61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Co działo się w marketingu cyfrowym w kwietniu 2022?

Opublikowano: 28-04-2022
Czas potrzebny do przeczytania: 4:15 min
Pierwszy kwartał roku minął i okazał się wyjątkowo obfity w wydarzenia, w tym najważniejsze - konflikt zbrojny na Ukrainie. Nie sposób nie zacząć od tego tematu, który po ponad dwóch miesiącach nadal jest bardzo szeroko dyskutowany i analizowany.
 
Jak sytuacja wpłynęła na marketing?

Rzadko się zdarza, by jakieś wydarzenie tak błyskawicznie wpłynęło na nastroje i oczekiwania konsumentów, a marketingowcy musieli odpowiedzieć niemal natychmiastowo. Długofalowe strategie marketingowe musiały odejść w odstawkę, ponieważ planowane komunikaty marketingowe wydały się nieważne. Marki na cito próbowały dostosować się do oczekiwań konsumentów i na nowo uchwycić emocje.

Najczęstszą narracją było wsparcie okazywane Ukrainie, organizowanie zbiórek, akcji pomocowych czy bojkot produktów pochodzenia rosyjskiego. Takie marki jak np. Lilou wypuściły na rynek dedykowaną linię biżuterii, z której dochód jest przekazany na pomoc humanitarną; Rossmann wycofał z półek kosmetyki rosyjskich producentów.

Brandy, które oficjalnie odmówiły wprowadzenia “sankcji” i wycofania swoich sklepów z terenów państwa rosyjskiego - spotkały się z bojkotem i ostracyzmem - boleśnie przekonał się o tym Leroy Merlin, który chcąc zyskać PR-owo cofnął się wiele lat wstecz. Profitów takiej decyzji nie będziemy dziś oceniać.

Czy w skali globalnej wpłynęło to na zachowania konsumentów? Co zaskakujące - nie. Oczekujemy od naszych marek działań, odpowiedzialności społecznej i wszechobecnej żółci i błękitu która pojawiła się niemal na każdej stronie, ale w ogólnym rozrachunku nie wpłynęło to na decyzje o zakupach. Co nie znaczy, że nie trzeba pomagać!

Czy w marketingu wydarzyło się zatem coś jeszcze?


Natura nie lubi próżni, plany marketingowe uległy korekcie, ale znów widać poruszenie i konkretne działania. W komunikacji, zgodnie z oczekiwaniami - całkowicie zniknął temat Covid, a że o naturze mowa - znów wracamy do ekologii. Warto być eko – nie tylko jako wyraz dbania o środowisko i przyszłe pokolenia, ale to się zwyczajnie opłaca.

Takie działania podjęła np. Firma Pepsi Co, która od początku roku w Polsce produkuje butelki w całości wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu.

Przy budowaniu strategii marketingowych coraz większe znaczenie mają również badania mikrokultur. Szczególnie widać to na zachodzie, ale już teraz coraz więcej firm w Polsce uwzględnia te badania przy projektowaniu kampanii i prognozowaniu zachowań konsumenckich. Mają one ogromne znaczenie w budowaniu odpowiedniej komunikacji i personalizowania działań marki, więc warto pogłębić wiedzę w tym temacie.

Również w kwietniu niekwestionowany autorytet w świecie marketingu Deloitte Digital przedstawił wnioski z badania “Mity i fakty usług subskrybcyjnych”.

FAKT: Subskrypcja zwiększa lojalność klientów i ich wydatki!

Już 59% Polaków korzysta z abonamentów, a 41% po zakupie subskrypcji zrezygnowało z korzystania z alternatywnych i podobnych produktów. Co ciekawe, cytując Wiesława Koteckiego, który jest liderem zespołu customer strategy&design w regionie Europy Centralnej Deloitte Digital: 

Atrakcyjna cena nie jest jedynym elementem wpływającym na decyzję o zakupie abonamentu. Odpowiednia propozycja wartości powinna być kombinacją korzyści cenowych oraz udogodnień (lub braku niedogodności). W większości przypadków punktem wyjścia będzie model freemium, oferujący darmowy dostęp do produktu lub usługi w ograniczonej wersji z opcją zakupu płatnego pakietu premium. Pozwoli to z jednej strony przetestować produkt, z drugiej - doświadczyć niedogodności związanych z ograniczeniem funkcjonalności.



Te fakty powinny wziąć pod uwagę wszystkie firmy usługowe, mogące świadczyć usługi wielorazowo lub długoterminowo.

Co przyniosą kolejne miesiące? Ciężko obecnie wyrokować. Pewnym jest, że przedłużający się konflikt zbrojny, kryzys gospodarczy i rosnące ceny na pewno wpłyną na działania marketingowe, jednak patrząc na doświadczenia z czasu pandemii – prawdopodobnie dużo szybciej wrócimy na wcześniejsze tory. Narracje i strategie marketingowe ulegną zmianie, jednak prawdopodobnie będą to działania kosmetyczne, a nie rewolucyjne. Z pewnych punktów, warto postawić na odpowiedzialność, ekologię i budowanie społeczności zadowolonych konsumentów przy wykorzystaniu Social Mediów.

Tymczasem do kolejnego podsumowania i miejmy nadzieję, że ponownie “przeczytamy się” już w bezpiecznym i spokojnym świecie!


Karolina - Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym.  W Sunrise od prawie 2 lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.

Autor
Karolina
Ocena artykułu
5.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się