61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak zadbać o User Experience (UX) sklepu internetowego?

Opublikowano: 25-08-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 9:20 min
Wyobraź sobie, że masz ochotę na ciasto. Przeglądasz dziesiątki przepisów, w poszukiwaniu idealnego. W końcu jest! Karpatka! Sprawdzasz listę składników – niestety czeka Cię wizyta w sklepie. Wsiadasz do samochodu i szukasz miejsca, w którym zrobisz szybkie zakupy. Wybierasz najbliższy dyskont, bo nie chcesz tracić  czasu na podróż do ulubionego supermarketu.

Wchodzisz do sklepu, w którym nigdy nie byłeś. Na pierwszy rzut oka wygląda na dobrze wyposażony - jednak trudno Ci się w nim odnaleźć, przyzwyczaiłeś się już, że przy wejściu zwykle są warzywa i owoce, a składniki do wypieków tuż za nimi. Sprawnie mijasz kolejne regały, jednak nie znajdujesz od razu tego, czego szukasz. Mimo wszystko akceptujesz także inne przeszkody, np. to, że etykiety z cenami są umieszczone nad produktami, a nie pod. Trochę to irytujące, ale na szczęście domyśliłeś się, że budyń nie może kosztować 15 złotych. Nie najlepsze oświetlenie, dziwny zapach i brak klimatyzacji również nie są problemem – w końcu jesteś tu tylko na chwilę. Mimo to każdy kolejny detal zaczyna Cię coraz mocniej irytować. Gdzie jest cukier? Dlaczego mleko jest sprzedawane tylko w 10-pakach? Kto umieścił mąkę w dziale z mięsem?

W końcu udaje Ci się skompletować produkty – co jest dużą ulgą wobec wciąż zacinającego się  lewego kółka w  wózku zakupowym. Ruszasz do kasy. No tak – mogłeś się tego spodziewać – kolejka na 10 osób, a za obsługę odpowiada jeden sprzedawaca. Myślałeś, że kasy samoobsługowe to już standard, a nie luksus, ale cierpliwie czekasz. Po 15 minutach ekspedientka przechodzi do kasowania twoich produktów, przez co powoli skupiasz swoje myśli na smaku budyniowego kremu, który będzie głównym akcentem karpatki. Wyciągasz telefon, włączasz NFC… ALE JAK TO  PŁATNOŚĆ TYLKO GOTÓWKĄ?

Ta historia została celowo przerysowana, ale bardzo dobrze oddaje to, z czym na co dzień mierzą się internauci kupujący online. W oceanie sklepów istnieje wiele supermarketów, świadczących przemyślany i skupiony na pozytywnych doświadczeniach proces zakupowy. Porównanie sklepów stacjonarnych do internetowych nie jest niczym niezwykłym, bo są to byty niemalże bliźniacze. Tak jak w przypadku stacjonarnych powierzchni handlowych, ogromne znaczenie odgrywa Merchandising, tak w przypadku sklepów internetowych ważne jest zadbanie o UX.

Co to jest UX?
W ogromnym uproszczeniu UX (czyli User Experience) to zbiór doświadczeń użytkownika wchodzącego w interakcję ze stroną internetową lub produktem. Oczywiście kluczowe jest, aby doświadczenia te były pozytywne. W tym celu, trzeba skupić się na tym, aby wszystkie punkty styku klienta z serwisem generowały pozytywne wrażenie. Myśląc o UX, myślimy więc o użytkowniku, jego potrzebach, przyzwyczajeniach, ograniczeniach i umiejętnościach. Staramy się określić jego cechy i emocje, które mogą nim kierować. Dążymy do tego, aby otrzymał to, czego potrzebuje, przy jak najmniejszym  zaangażowaniu.

Co to jest UI?
User Interface (UI) jest rozwinięciem UX i skupia się na projektowaniu interfejsów. W przypadku UX skupiamy się na doświadczeniach i użytkowniku, natomiast w UI skupiamy się na aplikacji, jej kolorach, doborze czcionek, wyglądzie formularzy i wszystkim tym, co jest wyrażone w warstwie graficznej/ technicznej. Oczywiście czasem te obszary będą się wzajemnie wykluczały – ale finalnie najważniejsze jest, aby korzystanie ze strony było proste, wygodne i generowało dobre doświadczenia (pamiętaj, że proces zakupowy to nie tylko dodanie do koszyka i zapłata za produkt, ale też wysyłka i sposób w jaki paczka została zapakowana, pozyskanie opinii i cała obsługa około sprzedażowa – to, że Allegro jest liderem rynku, to nie tylko zasługa oferty).