostanie hermetyczna.

W ten właśnie sposób dochodzimy (przenośnia!) do pojęcia metafory głębokiej — takiej, która rozumiana jest uniwersalnie, niezależnie od tła kulturowego i indywidualnych doświadczeń. Z reguły odwołuje się ona do naszej podświadomości, co tym bardziej predysponuje ją do wykorzystania w ramach content marketingu. Niewątpliwą zaletą z punktu widzenia twórcy treści jest również możliwość jej dowolnego kształtowania i modyfikacji poszczególnych elementów układanki (oczywiście przy zachowaniu pierwotnego sensu dla danego typu).

Oto siedem przenośni głębokich:

  • przemiana lub transformacja — zmiana stanu, statusu, funkcji lub wyglądu,
  • podróż — rozwój intelektualny, fizyczny lub infrastrukturalny, a także każdy inny rodzaj wędrówki,
  • pojemnik — otoczenie, okoliczności (fizyczne oraz mentalne), jak również “przenoszenie” zawartości pomiędzy pojemnikami,
  • równowaga — harmonia, jej utrata oraz dążenie do niej,
  • kontrola — nad życiem, najbliższym otoczeniem, uczuciami, relacjami,
  • zasoby — rozumiane na wiele sposobów, od materialnych, aż po intelektualne i emocjonalne,
  • więzi — rodzina, hierarchia, przynależność do określonych grup, a także wykluczenie i odrzucenie.

Powyższe kategorie uniwersalnie rozumianych przenośni to swego rodzaju klocki (metafora!), które możesz dowolnie układać wedle własnych potrzeb. Ostateczną budowlą w tym przypadku jest czytelny i atrakcyjny przekaz marketingowy, który zapadnie w pamięci Twojego czytelnika.

 

O czym warto pamiętać tworząc metafory marketingowe?

Na czym zatem należy się skupić posługując się metaforą w marketingu internetowym? Przede wszystkim, unikaj zbytniego komplikowania przekazu. Proste rozwiązania — w przeciwieństwie do prostackich — często sprawdzają się najlepiej, dlatego nie warto popadać w skrajności. Celuj w złoty środek (przenośnia!), który skutecznie przybliży nieco bardziej skomplikowane zagadnienie (np. zasadę działania produktu, dalekosiężne korzyści konkretnych działań) możliwie najszerszej grupie odbiorców.

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z wielopoziomową analogią, czy też krótką przenośnią odwołującą się do podstawowych praw natury, to jej prawdziwość w dużej mierze determinuje to, czy okaże się skutecznym narzędziem marketingowym. Tworząc metaforę postaw na precyzję i trafność — źle dopasowana przenośnia to prosty przepis na budowanie fałszywych wyobrażeń na temat Twojego produktu lub usługi, a w skrajnych przypadkach może wręcz zniechęcić konsumentów do danej oferty.

Metafora w content marketingu — gdzie leży jej siła?

Dlaczego zatem metafora jest tak skuteczną bronią w arsenale (przenośnia!) każdego content marketingowca? Z jej pomocą jesteś w stanie przekuć abstrakcyjne z punktu widzenia klienta informacje w namacalne i łatwe do przetworzenia obrazy, w których każdy rozpozna znajome doświadczenia. Informacja o niezwykle ruchliwym biurowcu, po którego korytarzach codziennie przechadzają się tysiące pracowników, raczej nie ma szansy na przebicie się do świadomości czytelnika. Przyrównując go natomiast do mrowiska (by nie sięgać zbyt daleko) możesz budować skojarzenia, które sięgają znacznie głębiej.

Sprawdź pozostałe artykuły dostępne na naszym blogu, aby dowiedzieć się więcej na temat konkretnych narzędzi językowych (i nie tylko), które pomogą Ci podczas tworzenia contentu marketingowego.

Patryk – zawodowo od dwóch lat spełnia się jako członek Teamu Copywriterów. W wolnych chwilach eksploruje natomiast fikcyjne światy za sprawą książek, filmów i gier spod znaku horroru i weird fiction. Jego prywatny soundtrack pęcznieje z kolei od ciężkiej gitary, z nutą elektroniki i Eltonem Johnem gdzieś w środku. Druga z jego pasji to nasz sport narodowy — realizuje ją jako trener w drugoligowym zespole piłki nożnej kobiet.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Multitasking: jak dobrze organizować pracę na stanowisku wielozadaniowym? Ikona 04:30 min 16.11.2022 Masz podzielność uwagi, a wszystkie zadania z listy odhaczasz w kilka godzin? Śmiało możesz uznać siebie za wielozadaniowca. Pytanie tylko, czy na pewno czerpiesz z tego satysfakcję. Okazuje się bowiem, że multitasking, szczególnie w swojej mało zorganizowanej odmianie, przestaje być uznawany za zaletę. Tylko co zrobić, jeśli stanowisko wymaga od ciebie robienia kilku rzeczy naraz? Wystarczy dobrze się zorganizować! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2022 – przegląd spotów reklamowych Ikona 05:40 min 21.11.2022 W 2022 roku fani piłki nożnej na całym świecie dostali prezent znacznie wcześniej niż 24 grudnia! Mistrzostwa Świata w Katarze z pewnością cieszą prawdziwych pasjonatów, którzy od 20 listopada zaczęli śledzić poczynania graczy na boiskach. Taka impreza sportowa to także ogromne przedsięwzięcie marketingowe. Właśnie dlatego przyjrzymy się wybranym spotom reklamowym stworzonym przez oficjalnych sponsorów tych mistrzostw! Gotowi? W takim razie zaczynamy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co działo się w marketingu cyfrowym w sierpniu 2022? Ikona 5:10 min 02.09.2022 Lato powoli dobiega końca, a to idealna okazja do tego, żeby podsumować co działo się w marketingu internetowym w sierpniu! Od razu uprzedzamy, nie będziemy tylko wspominać! W artykule znajdziecie sporo nowości oraz informacji na temat tego, jak branżowi giganci szykują się na nadchodzącą jesień oraz zimę. Dlatego zapraszamy do lektury, to nie tylko solidna dawka wiedzy, ale również motywacji do tego, aby zadbać o własny biznes. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700