61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Marketing edukacyjny – dlaczego warto przekazywać wiedzę klientom?

Opublikowano: 04-05-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 5:55 min
Jedną ze strategii, które pozwalają nam nawiązać relacje z klientem, jest content marketing. Opiera się on na oferowaniu klientom bezpłatnej treści, która ma na celu zwrócenie uwagi potencjalnego klienta oraz wpłynięcie na wizerunek marki. Może przybierać wiele postaci. Jedną z jego form jest marketing edukacyjny. Jest to strategia, która opiera się na udostępnieniu naszym potencjalnym klientom darmowej dawki wiedzy np. w formie artykułów, infografik, ebooków, webinarów, filmików i nie tylko.

Dzięki niemu możemy nawiązać więź z klientem oraz sprawić, że nasza firma będzie przez niego lepiej postrzegana oraz bardziej wiarygodna.
 
Marketing edukacyjny – czym jest i jak działa?

Cechą charakterystyczną marketingu edukacyjnego jest fakt, że nasz potencjalny klient otrzymuje od nas darmową dawkę wiedzy.  W jaki sposób?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiedza może być przekazywana na wielu różnych poziomach, przy wykorzystaniu rozmaitych metod. Ogranicza nas tutaj jedynie nasza kreatywność.
Jednym z najpopularniejszych sposobów udostępniania informacji użytkownikom jest prowadzenie bloga firmowego. Obecnie, praktycznie każda strona firmowa posiada swojego własnego bloga. Nic w tym dziwnego, jest to jednej z najłatwiejszych i skutecznych sposobów na zwiększenie liczby odwiedzin strony. Wystarczy tylko publikować na nim umiejętnie napisane, fachowe artykuły, zoptymalizowane pod SEO lub skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji. W efekcie, użytkownicy poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania, trafią na naszą stronę, dzięki czemu będą mieli również okazję poznać naszą firmę lub nawet skorzystać z jej oferty.

Bardzo interesującą formą marketingu edukacyjnego są ebooki. Chociaż ich tworzenie wymaga większego nakładu pracy niż pisanie artykułu, charakteryzują się większą objętością i robią dużo większe wrażenie na odbiorcach. Mogą być również wykorzystane na różne sposoby. Świetnie sprawdzają się przy e-mail marketingu, mogą stanowić prezent dla klientów lub być przesyłane w zamian za np. zapisanie się do newsletteru, podanie numeru telefonu lub maila.

Nagrania wideo to bardzo modny, a przy tym skuteczny sposób na dotarcie do osób zainteresowanych podejmowaną przez nas tematyką. Kręcąc wideo możemy:
  • wyjaśnić potencjalnym klientom jakieś zagadnienie,
  • przedstawić konkretny produkt,
  • wyjaśnić, jak prawidłowo go używać,
  • pokazać, jak go we właściwy sposób złożyć.

Zależnie od naszych potrzeb, nagranie może być prostym i ukazującym jedynie najważniejsze kwestie filmem, jak i bardziej rozbudowanym wideo np. zabawnym i przyciągającym uwagę, a do tego przekazującym wiedzę.

Webinary swoją popularność zdobyły w czasach pandemii, gdy uczestniczenie stacjonarnie w różnorodnych wydarzeniach masowych było niemożliwe. Stały się bowiem znakomitą alternatywą dla tego typu eventów. Webinar to nic innego jak internetowe seminarium prowadzone online. Dzięki niemu można spotkać się z potencjalnymi klientami w przestrzeni online, zrobić z nimi wirtualne spotkanie, podczas którego omówimy dany problem lub przedstawimy prezentacje.
Marketing edukacyjny może przybrać również minimalistyczną formę np. posta na Facebooku. Jeśli jego treść będzie odpowiednio sformułowana. Przykładem może być:


Czy wiesz, że: stosowanie bejcy typu X na długi czas zabezpieczy drewno przed deszczem tylko wtedy, gdy nałożymy jej dwie warstwy i upewnimy się, że powłoka dobrze wyschnie nim będzie miała kontakt z wilgocią?


Taki przekaz z pewnością wpisze się w założenia marketingu edukacyjnego. Jeśli rzeczona bejca faktycznie ma takie właściwości, nasz post będzie cenną poradą, która dostarczy potencjalnym klientom przydatną wiedzą i pokaże, że znamy się na tym, co sprzedajemy. Możemy być dzięki temu uznani za wiarygodnych i chętnie dzielących się swoją fachową wiedzą.

Najpopularniejsze formy marketingu edukacyjnego:
  • Artykuły,
  • Ebooki,
  • Infografiki,
  • Webinary,
  • Materiały wideo.
 
Marketing edukacyjny – dlaczego warto?

Wiemy już, jakie formy może przybrać marketing edukacyjny. Warto zastanowić się jednak – czy opłaca się z niej korzystać? Jakie korzyści będziemy mieli z tego, że nauczymy klienta w bezpieczny sposób czyścić kosiarkę lub wybierać właściwy olej do swojego samochodu?

Korzyści jest sporo i są one obustronne. Nasi potencjalni klienci zyskają wiedzę, która pomoże im w podjęciu decyzji zakupowych, ułatwi właściwe korzystanie z produktu lub w innych sposób zapewni darmową wiedzę z naszej dziedziny.

My, stosując marketing edukacyjny, możemy zyskać równie dużo. Przekazując wiedzę na temat naszej branży, zwiększamy szanse na to, że klient nie zniechęci się i faktycznie zrealizuje jakąś inwestycję lub będzie korzystał z produktów albo usług danego typu. Co więcej, gdy to my przekażemy mu wiedzę, w jego oczach staniemy się autorytetem, a nasze słowa będą dla niego wiarygodne.

Content edukacyjny znajdujący się w internecie, będzie zwracał uwagę osób zainteresowanych konkretną tematyką. Przykładowo wideo, pokazujące w jaki sposób bezpiecznie przycinać gałęzie drzew, będzie przyciągał osoby zainteresowane ogrodnictwem. Następnie, jeśli będą potrzebować sadzonek, szansa, że odwiedzą stronę naszej firmy będzie dużo większa.

Ponadto możliwe będzie, że ktoś zamieści link do naszego artykułu na forum branżowym, co z pewnością przyciągnie do nas wielu zainteresowanych.

Tworzenie contentu będzie również miało pozytywny wpływ na SEO. Jeśli nasz serwis będzie obszerny, bogaty w użyteczne treści, algorytmy Google z pewnością to docenią. W efekcie możemy zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
 
Reasumując

Marketing edukacyjny to forma content marketingu opierająca się na dostarczeniu użytkownikowi darmowej dawki wiedzy. Może mieć on różnorodną formę np. artykułów (prasowych, blogowych), ebooków, webinarów czy materiałów wideo. Jest wykorzystywany zarówno na stronie internetowej firmy, jak i w social mediach, w e-mail marketingu i nie tylko.

Zapewnia wiele korzyści zarówno użytkownikowi, który zyskuje darmowe, specjalistyczne wiadomości, jak i przedsiębiorcy, który w ten sposób zwiększa wiarygodność marki i zachęca użytkowników do wejścia na stronę oraz skorzystania z oferty.


Bartosz
 - od zawsze chciał związać swoją ścieżkę zawodową z tworzeniem tekstów, dlatego został copywriterem. Praca w firmie zajmującej się SEO nie tylko pozwoliła mu tworzyć różnorodne treści, ale umożliwiła rozwój na wielu interesujących płaszczyznach. Prywatnie jest wielbicielem muzyki metalowej, gra na gitarze, chętnie czyta literaturę fantasy oraz horrory i jest właścicielem dwóch pięknych pająków.
Autor
Bartosz
Ocena artykułu
5.00 - (1 głos)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się