Ikona 04:45 min Ikona 23.09.2022

Niedostępne produkty – praktyczne wskazówki na eliminację błędów 404

Z występowaniem błędów 404 najczęściej muszą zmagać się właściciele sklepów internetowych, w których znajduje się duża liczba produktów lub asortyment często się zmienia. Typową sytuacją jest chociażby tymczasowy brak dostępności towaru lub wyprzedanie wszystkich produktów z serii limitowanej. Jeśli w opisywanych i podobnych sytuacjach po prostu usuniesz produkty ze sklepu, nie będą one już dostępne dla użytkowników, generując przy tym błędy 404.

Na dalszym etapie roboty sieciowe, które natrafią na takie adresy, odczytają je jako nieistniejące, a co za tym idzie usuną je z wyników wyszukiwania, natomiast Ty utracisz ruch, generowany przez te podstrony.

Co zatem zrobić z nieistniejącymi produktami, aby pozycjonowanie sklepów internetowych nie zostało osłabione, a przynamniej zminimalizować ryzyko spadków sprzedaży w sklepie?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ w zależności od sytuacji i planów związanych z danym produktem, rozwiązanie może być inne.

 

Warianty niedostępnych produktów

 

Zanim opiszemy sposoby radzenia sobie z błędami 404, przedstawmy kilka przykładów takich sytuacji, dla których później łatwiej będzie wybrać najlepszą strategię:
  1. Produkt został trwale usunięty i z pewnością nie wróci do sprzedaży.
  2. Produkt jest czasowo niedostępny i znasz dokładną bądź przynajmniej przybliżoną datę jego ponownej dostępności.
  3. Produkt jest czasowo niedostępny i nie jesteś w stanie stwierdzić, czy i kiedy będzie on ponownie w sprzedaży.
  4. Produkt jest z serii limitowanej i pojawia się co jakiś czas w ograniczonej dostępności niedostępny jest tylko jeden z wariantów danego produktu (np. rozmiar bądź kolor).

 

Optymalizacja błędów 404

 

W zależności od tego, z którą z wyżej wymienionych sytuacji masz do czynienia, wybór optymalnego rozwiązania będzie inny. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów optymalizacji niedostępnych produktów i wskazujemy, w jakich sytuacjach zasadne będzie ich użycie:

  • Przekierowanie na inny produkt
Sprawdzi się, kiedy masz pewność, że dany przedmiot nie trafi już do sprzedaży, a jednocześnie w sklepie posiadasz produkt pokrewny lub jego inny wariant, który może zainteresować klienta.
Koniecznie zastosuj przekierowanie typu 301, które trwale przenosi wypracowaną wartość przekierowywanej strony i pozwala w stosunkowo krótkim czasie zaindeksować naniesione zmiany.

  • Przekierowanie na kategorię lub inną powiązaną podstronę
Kiedy nie istnieje inny pokrewny produkt, wtedy poprawne będzie skierowanie klienta na kategorię nadrzędną bądź inną powiązaną z danym produktem. Dzięki temu, mimo braku danego produktu (np. konkretnego modelu fotela biurowego), dajemy użytkownikowi możliwość wyboru innego rodzaju przekierowania.

  • Zachowanie podstrony produktowej
Jeżeli towar jest niedostępny chwilowo, bo np. oczekujesz na jego dostawę od producenta, nie usuwaj go z oferty! Pozostaw stosowną informację na stronie i pozwól na dodanie produktu do koszyka lub whislisty, wprowadź opcję Powiadom o dostępności czy też dodatkowy rabat za dłuższy czas oczekiwania na dostawę, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Pamiętaj, możliwości jest naprawdę sporo!

  • Utworzenie przyjaznej strony 404
Niekiedy żadne z zasugerowanych wcześniej rozwiązań nie zda w pełni egzaminu i jedyną opcją będzie wyświetlenie informacji o nieistniejącej podstronie. Taka sytuacja najczęściej dotyczy oferty produktów sezonowych lub tych związanych z konkretnymi świętami, np. Walentynkami, Dniem Kobiet. W takim przypadku przekierowanie produktu na inny nie ucieszy żadnego klienta (sam z pewnością szukając mebli ogrodowych nie chciałbyś trafić na zabawki dla dzieci).

Możesz jednak zachęcić użytkownika do sprawdzenia ogólnej oferty, np. zostawiając na podstronie komunikat: Co prawda nie mamy już produktu, którego szukasz, ale z pewnością zainteresuję Cię najnowsza oferta. Zapoznaj się też z naszymi bestsellerami!

Oczywiście nie zapomnij uzupełnić takiej podstrony o stosowne produkty!

 

Poprowadź użytkownika za rękę!

 

Każdy usunięty produkt zwracający nagłówek 404 ostatecznie zniknie z wyników wyszukiwania!
Jeżeli do tego rankingował na konkurencyjną bądź ważną dla Ciebie frazę, szybko zauważysz negatywne konsekwencje. Dlatego istotne jest podjęcie dodatkowych działań w celu zminimalizowania błędów 404.
Jakich konkretnie?

Powyżej wskazaliśmy możliwe działania, jednakże nie ma złotego środka, który sprawdzi się w każdym przypadku, ponieważ każda strona zawsze powinna być rozpatrywana indywidualnie! Możesz także postawić się w roli potencjalnego użytkownika i odpowiedzieć sobie na pytanie, czego Ty oczekiwałbyś w konkretnej sytuacji – czy chciałbyś otrzymać inny wariant niedostępnego produktu czy może listę produktów z tej kategorii? Trafiając na podstronę błędu 404, co skłoniłoby Cię do pozostania na stronie? Odpowiedz sobie na te pytania i w ten sposób wybierz optymalne rozwiązanie dla konkretnego przypadku.

 

Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Złota dekada – rozwój e-commerce w Polsce Ikona 03:55 min 29.09.2022 Z tego, że do sprzedaży online należy przyszłość zdajemy sobie sprawę w zasadzie wszyscy. To, cytując klasyka, oczywista oczywistość. Osobiście, jako specjalisty zajmującego się marketingiem internetowym (od ponad dekady), nie przekonują mnie jednak takie ogólne stwierdzenia, niepoparte konkretami. Dlatego w tym artykule postanowiłem przyjrzeć się statystykom za lata 2010-2019. Jako cezurę przyjąłem dotarcie do naszego kraju pandemii COVID-19, która mocno wpłynęła na różne procesy gospodarcze i zasługuje na osobny artykuł. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Branża finansowa pod czujnym okiem Google – jak tworzyć content na takie strony? Ikona 05:50 min 14.11.2022 Są takie branże, które wymagają zachowania szczególnej ostrożności podczas pozycjonowania, w tym tworzenia contentu na stronę internetową. Chociażby tam, gdzie pojawia się mowa o pieniądzach, trzeba pamiętać o odpowiednim podejściu. Branża finansowa jest bowiem pod czujnym okiem zarówno Google, jak i specjalnych instytucji. Z tego artykułu dowiesz się, jak pisać teksty dla firm działających w świecie finansów i inwestycji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak zadbać o User Experience (UX) sklepu internetowego? Ikona 9:20 min 25.08.2022 Czym jest użyteczność? Jak sprawić, żeby użytkownik Twojej strony internetowej korzystał z niej z pełnym zaangażowaniem? Dlaczego warto skupić się na emocjach towarzyszących procesowi zakupowemu? Na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy projektowaniu interfejsu, a także ścieżki zakupowej? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700